• امروز : یکشنبه - ۱۳ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 2 June - 2024
3

راه ابریشم محل تبادلات فرهنگی، علمی و تجاری است/ یونسکو به ثبت آثار تاریخی همدان همت گمارد

  • کد خبر : 22350
  • 01 مهر 1398 - 14:55
راه ابریشم محل تبادلات فرهنگی، علمی و تجاری است/ یونسکو به ثبت آثار تاریخی همدان همت گمارد

همایش جهانی راه ابریشم صبح امروز با حضور نماینده ۱۶ کشور خارجی، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و مسئولان استانی و کشوری در استاندارد ی همدان برگزار شد.   به گزارش عصر همدان؛ همایش جهانی راه ابریشم که با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و فرهنگی پایتخت تاریخ و تمدن ایران  به میزبانی همدان […]

همایش جهانی راه ابریشم صبح امروز با حضور نماینده ۱۶ کشور خارجی، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و مسئولان استانی و کشوری در استاندارد ی همدان برگزار شد.

 

به گزارش عصر همدان؛ همایش جهانی راه ابریشم که با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و فرهنگی پایتخت تاریخ و تمدن ایران  به میزبانی همدان برگزار شد.

در این همایش بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن، مجری مراسم با معرفی مراکز گردشگری و تفریحی شهر و استان همدان به مهمانان خارجی به زبان انگلیسی، از عباس صوفی شهردار همدان برای خوش آمد گویی به مهمانان دعوت کرد تا در جایگاه قرار بگیرد.

عباس صوفی با بیان اینکه همدان بیش از ۳۵۰۰ سال مدنیت و ۵۰۰ سال پایتخت تاریخ تمدن ایران بوده است اظهار داشت: همدان در طول تاریخ مستحکم و با افتخار در برابر تهاجمات ایستاده است.

وی افزود: همدان از گذشته شهر بازرگانی بوده و به خاطر قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم پل ارتباطی غرب به شرق بوده است.

شهردار همدان در ادامه با بیان اینکه امروز همدان در آسمان پر ستاره راه ابریشم می‌درخشد تاکید کرد: در همدان جلوه کم نظیری از تجمع ادیان و فرهنگ وجود دارد که در یک نقطه جغرافیایی زندگی می کنند.

صوفی عنوان کرد: همدان بعد از ظهور تمدن بزرگ اسلامی نقش بی بدیل در مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته است و در طول سالها ها عرفا و قهرمانان و دانشمندان زیادی  را در دامن خود پرورانده است.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان  بعنوان اولین شهرداری که در سازمان جهانی  یونسکو عضو است تصریح کرد:امید است با نگاه های ژرف بزرگان در این جلسه، تبادلات فرهنکی داشته باشیم و در این راستا سازمان جهانی یونسکو می‌تواند نقش محوری در حفاظت از آثار باقی مانده در راه ابریشم داشته باشد.

صوفی ادامه داد: همدان نیز در این راستا آماده است که برای نگهداری از آثار راه ابریشم قدم برادرد و همدان با داشتن آثار تاریخی و گردشگری بی نظیر، باید سهمی در ثبت جهانی سازمان جهانی یونسکو داشته باشد.

ملت های ساکن راه ابریشم ویژه هستند

در ادامه دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش گفت: جاده ابریشم علاوه بر مسیر اقتصادی، محمل فرهنگی بوده و این جاده راه حلی برای جهان امروز است.

حجت الله ایوبی افزود:ما جز نوادر انجمن های هستیم که راه ما را گرد هم جمع کرده است و  راه یعنی امید، هدف، تحرک و پویایی؛ راه یعنی دور را دیدن و مراقبت و از مسیر منحرف نشدن.

وی با بیان اینکه ملت های ساکن راه ابریشم‌ ملت هایی ویژه هستند عنوان کرد: میراث ماندگار سرزمین‌های جاده ابریشم نشان می‌دهد مردم این سرزمین ها پر از شادی و بهجت هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: کلمه و حرف و سخن بسیار ارزشمند است در این سرزمین که مردمش اهل علم و سخن هستند و از زیباترین و گرانترین کلام این سرزمین شاهنامه و مثنوی است زیرا قدر سخن و کلمه را مردم درک می‌کنند.

ایوبی با بیان اینکه هنر خوشنویسی از جمله هنرهای راه ابریشم است گفت: امروز شاهد افتتاح نمایشگاه خوشنویسی خواهیم بود.

