• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1

حاشیه‌هایی برای به محاق بردن دستاوردهای بین المللی سفر شهردار به اندونزی

  • کد خبر : 154033
  • 10 خرداد 1401 - 9:26
حاشیه‌هایی برای به محاق بردن دستاوردهای بین المللی سفر شهردار به اندونزی

سفر شهردار همدان به بالی اندونزی و حضور در کنفرانس جهانی «کاهش خطرپذیری» برای رایزنی‌های بین المللی در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی و مدیریت پسماند، همچنین ارائه مدل جهانی تاب آوری همدان با استفاده از منابع بین المللی اتفاق افتاد. به گزارش عصرهمدان به نقل از هگمتانه؛ در چند سال گذشته عملکرد مدیریت بحران […]

سفر شهردار همدان به بالی اندونزی و حضور در کنفرانس جهانی «کاهش خطرپذیری» برای رایزنی‌های بین المللی در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی و مدیریت پسماند، همچنین ارائه مدل جهانی تاب آوری همدان با استفاده از منابع بین المللی اتفاق افتاد.

به گزارش عصرهمدان به نقل از هگمتانه؛ در چند سال گذشته عملکرد مدیریت بحران شهرداری در حوزه تاب آورسازی شهر برتر کشوری و جهانی شناخته شد و الگوی تاب آوری همدان در تمام کشور پیاده شد و حالا نیز در اجلاس اندونزی این مدل تاب آوری به کل دنیا معرفی می‌شود و شهردار همدان به عنوان مهمان ویژه این اجلاس علاوه بر ارائه الگوی تاب آوری همدان، به معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان نیز پرداخت و از جمله دستاوردهای این سفر می‌توان به رایزنی‌های شهردار در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی و مدیریت پسماند با استفاده از منابع بین المللی اشاره کرد. البته قطعا سیدمسعود حسینی شهردار همدان پس از بازگشت از این سفر در مصاحبه با رسانه‌ها به دستاوردهای این اجلاس به طور مشروح خواهد پرداخت.

حاشیه‌هایی برای به محاق بردن دستاوردهای بین المللی سفر شهردار به اندونزی

چندی پیش شهردار همدان برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، در یکی از نشست‌های بین المللی به شکل ویدئوکنفرانس شرکت کرد که در آن زمان برخی افراد مغرض به انتقاد از شهردار پرداختند که مدیریت شهری همدان دیپلماسی نمی‌داند پس از سفر شهردار به اندونزی دوباره همین افراد به انتقاد پرداختند که با توجه به اینکه می‌توان این سفرها را به شکل ویدئوکنفرانس برگزار کرد چرا شهردار به این اجلاس رفته است. اما حالا انتشار یک فیش مسئله‌ساز، برخی حواشی را رقم زده و باعث بروز واکنش‌هایی از طیف موافق و مخالف شده است.

اینها در حالی است که این سفر می‌توانست خود به تنهایی موضوع جذابی برای رسانه و یا افکار عمومی باشد تا به محتوای آن و آنچه مد نظر برگزارکنندگان این کنفرانس هست بپردازند، اما این باز هم حاشیه بر متن داستان غلبه کرد و پیش از آن که موضوع همایش و دستاوردهای سفر مورد بررسی قرار گیرد، میزان هزینه آن و اینکه از چه محلی قرار است تخصیص یابد، مورد توجه قرار گرفت.

در این کنفرانس شهردارانی از شهرهای مختلف جهان حضور داشتند و شهردار همدان نیز به عنوان یکی از سه سخنران اصلی مدل تاب‌آورسازی همدان را ارائه کرد.
در این برنامه که هر سه سال یکبار توسط دفتر کاهش ریسک بحران سازمان ملل برگزار می‌شود مواردی چون بازنگری در زمینه راهبردهای مدیریتی با هدف کاهش تلفات طبیعی و انسان‌ساز دنبال می‌شود. تا اینجای ماجرای حضور شهردار در این کنفرانس اتفاقی خوب و مهم برای این شهر محسوب می‌شود اما برخی اظهار نظرها با این استدلال که مگر قرار نبود سفر شهردار بدون هزینه یا از طریق وبینار باشد، به بحثی داغ تبدیل می‌شود و به ناگاه یک فقره فیش پرداختی اختصاص ۲۸۰ میلیون تومان به حساب شهردار از داخل شهرداری نشت می‌کند و همه ماجرا را به حاشیه می‌برد.

