• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
0

دکتر یوسف فضایی، دانشمند بهاری دار فانی را وداع گفت

  • کد خبر : 87524
  • 16 مهر 1399 - 16:41
دکتر یوسف فضایی، دانشمند بهاری دار فانی را وداع گفت

یوسف فضایی، یکی از دانشمندان سختکوش و از پژوهشگران فرزانه کشور و زاده شهر بهار بود که روز گذشته به دیار باقی شتافت و عصر امروز مراسم تشییع پیکر آن مرحوم در آرامستان بهار برگزار می شود. به گزارش عصر همدان، دکتر یوسف فضایی (فضائلی) متولّد ۱۳۱۳ خورشیدی در شهر بهار بود و دکترى ادیان […]

یوسف فضایی، یکی از دانشمندان سختکوش و از پژوهشگران فرزانه کشور و زاده شهر بهار بود که روز گذشته به دیار باقی شتافت و عصر امروز مراسم تشییع پیکر آن مرحوم در آرامستان بهار برگزار می شود.

به گزارش عصر همدان، دکتر یوسف فضایی (فضائلی) متولّد ۱۳۱۳ خورشیدی در شهر بهار بود و دکترى ادیان و عرفان را از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دریافت کرده و سال ها به کار تدریس و پژوهش مشغول و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود.

وی بیش از ۲۰ عنوان کتاب در حوزه ادیان، عرفان و تاریخ نوشته و یا ترجمه کرده است. کتاب های «تاریخ عقاید و مذاهب شیعه» ترجمه کتاب « المقالات و الفرق» اثر سعد بن عبدالله ابى خلف اشعرى قمى (م ۳۰۱ق)، «تاریخ مختصر زبان هاى سامى»، «پیدایش زبان و خط نویسی در جامعه بشری»، «تحقیق در تاریخ و عقاید شیخی گری، بابی گری، بهایی گری و کسروی گرایی»، «تحقیق در تاریخ و عقاید اهل سنّت و فرقه اسماعیلیه»، «تحولات تصوّف از دوره تیمور تا پایان قاجار»، «جامعه شناسی ادیان»، «جامعه شناسی دینی، جاهلیت قبل از اسلام» ترجمه و تحلیلی از کتاب الاصنام نوشته هشام بن محمّد بن کلبی (م ۲۰۴ق) از آثار این دانشمند فرزانه است.

همچنین کتب «دایره المعارف مذاهب اسلامی و ادیان ایران» در دو جلد، «آفرینش جهان، انسان و آغاز شهرنشینى»، «بنیان هاى اجتماعى ادیان ابتدایی»، «مناظرات امام فخر رازى درباره مذاهب اهل سنّت»، «مذهب اسماعیلی و نهضت حسن صباح»، «سیر تکاملى تاریخ قرآن و تفسیر»، «درسنامه تاریخ ادیان پیش از اسلام»، «سیر تحوّلی دین های یهود و مسیح»، «مبانی عرفان و تصوّف و کلام جدید»، «بنیان های فکری و اجتماعی تشیّع» ،«تاریخ مذاهب اسلامی» ، «تحقیق در شخصیت تاریخی رستم پهلوان» ، «تحلیلی از مکاتب فلسفی ماتریالیسم و ایده آلیسم»، «مبانی و مسایل اساسی عرفان اسلامی به زبان ساده» و «مسایل اساسی جامعه شناسی» از دیگر آثار این پژوهشگر فرزانه است.

وی همچنین در کتاب « تاریخ و جغرافیای شهر بهار» که در سال ۱۳۸۷ به چاپ رسید به طور خاص به شرح تاریخ مردمان شهر بهار و وضعیت جغرافیایی آن پرداخته و همچنین زندگانی، آثار و افکار دکتر یوسف فضایی به قلم خودش در آن نگارش شده است.

شهر بهار دارای نخبگان، دانشمندان و عرفای بسیاری است که در طول سالیان گذشته از شهر خود هجرت کرده و در سایر نقاط کشور و دنیا سکونت دارند که دکتر یوسف فضایی یکی از این دانشمندان است.

وی همچنین عضو انجمن بهاری های مقیم تهران بود و اگر چه در این شهر سکونت نداشت اما قلبش برای این مردم می تپید و در نهایت پس از مرگ پیکرش بر دوش مردمان این شهر تشییع شده و در موطن خود به خاک سپرده خواهد شد.

وی روز گذشته بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت و امروز مراسم تشییع آن مرحوم در آرامستان شهر بهار برگزار می شود.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=87524
  • دیدگاه‌ها برای دکتر یوسف فضایی، دانشمند بهاری دار فانی را وداع گفت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.