• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
2
در گفتگو با تولید کننده فرش دستباف مطرح شد:

حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف، تولید را تقویت می‌کند

  • کد خبر : 209452
  • 25 دی 1402 - 10:53
حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف، تولید را تقویت می‌کند
تولید کننده فرش دستباف با بیان اینکه مشکل تولید فرش در همدان آن است که تولیدات به روز نیست و جنبه صادراتی ندارند، گفت: یکی از مشکلات بافندگان فرش، تهیه مواد اولیه است و حمایت از صادر کنندگان توسط دولت می‌تواند مشکلات را برطرف سازد.

محمد رضا کشمیری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه استان همدان از سالیان دور و حتی دوران قبل از قاجار در تولید فرش فعال بوده است، گفت: همدان از به روزترین شهرها در حوزه تولید فرش بوده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه درصد تولید بسیار پایین آمده و تولیدات هم به سبک قدیم نیست، افزود: در گذشته صادرات فرش همدان به کشورهای اروپای و حتی آمریکا وجود داشت ولی حالا تولید. این محصول به حداقل رسیده و دیگر صادراتی مثل گذشته نداریم.

این تولیدکننده فرش دستباف در همدان ادامه داد: امروز دو نوع فرش دستباف تولید می‌شود، یکی به عنوان کالای سرمایه‌ای و دیگری به عنوان کالای مصرفی است.

کشمیری با بیان اینکه مشکل تولید فرش در همدان آن است که تولیدات به روز نیست و جنبه صادراتی ندارند، گفت: حتی تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای تولید فرش صادراتی ندارند و همین موجب شده طرح و نقشه فرش‌ها را مطابق سلیقه دیگر کشور‌ها کار نکنند.

وی ادامه داد: اگر متولیان این حوزه تلاش کنند و تولیدکنندگان را هدایت و حمایت کنند وضعیت بازار فرش و تولید فرش در استان همدان متفاوت می‌شود.

این تولید کننده فرش دستباف در همدان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بافندگان فرش و فروشندگان، تهیه مواد اولیه است، تصریح کرد: به نظر من کسی که در حوزه صادرات فرش کار می‌کند این توام را دارد که مشکل تهیه مواد اولیه را برطرف کند.

کشمیری با بیان اینکه حمایت از صادر کننده توسط دولت می‌تواند مشکلات را برطرف سازد، افزود: صادر کننده متوجه هست که چگونه عمل کند تا از نظر هزینه، نقشه و مواد اولیه مشکلات رفع شود و بشود برای صادرات سرمایه گذاری کرد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از صادر کننده تاثیر زیادی بر میزان تولید دارد، گفت: همدان سکان‌دار فرش دستباف بوده است و اگر این حمایت به وجود بیاید در آینده وضعیت تولید فرش دستباف همدان بیشتر می‌شود.

این تولید کننده فرش دستباف در همدان خاطرنشان کرد: در گذشته همه روستاهای همدان فرش دستباف می‌بافتند ولی امروز بافت فرش در بسیاری از همان روستاها به صفر رسیده است.

کشمیری با اشاره به اینکه امروزه فرش‌های تزئینی و کوچک پارچه در همدان بیشتر بافته می‌شود، عنوان کرد: این درحالی است که همدان در گذشته جز استان‌هایی بود که علاوه بر تولید فرش انبوه، در سایز فرش نیز متفاوت از دیگر استان‌ها بود و فرش از سایز بسیار کوچک تا بسیار بزرگ توسط همدانی‌ها تولید می‌شد.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209452
  • دیدگاه‌ها برای حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف، تولید را تقویت می‌کند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.