اجازه دهید، مسئله سفر شهردار به بالی را واقع‌گرایانه به دور از هر گونه تعصب بررسی کنیم تا به یک نتیجه‌گیری منطقی دست یابیم، اینکه مردم، رسانه‌ها و فعالان اجتماعی از چند و چون این سفر و چگونگی هزینه‌کرد بیت‌المال مطلع باشند حق طبیعی آنهاست و نباید در این زمینه خرده گرفت.

هرچند از همان روز اول مطرح شده بود که این سفر بدون هزینه انجام شده است اما انتشار تصویر فیش اختصاص هزینه به یکباره برخی را بهم ریخت که «این پول برای چه هزینه شده؟ چرا دروغ می‌گویید؟ باید از شهردار سؤال شود» و برخی نیز در مقام حمایت برآمدند که «دروغی در کار نبوده، این پول بعد از بازگشت شهردار به حساب شهرداری برگشت خواهد خورد»، برخی نیز در این میان سکوت پیشه کردند و ترجیح دادند تا برگشت شهردار قضاوتی نکنند و تا شنیدن توضیحات صبر کنند و تحلیل‌هایشان را بگذارند برای بعد.

تنخواه برای هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی

به نظر می‌رسد تخلفی از سوی شورا و شهرداری برای پرداخت ۲۸۰ میلیون تومان هزینه سفر شهردار به اندونزی رخ نداده باشد با این توضیح که این پول برای هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی در اختیار شهردار قرار گرفته و بعد از بازگشت او به همدان عودت داده خواهد شد، اما مشکل در این بحث و جدل فارغ از اینکه نام آن را «مطالبه‌گری»، «دغدغه‌مندی» یا «تسویه حساب سیاسی» و… بنامیم، کجاست؟!

بیشترین مشکل در عدم شفاف‌سازی و ورود بهنگام مجموعه روابط عمومی شهرداری در ارتباط با اطلاع‌رسانی و پاسخ به شبهات است، ورودی که اگر به موقع انجام شود اذهان را با علامت سؤال‌های متعدد و احیاناً بدبینی به شهردار مواجه نمی‌کرد و کار را تا این مرحله پیش نمی‌برد که برخی بدون محابا این برچسب را به شهردار بزنند که «تو انقلابی نیستی!»، هرچند رفتار این دست از منتقدان و به این راحتی برچسب زدن بر شخصیت افراد هم مورد تأیید نبوده و نیست.

متأسفانه در این میان موضوع دستاورد سفر درون این همه بحث و جدل‌ها نیز به حاشیه رفته است؛ این در حالی است که اگر نتیجه سفر آقای شهردار در این بازدید معرفی واقعی همدان به دنیا باشد و البته از گذر این رویداد زمینه بررسی‌ میدانی، علمی آشنایی با ایده‌های روز مهیا شود تا از این منظر مدیریت شهری را با تحول فکری مواجه کند، باید از این رویداد و سفرهای مشابه استقبال شود حتی با صرف هزینه از جیب شهرداری؛ اما اگر قرار باشد خبری نباشد جز یک حضور پشت تریبون، اینجاست که اصلاًً نباید حتی ثانیه‌ای برای آن وقت گذاشته شود چه برسد به ریالی هزینه!

حمزه رستگار: سازمان ملل مدل تاب آوری همدان را به همه جهان توصیه کرد

مجتبی حمزه رستگار نیز در این باره با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: سازمان ملل مدل تاب آوری همدان را به همه جهان توصیه کرد و از شهردار همدان برای معرفی این الگو به جهان به عنوان یکی از سه سخنران اصلی با هزینه میزبان دعوت به عمل آمد که لازم بود شهردار به این سفر برود.

انتشار مصوبه شورا

در پی این موارد شورای اسلامی شهر همدان اقدام به انتشار مصوبه شورا در خصوص سفر شهردار به اندونزی کرد و رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورا نیز از این سفر با تأکید بر اینکه کاملاًًً قانونی بوده است حمایت کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=154033
  • دیدگاه‌ها برای حاشیه‌هایی برای به محاق بردن دستاوردهای بین المللی سفر شهردار به اندونزی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.