• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
6

حجاب اجباری فعلا در هیچ جا اتفاق نیافتاده است

  • کد خبر : 187109
  • 26 خرداد 1402 - 12:17
حجاب اجباری فعلا در هیچ جا اتفاق نیافتاده است
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان همدان گفت: اجبار از زبان فلسفی و حقوقی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مرتکب، هیچگونه قدرتی برای تخلف از آن نداشته باشد و این درحالیست که کسانی در جامعه وجود دارند که حجاب را بطور کامل رعایت نمی‌کنند.

به گزارش عصر همدان؛ حجت الاسلام مهدی جوادی در سلسله نشست‌های تریبون آزاد رسانه‌ای با موضوع پوشش، اجبار اجتماعی یا الزام حاکمیت عنوان کرد: هر چقدر تلاش کنیم تا بستر گفتگو را در هر حوزه‌ای بین موافقین و مخالفین ایجاد کنیم، نقاط پنهان مسئله بیشتر شفاف می‌شود و تصمیم‌گیری برای این مسائل دقیق‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان همدان با اشاره به اینکه گفتگو برای حل مسائل نهایتاً ۵۰% قضیه را حل می‌کند افزود: اما در این میان برای مقام اجرا هم باید فکری شود و لازم است طرحواره‌هایی برای اجرای مصوبات دقیق پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکل ما فقدان قانون نیست، فقدان اجرای دقیق است، اذعان داشت: خیلی از قوانین اسلام متقن و مستحکم هستند اما در مقام اجراء دچار چالش می‌شوند.

حجت الاسلام جوادی تصریح کرد: سوال ما این است که بعد از ۴۴ سال  آیا کل جامعه به ضرورت حجاب رسیده‌اند؟ اجبار چیز خوبی است یا چیز بدی است؟ که قطعا درباره جواب این سوال‌ها دیدگاه‌ها بسیار متفاوت است.

این استاد دانشگاه با بیان خلاء علمی درباره تبیین و معنی چهار واژه اختیار، اضطرار، اکراه و اجبار گفت: بکار بردن واژه اجبار برای خیلی از کارها و قوانین در جامعه مانند حجاب درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: اجبار از زبان فلسفی و حقوقی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مرتکب، هیچگونه قدرتی برای تخلف از آن را نداشته باشد و این درحالیست که ما شاهد افرادی در جامعه هستیم که حجاب را بطور کامل رعایت نمی‌کنند.

حجت الاسلام جوادی افزود: آنچه که برای حجاب در جامعه تعریف شده است حجاب اکراهی است نه حجاب اجباری، حجاب اکراهی یعنی یک تهدیدی وجود دارد اما این تهدید سلب اختیار نمی‌کند ولی شما را هدفمند و محدود می‌کند، پس حجاب اجباری فعلا در هیچ جا اتفاق نیافتاده است که اگر چنین بود ما در جامعه وضعیت را اینگونه مشاهده نمی‌کردیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فقط در سه آیه از قرآن بطور مستقیم به نسبت جنسی زن و مرد و پوشش پرداخته شده است.

وی یادآور شد: دو بعد ایجابی و سلبی برای حجاب وجود دارد، بعد ایجابی یعنی پوشاندن بدن توسط خود فرد، بعد سلبی به معنی عدم نمایاندن بدن به دیگران و عدم خودنمایی است.

جوادی در پایان تاکید کرد: حجاب جزء احکام تاسیسی اسلام نیست بلکه در تمام ادیان وجود داشته، اسلام تنها آن را تایید و فرایندش را اصلاح کرده‌ است.

انتهای پیام/ ساعتی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=187109
  • دیدگاه‌ها برای حجاب اجباری فعلا در هیچ جا اتفاق نیافتاده است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.