• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
3

رسانه و هنر همت کنند تا هنر انقلاب اسلامی تبدیل به اولویت شود/ تولید چهار کتاب در کمتر از هفت ماه توسط حوزه هنری استان

  • کد خبر : 180842
  • 15 فروردین 1402 - 10:13
رسانه و هنر همت کنند تا هنر انقلاب اسلامی تبدیل به اولویت شود/ تولید چهار کتاب در کمتر از هفت ماه توسط حوزه هنری استان

رئیس حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه متاسفانه هنر برای مردم و مسئولان استان اولویت نیست گفت: اوضاع هنر انقلاب اسلامی در همدان خوب نیست، حتی در سطح کشور به اندازه انقلاب اسلامی و نیازهایی که دارد در رسانه ها و حوزه هنری به آن پرداخته نمی شود. با توجه به جنگ ترکیبی که […]

رئیس حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه متاسفانه هنر برای مردم و مسئولان استان اولویت نیست گفت: اوضاع هنر انقلاب اسلامی در همدان خوب نیست، حتی در سطح کشور به اندازه انقلاب اسلامی و نیازهایی که دارد در رسانه ها و حوزه هنری به آن پرداخته نمی شود. با توجه به جنگ ترکیبی که که امروزه شاهد آن هستیم باید رسانه و هنر همت کنند تا هنر انقلاب اسلامی تبدیل به اولویت شود.

به گزارش عصرهمدان؛ حوزه هنری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی توسط جمعی از هنرمندان، شاعران و نویسندگان تاسیس شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر لقب “امید هنر انقلاب” را به حوزه هنری داد و این نشان از تاثیرگذاری این سازمان هنری و رسانه ای در جامعه و نشر هنر انقلاب اسلامی دارد.

اهمیت حوزه هنری انقلاب اسلامی باعث شد تا گفتگویی با محمدمهدی سماوات، رئیس حوزه هنری استان همدان داشته باشیم و از وضعیت حوزه هنری در استان آگاه شویم که در ادامه می خوانید.

عصرهمدان: اولین روزهای حضور در حوزه هنری استان همدان و شرایطی که حوزه هنری داشت چگونه بود؟

وقتی ریاست حوزه هنری استان را برعهده گرفتم مشکلات زیادی در حوزه هنری وجود داشت، متاسفانه حوزه هنری استان از اهداف و وظایف سازمانی خود به دلایل متفاوتی جدا شده بود.

پروژه ای با عنوان دانشنامه استان همدان به حوزه هنری سپرده شده بود و قرار بود ۳۰ عنوان باشد اما روزی که به من تحویل داده شد به ۱۴۰ عنوان رسیده بود! وجود چنین پروژه ای با حجم کاری بالا و کمبود نیروی انسانی، باعث شده بود همه توان حوزه هنری گرفته شود و زمانی که من وارد حوزه شدم فقط واحد ادبیات فعال بود و بقیه واحدها تعطیل بودند.

حوزه هنری انقلاب اسلامی باید در بخش هنر و انقلاب اسلامی تلاش کند اما متاسفانه جهت گیری های انقلاب اسلامی در حوزه هنری همدان فراموش شده بود. از ابتدای کار در سال گذشته شروع به ایجاد تغییراتی کردیم تا علاوه بر تقویت بعد هنری حوزه هنری، جهت گیری ها نیز پررنگ شوند.

عصرهمدان: برای آغاز به کار واحد های تعطیل چه اقداماتی داشتید؟

تقویت واحد ها را از ادبیات آغاز کردیم چرا که تنها واحدی بود که کمی فعالیت داشت؛ سعی کردیم تحولی در دفتر آفرینش های ادبی به وجود آوریم تا به سمت توسعه مخاطب رفته و کیفیت هنری و جهت گیری های دقیقی داشته باشد.

برنامه هایی همچون خانه رمان داشتیم که از نظر تکنیکی کاری قوی بود اما مشکلات ساختاری داشت؛ تصمیم گرفتیم با جایگزینی داستان گپ که ورود عموم نیز به آن آزاد است نویسندگان حرفه ای تربیت کنیم.