وی عنوان کرد: مردم سرزمین جاده ابریشم از هزار سال پیش با اخلاق، ادب و احترام آشنا هستند و سازمان یونسکو امروز به دنبال اخلاق علم و رسانه و اخلاق دانایی است  و سخن هزار سال پیش ما سخن امروز ما و دنیاست.

ایوبی ادامه داد: در بخش هنر کتاب و شعر و ادبیات، ما جز نوادر هستیم که شعر و ادب بر زبانمان جاری است و در هیچ تمدنی به اندازه ما عاشق ادب نیستند و این همه دیوان وجود ندارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با اشاره به اینکه جاده ابریشم علاوه مسیر اقتصادی محمل تبادل فرهنگی بود تاکید کرد:  جهان نیازمند اخلاق و ادب و شعر آموزه هایی است.

ایران شریک بسیار مهمی برای اجرای  کنوانسیون جهانی میراث فرهنگی است

در ادامه این همایش معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با بیان اینکه هماهنگی به منظور معرفی و ثبت میراث فراملی زنجیره‌ای در کشورهای جاده ابریشم در حال انجام است اظهار داشت:

ششمین اجلاس جهانی راه ابریشم در این شهر زیبا در حال برگزاری است که این اتفاق بسیار باعث خوشنودی است.

جیم فنگ با اشاره به اینکه همدان شهری مشهور و معروف به خاطر صنایع دستی‌اش در مسیر «جاده ابریشم» قرار دارد افزود: از جمهوری اسلامی و وزارت میراث فرهنگی و استان همدان برای برگزاری این رویداد تشکر می‌‌کنم.

وی با اشاره به اینکه ایران ۲۴ اثر میراث ملی و فرهنگی که در فهرست میراث یونسکو ثبت شده دارد عنوان کرد:  شریک بسیار مهمی برای اجرای کنوانسیون جهانی میراث فرهنگی مصوب سال جهانی ۱۹۷۲ است و  ایران استاندارد دهای بالایی را برای حفاظت از میراث فرهنگی و مدیریت این میراث ثبت کرده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با بیان اینکه می خواهم از جانب دبیرکل یونسکو از دولت جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر کنم چراکه ثبت موفق جهانی جنگل‌های هیرکانی در سال ۲۰۱۸ و به عنوان میراث طبیعی و چشم‌انداز باستانی ساسانی از فارس در سال ۲۰۱۹ انجام شد.

فنگ با بیان اینکه ایران به عنوان یک شریک فعال و کنشگر در کمیته هماهنگی جهانی نقش داشته است ادامه داد: «جاده ابریشم» و زنجیره آن یک نمونه و مصداق عالی از میراث و گنجینه‌های فرهنگی مغفول مانده و مخفی مانده جهانی است

وی با بیان اینکه برای پیاده‌سازی دستورات مد نظر؛ کمیته هماهنگی بین دولتی در نشست ۲۰۰۹ تشکیل شد و نمایندگان آن از کشورهای مختلف در این اجلاس حضور دارند افزود: یک رویکرد راهبردی و نظام‌مند برای آماده‌سازی روند معرفی آثار جهانی برای ثبت در میراث جهانی،  آن هم برای کشورهایی که در امتداد جاده ابرایشم هستند.

نشست جهانی راه ابریشم باید اقتصاد را از حالت تک محوری خارج کند

در ادامه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در این همایش با بیان اینکه سبقه اصلی نشست جهانی راه ابریشم توسعه اقتصادی است گفت: تک محوری بودن اقتصاد در دنیا هزینه‌های زیادی برای کشورهای اسلامی و غیراسلامی ایجاد کرده است و جاده ابریشم باید اقتصاد را از حالت تک محوری خارج کند.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی افزود: امروزه جمهوری اسلامی ایران مورد تحریم های ظالمانه قرار گرفته است، چرا که از منطق کشورهای استعمارگر پیروی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه منطق امروز بشر در دنیا پشتوانه عقلی ندارد اضافه کرد: اجلاس جهانی راه ابریشم باید از تک محوری بودن اقتصاد جلوگیری کرده و رشد متوازنی برای کشورهای حاشیه جاده ابریشم فراهم کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه ایران به لحاظ شرایط استراتژیکی آمادگی زمینه سازی رشد اقتصادی برای خود و کشورهای حاشیه جاده ابریشم را دارد تاکید کرد: منطق جمهوری اسلامی ایرانی مبتنی بر منطق دینی و وابسته به تعاملات است و در مسیر جاده ابریشم باید شرایط رشد اقتصادی متوازن برای همه کشورهای حاشیه این جاده فراهم شود تا به شرایط رشد متوازن که نشان دهنده عدالت واحد بشری است دست پیدا کنیم.

