• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

فرار به جلو تاکتیکی برای عدم شفافیت آراء نمایندگان / طرح شفافیت آراء نظام تقنینی راه گریز از شفافیت آرا نمایندگان است

  • کد خبر : 24448
  • 11 مهر 1398 - 8:38
فرار به جلو تاکتیکی برای عدم شفافیت آراء نمایندگان / طرح شفافیت آراء نظام تقنینی راه گریز از شفافیت آرا نمایندگان است

شفافیت باید همواره سرلوحه تمامی رفتار و گفتار نمایندگان ملت و مسئولان نظام باشد و نمی توان برای فرار از شفافیت یک نهادی و یا رأیی، دنبال راه گریز باشیم. شفافیت به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم از مسئولان در نظام اسلامی یک اصل پذیرفته شده است که هر مسئول و مدیری نمی‌تواند بدون توجه به […]

شفافیت باید همواره سرلوحه تمامی رفتار و گفتار نمایندگان ملت و مسئولان نظام باشد و نمی توان برای فرار از شفافیت یک نهادی و یا رأیی، دنبال راه گریز باشیم. شفافیت به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم از مسئولان در نظام اسلامی یک اصل پذیرفته شده است که هر مسئول و مدیری نمی‌تواند بدون توجه به این اصل از پاسخگویی خود را در امان نگه دارد.

به گزارش عصر همدان؛ نمایندگان مردم در خانه ملت در حالیکه ۱۷ شهریور ماه به دو فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان رای ندادند اما چند روز قبل به یک فوریت طرح جدید شفافیت آرا روی خوش نشان دادند و این طرح جدید توانست مجلس نشینان را با خود همراه کند.

در طرح قبلی که توسط اکثریت نمایندگان رد شد همه آراء نمایندگان برای عموم ملت مشخص می شد و این روشن شدن و شفافیت آرا به مذاق اکثریت نمایندگان خوش نیامد و در صدد رد این طرح در مجلس شورای اسلامی شدند

طرح قبلی که مانع مخفی شدن آراء نمایندگان می شد در حالی رد شد که فقط ۵۹ رای موافق از ۲۰۷ نماینده ای که حمایت های خود را قبل از رای گیری از این طرح اعلام کرده بودند، توانست کسب کند.

حال مخالفین دوفوریت طرح قبلی که در زمان رای گیری کارشکنی کردند اینک در طرح جدید به دنبال شفافیت آراء تمام نهادهای تصمیم‌گیر، هستند

در جلسه علنی صبح روز یکشنبه مجلس، یک فوریت طرح شفافیت آراء نظام تقنینی با ۱۶۸ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

بر اساس ماده واحده این طرح همه شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات وزیران، شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.

شفافیت باید از مجلس شروع شود

اما برخی از نمایندگان این طرح را مخالف قانون می دانند در همین رابطه با امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیل عصر همدان، با بیان اینکه طرح شفافیت مجلس که اخیرا مطرح شد فراگیرتر از طرح قبلی است گفت: در این طرح خبرگان رهبری ، شوای شهر، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و دیگر ارگان های نظام نیز وجود دارند.
این طرح خلاف قانون اساسی است و شدنی نیست

وی افزود: در طرح جدید این فراگیری را مورد بحث قرار دادند و این خلاف قانون اساسی است و شدنی نیست چرا که قانونا نمی توان مذاکرات و گفتگوهای محرمانه در برخی ارگان ها و نهاد ها را منتشر و شفاف کرد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید طرح شفافیت را تصویب کنیم عنوان کرد: اگر دو فوریت طرح شفافیت آرا نمایندگان را تصویب می کردیم و نمایندگان به آن رای می دادند قطعا همه چیز شفاف می شد و ما باید شفافیت را از مجلس شروع کنیم.

خجسته در ادامه تاکید کرد: شفافیت در جاهای دیگر هم باید باشد و مشکلی نیست اما مطالبات مردم، گروه ها و جناح ها شفافیت است که باید عملی شود و الان باید شفافیت از مجلس شروع شود و اصل این است.

وی با اشاره به کلی بودن طرح جدید شفافیت بیان کرد: این طرح علاوه بر مجلس جاهای دیگر را هم مورد بررسی قرار می دهد اما باید خیلی مراقبت کرد و برخی جاها قانونا نمی توان ورود کرد و شفافیت را مطالبه کرد اما در جاهایی که خلاف قانون نباشد مشکلی وجود ندارد و می توان شفافیت را در آن نهاد ها هم داشت. مسائل محرمانه در شورای نگهبان و یا بطور مثال شورای عالی امنیت ملی و مجلس خبرگان را نمی توان ورود کرد.

