• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4

شهید شهبازی، حماسه ساز آزادی خرمشهر/فرمانده ای گمنام زیر نور مهتاب

  • کد خبر : 184631
  • 02 خرداد 1402 - 8:22
شهید شهبازی، حماسه ساز آزادی خرمشهر/فرمانده ای گمنام زیر نور مهتاب

فرمانده ای گمنام که حتی دوستان و اقوامش از جایگاه او مطلع نبودند، امید آن که با بیان راز این مفسر نهج البلاغه برای نسل جوان الگویی بی بدیل معرفی شود، فرمانده ای که بی تردید آغاز راه او و همرزمانش با فتح خونین شهر همراه شد و امتداد راهش، رهایی قدس شریف در عملیات […]

فرمانده ای گمنام که حتی دوستان و اقوامش از جایگاه او مطلع نبودند، امید آن که با بیان راز این مفسر نهج البلاغه برای نسل جوان الگویی بی بدیل معرفی شود، فرمانده ای که بی تردید آغاز راه او و همرزمانش با فتح خونین شهر همراه شد و امتداد راهش، رهایی قدس شریف در عملیات “الی بیت المقدس” است.

به گزارش عصر همدان؛ از سال ۱۳۶۱ به بعد، بوی خرداد که می آید، با خود نوید پیروزی خون بر گلوله، توپ، تانک و جنگنده های عراقی را می آورد، بوی رشادت ها و شهادت های شهید حسین فهمیده ها، شهید بهنام ها، شهید همت ها، شهید متوسلیان ها، شهید جهان آراها، شهید همدانی ها و شهید شهبازی ها و مهمتر بوی خون پاک شهدا، بوی آزادی خرمشهر و حماسه خرداد را می آورد.

* از آزادی خرمشهر تا رهایی قدس در عملیات “الی بیت المقدس”

به فرموده بنیانگذر انقلاب اسلامی، خرمشهر را خدا آزاد کرد آن هم در عملیاتی بزرگ به نام “الی بیت المقدس”، این پیروزی نوید آزادی قدس را هم با خودش به همراه داشت. و نام عملیات را می گذارند الی بیت المقدس تا فاتحان خرمشهر از حنجره های خونین شهدا فریاد برآورند تا پیروزی قدس رهایی نمانده.

*فرمانده ای گمنام زیر نور مهتاب

می گویند از ماه ها قبل از عملیات الی بیت المقدس، همان عملیات آزادسازی خرمشهر، نحوه اجرای آن را برنامه ریزی کرده بودند و باید شناسایی ها انجام می شد، در میان افرادی که تیم اصلی شناسایی را تشکیل می داد؛ “شهید شهبازی” فرمانده سپاه همدان هم بود، ۲۵ روز تمام کار شناسایی عملیات را حتی در شب انجام می داد تنها زیر نور مهتاب. بسیاری از شهدای استان که توانستند نقشی را در دفاع مقدس ایفا کنند، تربیت شده فرمانده بزرگ شهید شهبازی بودند.اهتمام به نماز اول وقت، رعایت اخلاق در اوج عصبانیت، ولایتمداری، مدیریت علمی شهید شهبازی همراه با تفکر انقلابی و نگاه عملیاتی از ویژگی های برجسته شهید شهبازی بود.

* شهید شهبازی حماسه ساز آزادی خرمشهر

و اما اجازه دهید از روزهای نخستین خرداد ماه سال ۱۳۶۱ بگوییم و حال و هوای خانه ای در اصفهان.ساعت حوالی هشت صبح است، صدای درب منزل به گوش می رسد، نیم ساعتی می شد مادرم را که تازه از بیمارستان مرخص شده بود به خانه برادرم برده بودند، خدا را شکر سکته قلبی را رد کرده بود، خدا به همه ما رحم کرد، حال و روزش مناسب نبود. و ما در خانه بودیم، حالا یکی یکی بر تعداد پاسداران افزوده می شد، ۲۰ نفری می شدند، پدر مبهوت در گوشه ای از اتاق نشسته و من، احمد، ۹ ساله این طرف و آن طرف می رفتم نمی دانستم ماجرا چیست؟ گفتند فرمانده سپاه همدان شهید شده، پدرم حاج و واج نگاه می کرد و گفت فرمانده شهید شده؟ خدا رحمت کند و حقش را بر ما ببخشد، گفتند حاج آقا، حاج محمود شهبازی فرمانده سپاه همدان شهید شده! و او آرام آرام اشک از گونه هایش جاری شد و یا حسین(ع) گفت. این مطالب بخشی از مصاحبه اختصاصی عصر همدان با برادر شهید شهبازی است.

او از روزی می گوید که خبر شهادت حاج محمود را برایشان می آورند، زمانی که با شنیدن شهید شدن برادر بزرگش، که او را “دا دا” صدا می زد، عکسش را در آغوش گرفته و های های زیرگریه می زند.روزها و شب ها بدون حاج محمود برایش چه تلخ گذشت و سال ها چشم به راه برادرش بود تا از راه برسد برایش قرآن بخواند.

برادر شهید شهبازی ادامه می دهد: گفتن خبر شهادت پسر برای مادر بسیار سخت بود اما باید یکی آهسته آهسته مادر را مطلع می کرد.شهید شهبازی بسیار فروتن بود تا جایی که پدرم قبل از شهادت حاج محمود برای دیدارش به همدان می رود، در آنجا برادرم را مشغول آبیاری چمن محوطه سپاه می یابد و شهید شهبازی می گوید که من باغبان هستم! حاج محمود گمنام بود حتی پس از شهادتش تا اینکه به مرور از سال ۱۳۸۸ به بعد به همت همرزمانش، همان شهید خوش لفظ ها، شهید همدانی ها و سردار شادمانی و نویسندگانی مثل حمید حسام و حسین بهزاد و چندین نویسنده دیگر، کتاب هایی در شناساندن آن شهید وارسته منتشر شد.

*نویسندگان از فاتح گمنام نام آشنا می گویند

کتاب های متعددی که درباره شهید شهبازی منتشر شده به قرار ذیل است. “عطر شب بوها ” به قلم حسام از زبان همرزم شهید شهبازی، “راز نگین سرخ” که به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو ترجمه شده، “مهتاب خیّن” ؛ کتبی که در لبنان و سوریه هم توزیع می شود، “حماسه بی‌پایان”، “اولین فاتح” روایتی کوتاه از زندگی سردار شهید مهندس حاج محمود شهبازی، “مهاجر” بخشی از زندگینامه و خاطراتی از سردار شهبازی، “پای درس استاد” روایتی از سلوک معنوی شهید شهبازی، “بهار۸۲” و دو کتاب “مثل یک ستاره” و “مهندس شهر قشنگ” در حوزه کتاب های کودک و نوجوانان. یاد و نام حاج محمود گرامی باد.

انتهای پیام/زنگنه

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=184631
  • دیدگاه‌ها برای شهید شهبازی، حماسه ساز آزادی خرمشهر/فرمانده ای گمنام زیر نور مهتاب بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.