• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1
سیب زمینی‌هایی که سفره مردم را ندیدند، خوراک دام شدند!

سود نجومی سالِ قبل، ضرر هنگفت امسال

  • کد خبر : 211676
  • 30 بهمن 1402 - 8:41
سود نجومی سالِ قبل، ضرر هنگفت امسال
سالِ گذشته قیمت بالای سیب زمینی، کشاورزان را صاحبِ سودهای خوبی کرد.

به گزارش پایگه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ سالِ گذشته بود که قیمت تقریباً بالای سیب زمینی، کشاورزان را صاحبِ سودهای خوبی کرد، تا جایی که برخی کشاورزان صاحبِ ثروت زیادی شدند که در گذشته، از تبعاتِ آن در پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان اخبار و گزارشاتی به سمع و نظر مخاطبان رسیده است.

این سود و این تجارت خوب در یک عرصه تولیدی، مثل کشاورزی و تولید سیب زمینی بسیاری از کشاورزان و حتی افرادی که کشاورز نبودند را به کاشت و تولید این محصول ترغیب نمود.

علت ترغیب دیگران به کاشت سیب زمینی و بهره‌وری از سود آن را می‌شود در چند علت جستجو کرد: مدت زمان کوتاه، کاشت آسان و بهره‌وری از جمله مزایایِ کشت سیب زمینی است.

از اوایل امسال بود که بر تعداد کشاورزان و بر مساحت زمین‌های تحتِ کشتِ سیب زمینی افزوده شد و مقدار زیادی از این محصول توسط کشاورزان به زیر کشت رفت.

اما در هنگام برداشت محصول قیمت خرید سیب زمینی به علت محدود شدن صادرات آن بسیار پایین آمد و عملاً فروش آن در هنگام برداشت مقرون به‌صرفه نبود، و بسیاری از کشاورزان به امیدِ بالا رفتن قیمت سیب زمینی، آن‌را در انبارهای این محصول و یا سردخانه‌ها ذخیره نمودند تا به قیمت بهتری به فروش برسانند.

اما حالا همچنان قیمت سیب زمینی پایین است و کشاورزان به این مسئله اعتراض دارند.

یکی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان می‌گوید: هزینه‌های کاشت سیب زمینی در امسال بسیار بالا بود و قیمتِ ۴ هزار تومان و یا ۵هزار تومان برای این محصول مناسب نبود و بسیاری از کشاورزان از این مسئله متضرر شده‌اند.

کشاورز دیگری که امسال برای اولین بار سیب زمینی کاشته بود می‌گوید: تمام سرمایه خود را جمع کرده و مقداری وام هم گرفته و پنج هکتار سیب زمینی کشت کرده‌ام اما در هنگام برداشت قیمت آن پایین بود و تصمیم گرفتم محصول خود را در سردخانه نگهداری کنم تا آن را در زمستان به قیمت بالاتری به فروش برساند تا سرمایه خود را از دست ندهم، اما حالا قیمت سیب زمینی افزایش پیدا نکرده است و برای فروش محصولاتم باید هزینه حمل و نقل و کارگر را نیز اضافه بر مبلغ فروش پرداخت نمایم.

یکی از کشاورزان می‌گوید: اگر سیب زمینی‌ها بیشتر از این در انبار بماند باید بعد از عید یا آن‌ها را به هر قیمتی که هست بفروشیم و یا اینکه ممکن است سیب زمینی بسیاری از کشاورزان دیگر قابل استفاده نباشد و از آن به عنوان خوراک دام استفاده شود.

یکی از کشاورزان می‌گوید: اگر در هنگام برداشت به همان قیمت ۴ هزار تومان فروخته بودیم بیشتر از الان می‌توانستیم از هزینه‌های سرمایه اولیه خود را جبران کنیم چرا که الان سیب زمینی پس از ماه‌ها در انبار، از وزن خود کاسته شده و هزینه‌های کارگر و حمل و نقل و خود اجاره انبار نیز اضافه شده است و قیمت سیب زمینی تفاوتی نداشته است.

کشاورزی که ضرر و زیان فراوانی را متحمل شده است می‌گوید: به‌خاطر قیمت پایین سیب زمینی نتوانسته‌ام قرض‌ها و وام‌های خود را پرداخت نمایم و به امید افزایش قیمت سیب زمینی آن‌را در انبار ذخیره کرده‌اند چرا که بارها از دررسانه‌ها قول رسیدگی و صادرات محصول سیب زمینی از طرف مسئولین داده شد، اما ترتیب اثری مشاهده نمی‌شود.

بارها کشاورزان در ماه‌های اخیر شاهد قول نماینده‌ها و یا دیگر مسئولین برای رایزنی و صادرات محصول سیب زمینی بودند.
این مشکل، سوژه‌ای هم برای کاندیداهای انتخابات نیز شده است و وعده‌های زیبا و جذابی برای فروش سیب زمینی از طرف کاندیداها به‌گوش می‌رسد.

اما مسئله مهم، این‌است که مقادیر بسیار زیادی از سیب زمینی در انبارهای شهرستان در حال خراب شدن هستند و شاید فرصتی نیست که آن را به فروش رساند و دولت باید فکری چاره‌ای برای آن بیاندیشد.

در سال‌های اخیر هم بارها این اتفاق، افتاده است و سیب زمینی، محصولی که مورد استفادهِ عموم مردم و بیشتر قشر متوسط و ضعیف جامعه است، تبدیل به خوراکِ دام شده است چرا که برای تولید کننده صرفه اقتصادی نداشته است.

از طرفی قیمت همین محصول در مغازه‌ها و در نزد مصرف کننده خیلی بیشتر از ۴ هزار تومانِ تولید کننده و یا بهتر بگوییم شاید پنج برابرِ قیمت فروش در انبار است.

انتظار می‌رود مسئولین در کوتاه کردن دست واسطه‌ها تلاش کنند تا هم کشاورزان به سود بیشتری دست بیابند و هم مصرف کنندگان قیمت پایین‌تری را تجربه کنند اما این چاره کار نیست و همین معضل در سال آینده نیز می‌تواند تکرار شود، چراکه باید کاشت محصولات و تولید آن‌ها به شکلی هدفمند و نظام‌مند انجام شود، واز طرفی مثل سالِ گذشته قیمت این محصول آن‌چنان بالا نرود که مردم توانایی خریدش را نداشته باشند.

حامد عیوضی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=211676
  • دیدگاه‌ها برای سود نجومی سالِ قبل، ضرر هنگفت امسال بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.