طرحی را تعیین کردیم تا آراء تمامی نهادها شفاف شود

محمدعلی وکیلی، عضوهیات رئیسه مجلس که در مقام یکی از طراحان طرح شفافیت، در مجلس سخن گفت از شفافیت به عنوان مطالبه ملی و روی دیگر سکه پاسخگویی یاد کرد و افزود: امروز بیشترین شفافیت را در مجلس شاهدیم، مذاکرات مجلس به غیر از موارد خاص از طریق رادیو و تلویزیون و رسانه ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد. نمایندگان در مجلس بخشی از حاکمیت هستند که به نمایندگی از مردم ایفای نقش می‌کنند.

وی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفته بود که با توجه به مطالبه شفافیت طرحی را تعیین کردیم تا تمامی نهادها که به شکلی که تصمیمات آنها در سرنوشت مردم تاثیرگذار است و یا مسئولیت قانونگذاری دارد آراء آنها شفاف شود. لذا این طرح به دنبال شفافیت‌آراء و مذاکرات هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت، خبرگان رهبری، شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، مجلس و سایر مجامع و شوراها است.

اما نمایندگان دیگر طرح شفافیت فعلی را برای فرار از شفاف شدن آرا نمایندگان که مدتی قبل در مجلس رد شد می دانند و در همین رابطه حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، عضو شورای مرکزی نمایندگان ولایی مجلس نیز در گفتگو با مهر گفته بود که فراکسیون امید برای فرار از طرح شفافیت آراء نمایندگان این طرح را ارائه داده است.

فراکسیون امید با فرار به جلو به دنبال گریز از طرح شفافیت آرای نمایندگان است

وی همچنین بیان کرده بود که طبق طرح شفافیت آراء نمایندگان که از سوی بنده و اعضای فراکسیون ولایی تدوین شده بود باید حضور، عدم حضور، ماموریت، مرخصی داخلی و خارجی، آراء نمایندگان به صورت شفاف در سامانه ای اعلام شود. اما فراکسیون امید با ارائه این طرح از همه این موارد فرار کرده و پای شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی را به میان کشیده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فراکسیون امید با فرار به جلو به دنبال گریز از طرح شفافیت آرای نمایندگان است، گفت: آنها به دنبال ایجاد طرحی برای فرار از شفافیت و تن ندادن به شفافیت هستند.وقتی مذاکرات مجلس شفاف است چرا آراء نمایندگان نباید شفاف باشد؟ مذاکرات شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی قابل افشا نیست؛ به عنوان مثال شورای نگهبان در مورد صلاحیت فردی صحبت می‌کند که مشکل اخلاقی دارد آیا امکان دارد این مذاکرات شفاف شود؟ خیر، زمانی که مذاکرات شفاف نیست، آراء نیز نمی‌تواند به صورت شفاف بیان شود.

ذوالنور تاکید کرد: فراکسیون امید با ارائه این طرح دیگران را شریک در شفافیت کرده تا زیر سایه آنها از شفافیت آراء فرار کنند.

وی در گفتگو با مهر با اشاره به بررسی طرح شفافیت آراء نمایندگان در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: این طرح مسیر خود را در کمیسیون آیین نامه داخلی طی کرده است و در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش عصر همدان؛ شفافیت یک اصل اساسی در نظام اسلامی است و توجیه و تفسیر های خلاف منافع ملی از این طرح نباید به اصل موضوع و به ماهیت اصلی طرح شفافیت آرا نمایندگان و دیگر افراد خدشه وارد سازد.

شفافیت باید همواره سرلوحه تمامی رفتار و گفتار نمایندگان ملت و مسئولان نظام باشد و نمی توان برای فرار از شفافیت یک نهادی و یا رایی، دنبال راه گریز باشیم و شفافیت خود را به دیگر نهاد ها مشروط کنیم. شفافیت به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم از مسئولان در نظام اسلامی یک اصل پذیرفته شده است که هر مسئول و مدیری نمی‌تواند بدون توجه به این اصل از پاسخگویی خود را در امان نگه دارد.

انتهای پیام/ ح

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=24448
  • دیدگاه‌ها برای فرار به جلو تاکتیکی برای عدم شفافیت آراء نمایندگان / طرح شفافیت آراء نظام تقنینی راه گریز از شفافیت آرا نمایندگان است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.