• امروز : یکشنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 27 October - 2024
0
مدرس سواد رسانه‌ای:

سوادرسانه‌ای یعنی عدم مصرف غذایی که دشمن می‌دهد

  • کد خبر : 226448
  • 06 آبان 1403 - 8:57
سوادرسانه‌ای یعنی عدم مصرف غذایی که دشمن می‌دهد
مدرس سواد رسانه‌ای گفت: سواد رسانه‌ای یعنی عدم مصرف غذای کسی که با منافع تو درگیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»، مجید اسماعیلی شامگاه شنبه در نشست مجازی «تاثیر متقابل سواد رسانه و مفهوم دشمن» با بیان اینکه سواد رسانه‌ای در عصر حاضر نقش حیاتی در حفظ هویت، یکپارچگی، حفظ روحیه و امید در جامعه را دارد، گفت: وقتی جامعه در حوزه سواد رسانه‌ای مشکل دارد؛ مردم پیام حاکمیت را دریافت نمی‌کنند و یا به پیام بی‌اعتماد هستند.

وی افزود: یکی از سرفصل‌های جدی عملیات رسانه‌ای دشمن علیه ما بطور دقیق، بی‌اعتمادی مردم به پیام‌های حاکمیت است و بطور کلی یکی از ابزارهای مهم دشمن اختلال در دستگاه ادراکی مخاطبان است.

استاد دانشگاه و مدرس سواد رسانه‌ای بیان کرد: یک بخش دشمن هزینه جنگ را بر گردن مردم طرف مقابل که با او در پیکار است قرار می‌دهد، تحولات و اقدامات اخیر دشمن در تاریخ جزو اتفاقات بی‌نظیر است، ما در تاریخ کشتار، قتل‌عام و کودک‌کشی زیاد داریم؛ اما آن چیزی که این دوره را متمایز می‌کند، این اتفاقات در حالی است که مردم دنیا آن را می‌بینند.

اسماعیلی ادامه داد: اگر یک مروری به تأسیس سازمان ملل کنیم که بعد از جنگ جهانی دوم بنیان نهاده است، قبل از آن جامعه ملل شکل گرفت برای جلوگیری از جنگ و وقتی کارایی خود را از دست داد، جامعه جدیدی شکل گرفت که تا الان وجود دارد، سازمان ملل از روزی که تأسیس شده است تا الان درگیر جنگ‌های زیادی در دنیا است و عملاً شما می‌بیند که سازمان ملل نمی‌تواند جلوی جنگ‌ها را بگیرد.

وی اضافه کرد: کسی که وارد یک جنگ می‌شود از همه چیز مهم‌تر این است که هزینه دشمنی را پایین‌تر بیاورد و بار دشمنی خود را بر گردن کسی غیر از خودش بیاورد و این اتفاقات را به گونه‌ای مدیریت کند که با کمترین هزینه بهترین سود را از پیروزی به دست آورد، ما در زمانه‌ای به سر می‌بریم که در طول تاریخ هیچ دشمنی اینگونه خشونت و بی‌رحمی در جلوی چشم دنیا از خود نشان نداده است، تمام این خشونت‌ها و کودک‌کشی‌ها و اتفاقات در این اواخر در غزه وحشتناک است.

مدرس سواد رسانه‌ای افزود: وقتی در چادر پناهنده‌ها بمب می‌گذارند و آتش‌سوزی ایجاد می‌شود، مردم در حال سوختن هستند و کسی نمی‌تواند آنان را نجات دهد و هیچ نجاتی متصور نیست، یک عده جلوی دوربین زنده زنده کشته می‌شوند، همه اینها نشان می‌دهد که دستگاه رسانه‌ای دشمن توانسته به گونه‌ای عمل کند که در عین رفتار وحشیانه خود، باز هم در افق مردم خودش او را همراهی می‌کنند.

اسماعیلی گفت: اسرائیل را باید خوب شناخت، وقتی شمال غزه تخلیه شده و اسرائیل تصمیم گرفت شهرک‌سازی کند و سازمان ملل محکوم و آمریکایی‌ها ظاهراً با این اتفاق مخالف هستند باز هم ۷۰۰ خانواده اعلام آمادگی کردند که در شمال غزه و در این شهرک‌هایی که می‌خواهند بسازند ساکن شوند، شما با یک قوم لجوج، کاملاً معتقد و در صحنه و همراه با حاکمیت مواجه هستید و مجدانه وارد قضیه شدند و تصورشان این است که در جنگ مقدس، اتفاق آخر زمانی را رقم می‌زنند.

وی همچنین بیان داشت: در این شرایط، برای جامعه‌ای مثل ما، سواد رسانه‌ای اهمیت خاص دارد و تاثیر متقابل آن در شناخت دشمن و آنچه مهم است که اگر دستگاه دشمن‌یابی مردم ما به جای اینکه دشمن خارجی را شناسایی و با آن مقابله کند و موج دشمنی به سمت او ببرد تا نتواند تشخیص بین حق و باطل دهد، ما در کارکردهای سواد رسانه‌ای که در یک کشور به آن رسیده تا حفظ مردم در منظومه ارزشی اتفاق بیفتد، محقق نشده است.

