• امروز : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
1

قواعد اجبار بر الحاق روستاها به شهر اعمال می‌شود

  • کد خبر : 76479
  • 31 تیر 1399 - 12:59

مریم روانبخش با بیان اینکه شورا از نظر الحاق و یا عدم الحاق  ۳ روستا به شهر همدان مشکل ندارد، گفت: بدنه مدیریت‌شهری همدان در خصوص حریم شهر و عدم تهیه یک نقشه کامل، رنج می‌برند و هر از گاهی با یک ساخت‌وساز حاشیه‌ای، مجبور به الحاق آن به شهر هستیم. مریم روانبخش، رئیس کمیسیون […]

مریم روانبخش با بیان اینکه شورا از نظر الحاق و یا عدم الحاق  ۳ روستا به شهر همدان مشکل ندارد، گفت: بدنه مدیریت‌شهری همدان در خصوص حریم شهر و عدم تهیه یک نقشه کامل، رنج می‌برند و هر از گاهی با یک ساخت‌وساز حاشیه‌ای، مجبور به الحاق آن به شهر هستیم.

مریم روانبخش، رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با تاکید براینکه بررسی نقاط قوت و ضعف این الحاق و مطالعه تهدیدها و فرصت‌های آن صورت گرفته است، گفت: این ۳ روستا عملاً به شهر همدان الحاق شده‌اند و فقط ضوابط اداری و شهرسازی آن باقی مانده است.

وی عنوان کرد: سه روستای قاسم آباد، حسن‌آباد و علی‌آباد فرهنگیان، تمامی خدمات شهر همدان از جمله اتوبوس‌ رانی، کنترل و نظارت ساختمان و… را دریافت می‌کنند.

روانبخش در ادامه با اشاره بر اینکه یک ضلع از محدوده روستای قاسم‌آباد به ضلع شمالی بلوار امام خمینی(ره) -که رینگ دوم شهر همدان – محدود شده است؛ اظهار کرد: مجوزهای غیرهماهنگ موجب از بین بردن سرویس‌دهی رینگ دوم شهر می‌شود؛ از این‌رو الحاق آنها منطقی به نظر می‌رسد، اما باید قبل از الحاق، میزان سرباری آن از نظر پروژه‌های عمرانی، تملک‌ها و… محاسبه و منابع مورد نیاز آن از طریق اعتبارات دولتی و استانی، تأمین شود.

وی ادامه داد: عدم الحاق این سه روستا، همانطور که شاهد هستیم حیاط خلوت مهاجرت افرادی شده‌ است که به همدان سرازیر شده‌اند و با ساخت‌وسازها و تفکیک‌های بدون برنامه، مهمترین نقاط شهر همدان را از نظر سیماو منظر به‌هم می‌ریزند.

روانبخش اظهار کرد: متأسفانه مشاورانی که برای تهیه اینگونه طرح‌ها جذب می‎شوند، بسیار ضعیف عمل می‌کنند و راهکار اجرایی و قابل اعتماد ارائه نداده‌اند و نمی دهند تا افق و تکلیف این امور در چند سال آینده مشخص شود و فقط با یک بررسی اجمالی و احساسی اظهار دارند که روستاها الحاق بشود یا نشود!

وی ادامه داد: فضاها، ضوابط و داشته‌های داخلی محدوده روستاها از اهمیت بالایی برخودار است که در صورت الحاق، باید ضوابط آن با سایر نقاط شهر متفاوت باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه باید فضاهای تاریخی و فرهنگی روستاها به صورت کامل شناسایی شده باشد؛ گفت: به عنوان مثال اگر قنات قاسم‌آباد که معماری آن دارای پیشینه قدیمی و تاریخی است و هویت گذشته آن منطقه را نشان می‌دهد، باید مدنظر مشاوران و تصویب‌کنندگان طرح قرار گیرد و برای آن به لحاظ قدمت، تاریخ، سیماومنظر و شناسنامه روستا، حریم و ضوابط خاص تعریف کنند تا به این فضاهای تاریخی و یا طبیعی مانند باغ و زمین دارای ارزش کشاورزی، آسیبی وارد نشود.

روانبخش در پایان افزود: حریم و محدوده قانونی این روستاها باید دارای نقشه جامع و کامل باشد تا بر اساس آن، رشد و توسعه شهر را سازماندهی کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=76479
  • دیدگاه‌ها برای قواعد اجبار بر الحاق روستاها به شهر اعمال می‌شود بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.