همدان در زمینه ادبیات کودک و نوجوان توانایی زیادی دارد و با تقویت کانون شعر و داستان در حوزه کودک و نوجوان به موفقیت های قابل توجهی رسیدیم؛ حوزه هنری همدان توانست در کمتر از هفت ماه، چند ایده در حوزه کودک و نوجوان را به چهار کتاب تبدیل کند که اولین کتاب “من صبرندارم” بود و با توجه به مفهوم انتظار در نیمه شعبان سال گذشته رونمایی شد. سه کتاب دیگر درباره امیرالمومنین علی (ع) و روز غدیر است که در ایام غدیر رونمایی می شوند.

رونمایی از کتاب ها گام روبه جلویی برای ما بود چون حوزه از نظر تولیدات هنری و انقلاب اسلامی خیلی وضعیت خوبی نداشت این اتفاق باعث امیدواری شد و تصمیم داریم تا در سال پیش رو پروژه های اینچنینی را ادامه دهیم.

در رشته های دیگری همچون عکاسی، خوشنویسی و گرافیک که به فراموشی سپرده شده بود افرادی با گزینش انتخاب شدند؛ این افراد باید از نظر فنی به سطح حرفه ای می رسیدند که با تلفیق عکاسی به خانه گرافیک فعالیت این بخش تکمیل شد.

برای فعال کردن واحد هنر نمایشی برنامه ای با عنوان “شب روایت” که برای اولین بار اجرا می شد طراحی کردیم و موضوع این برنامه، روایت هنری مسائل مختلف انقلاب اسلامی است که در قالب محتوای سناریو، هنرهای مختلف نیز در برنامه اجرا دارند.

برنامه “شب روایت” منجر به رشد هنر های نمایشی حوزه هنری شد چراکه محتوا دیده می شد و در کنار سطح کیفی بالاتر رفت.

فعال کردن واحد هنر های تصویری کار مشکلی بود چرا که بیشتر کسانی که در این بخش استعداد داشتند بخاطر فاصله کم همدان تا تهران، رفته بودند و چاره ای نداشتیم جز پیدا کردن افرادی که تصویربرادری و تدوین انجام می دهند تا با حرفه ای شدن آن ها، وارد مرحله ساخت فیلم صد ثانیه، کوتاه و مستند بروند.

عصرهمدان: با توجه به سهم پررنگ همدان در ادبیات پایداری در کشور آیا فکری به حال پرورش نویسنده برای آینده کردید؟

با وجود حمید حسام و خانم ضرابی زاده همدان در حوزه ادبیات پایداری همیشه خوش درخشیده است اما این ها اما قله هایی اند که در همدان دامنه ندارند؛ برای برطرف کردن این مسئله به این نتیجه رسیدیم تا پروژه های استعدادیابی در مجموعه هایی فعال همچون تشکل های دانشجویی، گروه های فعال مساجد و افرادی که خودجوش کار انقلابی می کنند داشته باشیم تا بتوانیم نویسنده پرورش دهیم.

عصرهمدان: از نظر شما موفق ترین برنامه و موفق ترین واحد حوزه هنری استان همدان در سال قبل کدام است؟

یکی از موفق ترین واحد حوزه هنری در سال گذشته واحد ادبیات مخصوصا کودک و نوجوان است؛ موفق ترین برنامه نیز “شب روایت” و موفق ترین واحد آفرینش های ادبی با پروژه ایده داستان” داستان گپ” بود.

عصرهمدان: در ابتدای حضور در حوزه هنری در یکی از گفتگوهایتان از مشکل کمبود نیروی انسانی در حوزه هنری سخن گفته بودید، آیا این مشکل برطرف شده است؟

متاسفانه مشکل کمبود نیروی انسانی و امکانات هنوز حل نشده است؛ همدان از جهت استعداد وضعیت خوبی دارد اما رسیدن به همه ی این استعداد ها نیروی انسانی و امکانات کافی لازم دارد که بعید است روزی برسد که حوزه هنری آنقدر نیرو داشته باشد تا همه نقاط استان را پوشش دهد.

حوزه هنری حتی توان مالی ندارد که بخواهد همه استعداد های استان را پرورش بدهد اما بیکار هم نمی شود نشست؛ فکر کردیم همچون انقلاب اسلامی، توان را روی مردم بگذاریم؛ در راهی که می توان معقول و شدنی کار کنیم اما از ظرفیت مردمی استفاه کنیم، درست مثل امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی که متکی به ظرفیت مردمی بودند.