استاد دانشگاه و مدرس سواد رسانه‌ای تصریح کرد: آن چیزی که دشمن بر مخاطب داخلی تاثیر گذاشته و دشمن نقش ناتمام عملکرد در میدان می‌خواهد اتفاق افتد را در فضای رسانه‌ای تکمیل می‌کند و به همین خاطر الان در طول تاریخ هر چه بیشتر مردم بر سر سفره فضای رسانه‌ای حاضر شوند و از سبد رسانه‌ای داخلی استفاده کنند و از تبلیغات رسانه‌ای خارجی دچار هیجان نشوند که خسارت‌های آن دوباره متوجه مردم نشود.

مدرس سواد رسانه‌ای گفت: گام اول در تحقق استفاده مردم از رسانه‌های داخلی شناسایی مفهموم دشمن است و دوم تطابق این مفهوم با مصادیق مورد نظر است و گام سوم، توجیه پیام‌پذیری از فضای پیام‌ناپذیری یا مخالفت با پیام‌هایی که از طرف دشمن صادر می‌شود.

اسماعیلی تأکید کرد: اینکه ما فکر می‌کنیم که همه مردم، آمریکا را دشمن می‌دانند، ببینید اسرائیل خبیث در این ایام در فضاهای مختلف مثلاً آمریکا بمب‌های سنگرشکن را تصویب کرد که به اسرائیل دهد و دو روز بعد خبر حمله همه جانبه اسرائیل به مرکز حزب‌الله است و آمریکا در این جریان دخالت دارد و با آمریکایی‌ها برای پیروزی اسرائیل در کاخ سفید با زبان عبری دعا خواندند و کاملاً مومنانه از اسرائیل حمایت می‌کنند و تمام قد و از جیب تک تک مردم دنیا بدون هیچ محدودیتی بر می‌دارند و به حساب اسرائیل وارد می‌کنند، این همبستگی کاملاً وجود دارد.

وی ادامه داد: اینکه ما فکر می‌کنیم که مردم کشور ما الان آمریکا را به عنوان دشمن خود معرفی می‌کنند بخش زیادی از مردم آمریکا را دشمن خود نمی‌دانند و حس آنها این است که آمریکا میانجیگری می‌کند حتی در بین نخبگان ما وجود دارد و آمریکا دلسوزی می‌کند و کمک می‌کند که تهاجم محدود و کنترل‌شده ایجاد شود و براساس آن مخاصمه بین ایران و اسرائیل را خاتمه دهد.

استاد دانشگاه و مدرس سواد رسانه‌ای گفت: دشمن‌شناسی چند ویژگی دارد، مجموعه‌ای از چندین شاخصه‌ در کنار هم جمع می‌شوند و مفهموم دشمنی را ایجاد می‌کنند، شاید به خاطر برخی از اتفاقات برخی که دوست ما هستند و برای ما زحمت می‌کشند اینها هم کار دشمن انجام می‌دهند، لذا توجه داشته باشید که بخاطر یک شاخصه، از شاخصه چندگانه دشمن، آن در ذهن مخاطب قرار گیرد و باید این مجموعه در کنار هم قرار گیرد.

اسماعیلی گفت: نکته دیگر در توجه به مفهوم دشمن به معنای ناپایداری در رفتار و برخورد است مثلاً شما می‌بینید که الان اسرائیل در رفتار و برخورد به هیچ کنوانسیون بین‌المللی و پیمان و عهدی با کشورهای اطراف خود پایبندی ندارد و رفتار متزلزل و ناپایدار و چند گانه دارد و الان یک تصمیم و بعد از بین می‌رود.

وی با اشاره به استفاده از روش‌های بسیار پیچیده و هوشمندانه توسط دشمن گفت: شناسایی مفهموم دشمن و توجه دادن مردم به مصداق دشمن و بعد پذیرای و عدم آن برای دوست و دشمن لازم است.

مدرس سواد رسانه‌ای تصریح کرد: برخی از مردم، کسانی که برای تخریب ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای تنش و بی‌اعتمادی و خسارت تلاش می‌کنند که هر نقطه مثبت را منفی کنند به آن امیدوار هستند.

وی بیان کرد: دشمن کسی که حسد دارد و از خوشحالی شما ناراحت می‌شود و تمام نقاط ضعف شما را بزرگ‌نمایی و نقاط قوت را کمرنگ و نادیده می‌گیرد.

اسماعیلی گفت: بخشی از مردم ما از کسانی پیام دریافت می‌کنند که اگر وسط جنگ طعامی برای شما فرستاد غذای دشمن را استفاده کنید و سواد رسانه‌ای یعنی عدم مصرف غذای کسی که با منافع تو درگیر است و بخشی از مردم به طور عجیب مصرف‌کننده غذای دشمن هستند و بدیهی است که در آن غذا زهر نباشد که وقتی می‌خورید مأیوس و از پا نیفتید و حرکت و جوشش و حساسیت نباشید، اینکه به دنبال عافیت‌طلبی می‌روید و دستگاه محاسباتی تو را دچار خطا می‌کند و چیزی که با یک هزینه پایین کنترل کنیم با هزینه بالاتر ایجاد می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=226448

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

نوزده + نوزده =