آیت‌الله شعبانی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ کشور ما اسلامی بوده و اسلام آموزه‌های دینی و الهی است که با فطرت همخوانی دارد گفت: تمام انسان‌ها با تقسیم بندی‌ها و زبان متفاوت دارای فطرت و داده‌های درونی مشترک بوده و انسانیت را پذیرا هستند

وی با بیان اینکه از عقاید جمهوری اسلامی باید دفاع عقلانی کرد و این عقاید را به گوش جهانیان رساند افزود:فضای رسانه حاکم در جهان مانع نشر عقاید جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه گردشگری نقطه اساسی اجلاس جهانی راه ابریشم است و امیدواریم این نشست به ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران وبا سابقه تمدن ۳ هزار ساله کمک کند.

وی در پایان با اشاره به القای فرهنگ در بحث گردشگری گفت:در بحث گردشگری و جذب گردشگران باید به موضوع القای فرهنگ توجه داشته باشیم.

ارزش جاده ابریشم در بستر تبادل فرهنگی است

در ادامه این همایش رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو  ترویج تبادلات فرهنگی بین کشورها را از دستاوردهای اجلاس جهانی گردشگری دانست و اظهار داشت: از این رو خروجی‌های اصلی این نشست‌ها شامل تقویت گفتگوی فرهنگی میان ادیان و مفاهمه متقابل در کشورهای در مسیر جاده ابریشم است و اولویت اصلی این اجلاس خواهد بود.

ستوان ستکفسکی ضمن تقدیر و تشکر از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفتر یونسکو در ایران و شهرداری همدان بیان کرد: بسیار خرسندم که امروز در همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور ایران شاهد برگزاری این اجلاس جهانی هستیم.

وی با اشاره به حضور کارشناسان جهانی جاده ابریشم در این اجلاس، عنوان کرد: ارزش جاده ابریشم در بستر تبادل فرهنگی و دانش در قاره‌های مختلف است و در یونسکو هدفمان این است تا جوامع محلی در مسیر جاده ابریشم را در عصر جهانی شدن کنار هم فرار داده و امکان صلح و آشتی این ملل مختلف را مهیا سازیم.

ستکفسکی خاطر نشان کرد: ترویج تبادلات فرهنگی بین کشورها از دستاوردهای اجلاس جهانی گردشگری است بدین سان خروجی های اصلی این نشستها شامل تقویت گفتگوی فرهنگی میان ادیان و مفاهمه متقابل در کشورهای در مسیر جاده ابریشم است.

توجه یونسکو به احیای جاده ابریشم مایه خرسندی است

بعد از  رئیس دفتر منطقه ای یونسکو، استاندارد همدان با بیان اینکه توجه مجامع جهانی و به ویژه یونسکو به احیای جاده ابریشم مایه خرسندی است گفت: برخورداری جاده ابریشم از جاذبه‌های بسیار جغرافیایی، تاریخی، باستان شناسی، علمی و فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه کشورهای این مسیر باشد.

سیدسعید شاهرخی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک و ژئوپولتیک کشورهای مسیر جاده ابریشم  این مسیر همواره معبری مطمئن برای عبور و گذر کاروان‌های مختلف تجاری بوده و است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف این اجلاس می‌تواند احیای جاده ابریشم با رویکرد جدید و با در نظر گرفتن مقتضیات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دنیای امروز باشد تاکید کرد: یکی از لازمه های صلح بین ملت‌ها گفتگوی بین ادیان و تمدن‌ها است و بحث دیپلماسی دینی نه تنها یک هدف بلکه یک وسیله است.

استاندارد همدان بیان کرد: تلاش کنیم با گفتگو بین ادیان صلح در جهان تحقق پذیرد و از تشنج‌هایی که دنیای امروز را متاثر کرده بکاهیم، و جایگاه جاده ابریشم به عنوان نمادی از گفتگوی درون تمدنی، همگرایی قومیت‌ها و تقویت زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی در تحقق دستیابی به صلح منطقه‌ای و جهانی شدن بسیار قابل تامل است.

