• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
0

شریان حیاتی مطالعه در کشور  کتاب خانه ها هستند/تداوم کتاب و کتاب خوانی در شرایط کرونایی

  • کد خبر : 103090
  • 21 بهمن 1399 - 12:12
شریان حیاتی مطالعه در کشور  کتاب خانه ها هستند/تداوم کتاب و کتاب خوانی در شرایط کرونایی

عاطفه زارعی گفت: با شیوع کرونا تمام تلاش خود را کردیم تا برنامه های کتاب خانه ها روی زمین نماند بلکه فعالیت ها به فضای مجازی منتقل شد. کتاب خوانی و جشنواره های کتاب خانه ای بی وقفه در حال اجرا و پیگیری است. به گزارش عصر همدان؛ در سالی گذشت لغو اجتماعات و تعطیلی […]

عاطفه زارعی گفت: با شیوع کرونا تمام تلاش خود را کردیم تا برنامه های کتاب خانه ها روی زمین نماند بلکه فعالیت ها به فضای مجازی منتقل شد. کتاب خوانی و جشنواره های کتاب خانه ای بی وقفه در حال اجرا و پیگیری است.

به گزارش عصر همدان؛ در سالی گذشت لغو اجتماعات و تعطیلی های ناشی از شیوع بیماری کرونا امنیت و سلامت شهروندان را تامین کرد اما در ازای این این امنیت بسیاری از محافل ترویج فرهنگ و ادب، همایش های علمی و پایگاه های مطالعاتی لغو شد و به نوعی ترمز اضطراری فعالیت های فرهنگی کشیده شد.

در چنین موقعیتی که گریزی از در خانه ماندن نیست هر ارگانی به مرور راه انجام فعالیت های خود را به صورت ایمن پیدا کرد تا کرونا لطمه ی بیشتری به فعالیت های کشور نزند. همان طور که می دانید متاسفانه سرانه ی مطالعه در کشورمان بسیار پایین است و کتاب خانه های عمومی از شریان های اصلی حفظ جریان مطالعه در کشور است بنا بر این پایدار ماندن کتابخانه های عمومی امر مهمی است. خبرنگار عصر همدان برای اطلاع از فعالیت های یک سال گذشته کتاب خانه هامصاحبه ای با عاطفه زارعی، مدیر کل کتاب خانه های عمومی استان همدان داشته است.

زارعی با بیان اینکه کتاب خانه های استان همدان در بدو شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال گذشته به تعطیلی رسید گفت: در اوایل شیوع بیماری به امانت دادن کتاب، استفاده از سالن های مطالعه، برگزاری برنامه های حضوری مانند نشست های کتاب خوانی، محافل ادبی و کارگاه های آموزشی در محل کتاب خانه بر اساس دستورات ستاد مبارزه با کرونا ممنوع شد.

وی با اشاره به تلاش تمام کارکنان کتاب خانه ها برای روی زمین نماندن فعالیت های کتاب خانه های عمومی گفت: فعالیت ها به فضای مجازی مثل اینستا گرام بله و… انتقال داده شد به این شکل که کتاب دار ها در صفحات اجتماعی قانونی که مورد تایید مراجع است، صفحات و کانال هایی را اختصاص دادند و فعالیت های فرهنگی خودشان را از سر گرفتند.

مدیر کل کتاب خانه های عمومی با بیان اینکه در صفحات مجازی ارتباط خوبی بین کتاب دار ها و کتاب خوان ها بر قرار شد ادامه داد: از جمله فعالیت های مجازی کتاب دار ها می توان به معرفی کتاب، جلسات نقد کتاب و قصه گویی ها که ویژه کودک و نوجوان است؛ آموزش کار دستی،  آموزشهای نقاشی و نمایش نامه خوانی نام برد. در این روند حتی اعضای کتاب خانه ها به معرفی کتاب و منابع به دیگر اعضا اقدام می کردند.

وی ادامه داد: با تدوین شیوه نامه ی بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا از اواخر اردیبهشت برای باز گشایی کتاب خانه های عمومی، ساز و کار قفسه بسته برای فعالیت حضوری کتاب خانه ها در نظر گرفته شد. در گذشته کتاب خوانه ها به شکل قفسه باز بودند یعنی اعضا می توانستند در قفسه های کتاب گردش کنند و کتاب مورد نظرشان را انتخاب نمایند اما در حال حاضر تردد افراد به مخازن ممنوع و مراجعین کتاب خانه ها در سامانه ی Samanpl.ir با انتخاب استان وشهر، کتاب خانه مورد نظر خود را جستجو می کنند، درخواستشان را ارائه می دهند و کتاب در دست رسشان قرار می گیرد.

زارعی در ادامه توضیح  نحوه ی دست رسی کاربران به کتاب ها گفت: در کتاب خانه های عمومی امکان دسترسی رایگان به سامانه نور که یک پایگاه مطالعاتی مقاله مورد استفاده دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه است، وجود دارد. اعضا قبلا می توانستند در فضای کتاب خانه مستقر شده با سیستم های تعبیه شده در کتاب خانه فایل های مورد نظرشان را دریافت و استفاده کنند. با وجود بیماری کرونا تصمیم گیری شد امکانی فراهم بشود تا اعضا بتوانند به صورت غیر حضوری از این امکانات استفاده کنند.

