• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
7

لزوم ویژند در صنایع غذایی ایران

  • کد خبر : 199043
  • 08 مهر 1402 - 13:02
لزوم ویژند در صنایع غذایی ایران
نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران گفت: اگر به سمت ویژند در صنعت غذا حرکت کنیم و آن را تقویت کنیم، این کار بازده خوبی برای جامعه خواهد داشت.

به گزارش عصر همدان؛ احمد ابوالحسنی، نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا درباره آخرین وضعیت صنایع غذایی کشور و نیاز به توجه به برندسازی، بسته‌بندی استاندارد و صنعتی‌سازی در این صنعت برای صادرات و رقابت با کشورهای منطقه و میزان اهمیت رعایت این موارد برای داشتن سهم بیشتر از تجارت و صادرات در منطقه اظهار کرد: صنعت مواد غذایی ارتباط مستقیم با جان مردم دارد و لذا باید به آن اهمیت ویژه‌ای داده شود.

لزوم برندسازی در صنایع غذایی ایران

ابوالحسنی به برندسازی در صنایع غذایی ایران اشاره و تأکید کرده که این اقدام کمک زیادی به مردم می‌کند تا محصولات سالم‌تری را خریداری کنند. برندسازی به معنای تضمین کیفیت و پاسخگویی در مقابل محصولات عرضه شده به بازار است.

وی بیان کرد: اگر به سمت برندسازی در صنعت غذا حرکت کنیم و آن را تقویت کنیم، این کار بازده خوبی برای جامعه خواهد داشت و همچنین تکلیف مردم نیز مشخص می‌شود که در برابر کالاها و محصولاتی که خریداری می‌کنند، فردی پاسخگو باشد.

ابوالحسنی درباره بسته‌بندی محصولات غذایی، اشاره داشت: شرکت‌های داخلی در بخش بسته‌بندی پیشرفت کرده‌اند و به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌اند، اما همچنان جای کار در این زمینه وجود دارد و رعایت استانداردهای بسته‌بندی جهانی می‌تواند در کاهش ضایعات مواد غذایی مؤثر باشد.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال، در حوزه حبوبات به تحسین از تغییراتی که در بسته‌بندی این محصولات صورت‌گرفته است، اشاره کرد. بسته‌بندی حبوبات به کاهش ضایعات آنها کمک کرده و همچنین به رعایت مسائل بهداشتی بیشتری منجر شده است. این نشان می‌دهد که در بخش بسته‌بندی محصولات غذایی همچنان نیاز به توسعه و پیشرفت وجود دارد و ضروری است.

این عضو اتاق بازرگانی بر نیازمندی صنعت غذایی کشور به صنعتی‌سازی، برندسازی و بسته‌بندی محصولات تأکید داشت و به‌ضرورت رعایت الزامات صنایع غذایی اشاره کرد و ادامه داد: هر سه عامل صنعتی‌سازی، برندسازی و بسته‌بندی جهت کیفی‌سازی محصولات غذایی ضروری هستند و اگر هرکدام از این عوامل ناقص باشد، کیفیت خوبی به دست نخواهد آمد.

چالش‌ها و ضرورت اصلاح شرایط تجارت صادرات محور

این در حالی است که مطابق گفته‌های نایب‌رئیس اول اتاق اصناف تهران، در مورد شرایط ویژه تاجران ترکیه در بازارهای صادراتی، هر کسی که وارد صنایع می‌شود، دغدغه سرمایه اولیه و ماشین‌آلات ندارد. تاجران در ترکیه می‌توانند ماشین‌آلات لازم را به‌صورت قسطی تهیه کنند، درحالی‌که در ایران معمولاً باید حداقل ۳۰ درصد سرمایه اولیه را نقداً وارد کنند و همچنین برای خرید ماشین‌آلات باید از پول نقد استفاده کنند.

نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران در مورد صادرات اظهار داشت: ترکیه با ارائه مشوق‌های صادراتی به تاجران، شرایط رقابت را برای آن‌ها فراهم می‌کند. درصورتی‌که یک تاجر ایرانی و ترکیه‌ای با شرایط یکسان وارد یک بازار صادراتی شوند، تاجر ترکیه‌ای ۱۵ درصد جلوتر است به دلیل مشوق‌هایی که برای صادرات دارد.

وی درباره کیفیت محصولات صنایع غذایی ایران، اظهار کرد: در حوزه نان‌های حجیم و نوشیدنی‌ها، تولیدات ایران در حد تولیدات کشورهای اروپایی قرار دارد. همچنین، در حوزه قهوه و نوشیدنی‌ها نیز ایران پیشرفت خوبی داشته و تلاش می‌کند که از نگهدارنده‌های مواد غذایی کمتر استفاده کند و این موضوع به توسعه این بخش کمک می‌کند.

وی در پایان افزود: باوجوداینکه در برخی حوزه‌ها مانند نان‌های حجیم و نوشیدنی‌ها، تولیدات ایران با کشورهای اروپایی رقابت‌پذیر هستند. اما همچنان برخی مشکلات مانند نیاز به سرمایه اولیه و مشکلات صادرات وجود دارند که بهبود آن‌ها می‌تواند شرایط تاجران ایران را در بازارهای صادراتی را بهبود بخشد.

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=199043
  • دیدگاه‌ها برای لزوم ویژند در صنایع غذایی ایران بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.