شاهرخی با بیان این‌که وجود بیش از هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی که ۱۰۶۵ اثر آن ثبت ملی شده است اظهار کرد: آثار به جای مانده در تپه هگمتانه گواه بیش از ۳۲۰۰ سال سابقه مدنیت در کهن شهر همدان است.

راه ابریشم در ترویج دین اسلام در چین موثر بوده است

معاون وزارت میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در این همایش اظهار کرد: هرچند واژه راه ابریشم واژه تاریخی نیست و هر تمدنی در این مسیر نام خود را بر آن دارد اما این نام را به عنوان یک راه مهم فرهنگی و گردشگری پذیرفته شده است تا گشایشی در دنیای پر از آشوب ایجاد و نغمه خوش برای صلح و دوستی شنیده شود.

محمدحسن طالبیان افزود: راه‌های تاریخی ظرفیتی ویژه برای ارتباط عقاید، ادیان و مذاهب مختلف باهم بوده است و نمی‌توان نقش محوری راه موسوم به ابریشم را در تحقیقات مرتبط با ترویج دین اسلام در سرزمین پهناور چین نادیده گرفت.

وی خاطر نشان کرد:  گوناگونی فرهنگی یکی از مهم ترین عناصر کلیدی در ارتقای تمدن در طول تاریخ بوده است و اکنون زمانی است که ما نیازمندیم تا شکل نو و جدید گوناگونی فرهنگی را بااستفاده از گردشگری به جریان بیندازیم.

راه ابریشم می تواند بستر انتقال علم، فرهنگ و تجارت باشد

سپس در ادامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که مهمان ویژه این مراسم بود با بیان اینکه «راه ابریشم» می‌تواند بستر انتقال علم و فرهنگ توام با مبادله تجاری باشد گفت: این نشست جهانی دستاوردهای مهمی را برای مردم حاشیه این جاده دارد.

منصور غلامی به وجود قدیمترین دانشگاه «جندی شاپور» در ایران به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال پیشینه اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان از آن دارد که تاریخ توجه به علم و دانش در ایران به گذشته های بسیار دور باز می‌گردد.

وی به اهمیت و جایگاه مجموعه «راه‌ ابریشم» در توسعه علم و فرهنگ پرداخت و از درهم‌تنیدگی غنی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی سخن به میان آورد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه این راه در آن زمان علاوه بر محل تجارت بستری برای «تبادل علم و اندیشه» بود اظهار داشت: با وجود سختی‌هایی که در ارتباط‌گیری بین دانشمندان وجود داشت اما آنها را طولانی را برای بحث و بهره‌گیری از توانمندی علمی می‌پیمودند.

غلامی تاکید کرد: همدان به عنوان یکی از شهرهای در مسیر «راه ابریشم» قرار داشته و علاوه بر حیات سیاسی، محل زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در کنار یکدیگر بوده است.

دستاورد این نشست ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی همدان باشد

نماینده مردم همدان و فامنین در این همایش با بیان اینکه راه ابریشم احیای یک فرهنگ و گفتگوی ادیان است که ان شالله استمرار پیدا کند گفت:  امید است همدان بعنوان استان اثر گذار و با داشتن ۱۸۰۰ جاذبه توریستی بتواند نقش خودش را ایفا کند.

امیر خجسته افزود: از دبیرکل و مهمانان می‌خواهیم که همدان را با این جاذبه ها، قدمت و پایتخت تاریخ و تمدن بودن مورد توجه قرار دهند و آثار این استان را  ثبت جهانی  کنند.

وی با بیان اینکه همدان جایگاه این را دارد که آثارش ثبت جهانی شود اظهار کرد: امید است نتیجه این جلسه این باشد که ثبت جهانی داشته باشیم و ثبت جهانی را قطعی کنند و مردم همدان منتظر این هستند تا همدان در سطح بین المللی بدرخشد.

در پایان تفاهم نامه ای بین شهردار همدان و دبیر کل ملی یونسکو امضا شد و همچنین از نماد راه ابریشم در همدان رونمایی کردند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=22350
  • دیدگاه‌ها برای راه ابریشم محل تبادلات فرهنگی، علمی و تجاری است/ یونسکو به ثبت آثار تاریخی همدان همت گمارد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.