• امروز : سه شنبه, ۲۴ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 15 October - 2024
5

طرح مطالعاتی بر روی درخت ۲۵۰۰ ساله انجام نشد/ سوختن چنار مسجد باغوار در تدبیرهای سوخته!

  • کد خبر : 106838
  • 23 اسفند 1399 - 11:42
طرح مطالعاتی بر روی درخت ۲۵۰۰ ساله انجام نشد/ سوختن چنار مسجد باغوار در تدبیرهای سوخته!

۱۸ ماه از وعده فرماندار تویسرکان درباره اجرای طرح مطالعاتی بر روی چنار ۲ هزار و ۵۰۰ ساله که دو مرتبه در سال های ۸۳ و ۸۸ بر اثر بی احتیاطی گرفتار آتش شده می گذرد، اما همچنان آن وعده محقق نشده و متولیان میراث فرهنگی از نبود اعتبار برای حفظ این درخت می گویند. […]

۱۸ ماه از وعده فرماندار تویسرکان درباره اجرای طرح مطالعاتی بر روی چنار ۲ هزار و ۵۰۰ ساله که دو مرتبه در سال های ۸۳ و ۸۸ بر اثر بی احتیاطی گرفتار آتش شده می گذرد، اما همچنان آن وعده محقق نشده و متولیان میراث فرهنگی از نبود اعتبار برای حفظ این درخت می گویند.

به گزارش خبرنگار عصر همدان؛ درخت چنار باغوار یکی از آثار باستانی شهرستان تویسرکان است که در حیاط مسجد و محله‌ای به نام باغوار قرار دارد. این درخت با بیش از دو هزار سال قدمت، یکی از کهنسال‌ترین درختان موجود در ایران است.

در راستای حفاظت از چنار ۲ هزار و ۵۰۰ ساله ای که تنه اش در آتش معتادان در دهه ۸۰ سوخت، با نظر کارشناسان وقت در همان سال، قسمت سوخته را خاک رس می ریزند و برای جلوگیری از خروج خاک ها دورش را سیمان می زنند، اما این روزها شاید راهکار علمی دیگری برای حمایت از از این چنار کهنسال باشد.

و اما ۱۹ شهریور ماه سال ۹۸ مجدد بر اثر بی احتیاطی تعدادی از کودکان و نوجوانان، این درخت برای دومین بار در آتش سوخت.
چنار باغوار ثبت ملی شده، اما متولیان امر در حفظ و نگهداری از چناری به این قدمت، اقدامی که باید انجام نداده اند و برنامه ریزی نکرده اند.

ناگفته نمانده که «سیدرسول حسینی» فرماندار تویسرکان ۲۱ شهریور ماه سال ۹۸ به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که؛ “با انجام کار مطالعاتی برنامه های حفظ و نگهداری این درخت توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبیین خواهد شد.”

اما تاکنون او برنامه ای جامع برای وعده خود ارائه نداده و ادعایش تاکنون عملیاتی نشده است.

در این باره «اسحاق ترکاشوند» رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه به دلیل نبود اعتبار در حال حاضر هیچ اقدامی برای پاسداری از چنار ۲ هزار و ۵۰۰ ساله انجام نشده است.

وی اظهار کرد: این درخت، یکی از کهنسالترین درختان در ایران محسوب می شود و ارتفاع آن بیش از ۲۵ متر از سطح زمین ثبت شده و محیطش را ۱۵ متر اعلام کرده اند.

به گزارش عصر همدان؛ امید آن که دوستداران میراث فرهنگی و متولیان امر پای کار بیایند، تا دیگر حفاظت از چنار مسجد باغوار در آتش تدبیرهای سوخته نسوزد‌.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=106838
  • دیدگاه‌ها برای طرح مطالعاتی بر روی درخت ۲۵۰۰ ساله انجام نشد/ سوختن چنار مسجد باغوار در تدبیرهای سوخته! بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.