وی سایت اداره ی کل hahedan pl.ir  را درگاه استفاده از امکانات غیر حضوری اعلام کرد و ادامه داد: اعضا می توانند وارد سایت شده و درخواست خود را به صوورت ایمیل وارد کنند و از امکانات غیر حضوری بهره مند شوند.

زاررعی طرح پیامکی کتاب را از دیگر راه کار های دست رسی به کتاب به صورت غیر حضوری عنوان کرد و افزود: افراد نام کتاب در خواستی خودشان را به همراه نام کتاب خانه ای که در آن عضو هستند به ۵۰۴۰ پیامک می کنند کتاب برای آن ها محیا، با متقاضی تماس گرفته و کتاب تحویل می شود.

مدیر کل کتاب خانه های عمومی با بیان این که حضور در کتاب خانه ها هم دارای شیوه نامه ی بهداشتی است افزود: ورود افراد بدون ماسک به کتاب خانه ها ممنوع و ظرفیت سالن های مطالعه کاهش پیدا کرده به طوری که روی یک میز مطالعه ی ۴ نفری فقط یک نفر مطالعه می کند یعنی ظرفیت به یک چهارم رسیده است و هر میز مطالعه با فاصله ی ۲ متری از میز دیگر قرار دارد. همچنین کتاب هایی که به کتاب خانه بازگردانده می شوند به مدت یک هفته در قرنطینه قرار  می گیرند و دوباره به قفسه ها انتقال داده می شوند.

جشنواره ها و مسابقات کتاب خوانی به قوت اجرا می شود

زارعی با بیان اینکه از همان روز های اولیه شیوع کرونا دهمین جشنواره کتاب خوانی رضوی در بستر فضای مجازی و به صورت کاملاً الکترونیک آغاز شد؛ به برگزاری بی کم و کاست مسابقات کتاب خوانی اشاره کرد و افزود: سامانه یsamakpl.ir مخصوص  برگزاری جشنواره کتاب خوانی رضوی تعبیه شد، فایل های کتاب ها به صورت الکترونیک و امکان پاسخ گویی به صورت چهار جوابی در این سامانه مهیا شد شرکت کنندگان جشنواره فایل کتاب ها را با هماهنگی ناشر و با پرداخت هزینه ی در نظر گرفته شده در یافت می کردند و به این شکل جشنواره در شرایطی کاملاً امن بر گزار شد.

وی از اتمام مسابقه کتاب خوانی امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و عنوان کرد: هم اکنون نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان به نام “دوست من کتاب” در سراسر کشور به همت اداره کل کتاب خانه های عمومی استان و محفل ادبی هکمتانه در حال برگزار ی است.

مدیر کل کتاب خانه های عمومی در معرفی محفل ادبی هکمتانه گفت: این محفل از ابتدای امسال و به دبیری یکی از شاعران برجسته جوان و نام آور استان همدان و در سطح کشور به نام مسعود طاهری عضد راه اندازی شد. این محفل برنامه های مختلفی را در مناسبت های گوناگون تدارک دیده اند از جمله بعثت پیامبر اسلام(ص) عاشورا و تاسوعای حسینی و آخرین برنامه هم به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود که عصر شعر “قهرمان من” را با حضور شاعران برجسته استانی و کشوری از جمله آقای حامد محقق تدارک دیده بودند.

زارعی ادامه داد: این محفل همچنین در گیر جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان است که با محوریت کتاب و کتاب خوانی و ترویج مطالعه در سه رده سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در حال برگزاری است. علاقه مندان می توانند آثار خود را با این موضوعات در حوزه شعر و داستان برای دبیرخانه به نشانی mahfel@hahedanpl.ir ایمیل کنند. مهلت ارسال آثار تا پایان بهمن ماه تمدید شده و مسابقه توسط بزرگانی مثل کمال شفیعی، مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی، محمد رضا یوسفی و محمود پور وهاب داوری و اختتامیه این جشنواره در اسفند ماه برگزار می شود.

مدیر کل کتاب خانه های عمومی در تکمیل گزارش فعالیت کتاب خانه ها، از ساخت برنامه ی رادیو نامک توسط کتاب داران کتاب خانه های ملایر نام برد . در این برنامه به خوانش متفاوتی از کتاب ها پرداخته شده است که به صورت بسته ی صوتی هم تهیه و در فضای مجازی قرار داده می شود.

وی همچنین از تهیه سلسله نشست های کتاب شناسی در  شهرستان بهارخبر داد و تصریح کرد: برنامه ی بهار نامه در ۶ جلسه به معرفی مفاخر شعرستان بهار، با حضور جواد نوری از نویسندگان و شاعران به نام استان در سطح کشور و آقای محسن ترابی کمال نویسنده و کارشناس ادبی پرداخته است. بهار نامه هم در فضای مجازی و هم در برنامه ی آپارات قابل در یافت است.

زارعی از تهیه برنامه ی همدان در گذر زمان توسط کتاب خانه مرکزی همدان خبر داد و گفت: این برنامه که با حضور شخصیت های فرهنگی ادبی با معرفی کتاب ها و آثارشان برگزار می شود همچنان ادامه دارد و در اینستا گرام و آپارات قابل دریافت است.

انتهای پیام / رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=103090
  • دیدگاه‌ها برای شریان حیاتی مطالعه در کشور  کتاب خانه ها هستند/تداوم کتاب و کتاب خوانی در شرایط کرونایی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.