تصمیم گرفتیم پایگاه مردمی تشکیل بدهیم و از آنها حمایت کنیم، طرحی نوشتیم با عنوان “سحر سنگرهای روایت” و قرار است در هر شهرستان، چند مسجد گزینش کنیم و حامی آنها در زمینه هنرهای انقلاب اسلامی باشیم تا مساجد، پایگاه انقلاب اسلامی و هنر در شهرستان باشند، البته ما نمیخواهیم بچه های مسجد را داخل فضای هنر ببریم بلکه قصد داریم فضای هنر را وارد مساجد کنیم که این نیازمند ظرافت است و هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده ایم؛ در گذشته تجربه بدی داشتیم که بچه های مسجد به سمت رشته های هنری همچون تئاتر رفتند و دیگر به مسجد برنگشتند برای همین می خواهیم نسل جوان و نوجوان در حالی که مسجد هستند، پرورش هنری هم داشته باشند.

عصرهمدان: آیا مشارکت جامعه هنری همدان در حوزه هنری استان همدان قابل قبول است؟

خیر، مشارکت جامعه هنری اصلاً قابل قبول نیست، البته این موضوع چند دلیل دارد و قصد ندارم فقط هنرمدان را مقصر بدانم.

باید بدانیم که دانشنامه استان همدان ضربه بزرگی به وجهه حوزه هنری زد و حوزه هنری به جای اینکه متولی امر هنر باشد متولی امر دانشنامه شد و این وجهه هنری و محل امن و خاستگاهی که باید برای هنرمند باشد نیست.

نکته بعدی که در همدان بررسی کردیم به این مسئله رسیدیم که متاسفانه هنر برای مردم و مسئولین استان اولویت نیست و زمانی که وارد حیطه خصوصی انقلابی ها می شود ضریب بالاتری می گیرد! هنر برای مردم و مسئولین همدانی در دسته دوم، سوم و کاملاًًً تفریحی است؛ مثلا بچه ها را تابستان به کلاس نقاشی و فیلم برادری میفرستیم اما هیچوقت به صورت جدی برای آن ها برنامه ای نداریم تا در مسیر هنر بمانند! حتی اگر فیلمی همچون موقعیت مهدی یا اینچنین فیلم ها که مخاطبانش معلوم هستند در این استان اکران شود، هیچ یک از بزرگان انقلابی شهر حرفی در خصوص این فیلم ها نمی زنند و یا اصلاًخودشان برای دیدن این فیلم ها به سینما نمی روند و همین موضوع روی مخاطبان و مردم سرریز می‌شود.

این مسائل باعث شده است حوزه هنری دایره گسترده نداشته باشد تا همه هنرمندان با آن کار کنند.

تولید جهت دار یکی از مسائل مهم و مدنظر حوزه هنری است و اگر هنرمندی بخواهد با ما همکاری کند ما نیز از او استقبال می کنیم؛ نمونه این کار یک ترک موسیقی تولید شده است که از صفر تا صد آن در حوزه هنری تولید شد. شعر این موسیقی بر اساس جمع اندیشگانی با کلمات کلیدی سروده و آهنگسازی و خواندن آن توسط اقای چناری انجام شد.

با توجه به اینکه سال گذشته اولین سال فعالیت ما در این عرصه بود تا حدی توانستیم هنرمندان را در تولید دخیل کنیم اما خیلی هم نمی شد بلندپروازی کرد بنابراین سعی کردیم این کار به مرور انجام شود. در سال جدید یکی از اولویت های حوزه هنری استان همدان توسعه مخاطب هنر و هنرمندانه است.

به کمک همه کسانی که در استان دغدغه انقلاب اسلامی دارند باید با برنامه به اهمیت موضوع هنر بپردازیم؛ اوضاع هنر انقلاب اسلامی در همدان خوب نیست، حتی در سطح کشور به اندازه انقلاب اسلامی و نیازهایی که دارد در رسانه ها و حوزه هنری به آن پرداخته نمی شود. با توجه به جنگ ترکیبی که که امروزه شاهد آن هستیم باید رسانه و هنر همت کنند تا هنر انقلاب اسلامی تبدیل به اولویت شود.

انتهای پیام/سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=180842
  • دیدگاه‌ها برای رسانه و هنر همت کنند تا هنر انقلاب اسلامی تبدیل به اولویت شود/ تولید چهار کتاب در کمتر از هفت ماه توسط حوزه هنری استان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.