• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

جای خالی ضمانت شغلی برای کارگران

  • کد خبر : 210835
  • 21 بهمن 1402 - 8:00
جای خالی ضمانت شغلی برای کارگران
دستمزد پائین کارگران در برخی موارد منجر به نارضایتی آنان شده که این مسئله باعث کم‌رنگ شدن کارگرانِ با مهارت بالا از کارخانه‌ها است که به تبع آن تولید کاهش یافته و در نهایت هزینه‌های تمام شده‌ی تولید یک محصول در واحدهای تولیدی به بالاترین حد خود خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ دستمزد پائین کارگران در برخی موارد منجر به نارضایتی آنان شده که این مسئله باعث کم‌رنگ شدن کارگرانِ با مهارت بالا از کارخانه‌ها است که به تبع آن تولید کاهش یافته و در نهایت هزینه‌های تمام شده‌ تولید یک محصول در واحدهای تولیدی به بالاترین حد خود خواهد رسید.

‌گاهی اوقات این نارضایتی‌ها به ترک فعل کارگران منتهی نشده و خود را در کاهش تعهد کارگران نسبت به کار بروز خواهد داد.

منطقی است کارگری که نتواند با دستمزد ساعت‌ها کار طاقت‌فرسا، نیازهای اساسی زندگی خانواده خود را تامین کند، انرژی و انگیزه کافی برای کار کردن را نداشته و از کیفیت کار کاسته خواهد شد.

در واقع شرایط فعلی حقوق و دستمزد کارگران باعث شده تا نیروهای جوان، بیشتر جذب امور خدماتی نظیر فعالیت در تاکسی‌های آنلاین، پیک موتوری و… شده، بدین ترتیب نیروی انسانی ماهر به راحتی در حرفه‌ای مشغول می‌شود که تخصص وی به کار نمی‌آید.

بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات، لازم است دستمزد کارگران عادلانه و بر اساس سبد معیشتی، نرخ تورم تعیین شود. و نکته قابل تامل اینکه قوانین و مقررات مربوط به حقوق کارگران باید به طور کامل بازگری شده و همگام با سایر نهادها اجراء شود.

همانطور که در بسیاری از کشورها، مزد کارگران بر اساس تورم واقعی تعیین شده و با توجه به نرخ تورم، مزد کارگران در راستای کاهش اثرات تورم افزایش می‌یابد انتظار می‌رود در کشور اسلامی نیز بر اساس تعهدات دینی و تاکیدات ائمه معصومین بر برقراری عدالت، تکیه کرده که این امر اهتمام مسئولان را بیش از پیش می‌طلبد.

باید توجه داشت که تعیین حقوق مناسب با در نظر گرفتن توانمندی و سختی کار کارگران، باعث ایجاد انگیزه و رضایت شغلی آنها و همچنین، حفظ قدرت خرید و کاهش فقر کارگران را به‌همراه خواهد داشت.

بنابراین وقتی پای حقوق و دستمزد به میان می‌آید ضروری است مایحتاج کارگر در نظر گرفته شود. نیازهای اساسی و اولیه او در تامین مسکن، تامین خوراک و پوشاک در حد معمول، چرا که حلّ این مسائل، جزء ضروری‌ترین و ابتدائی‌ترین حق آنهاست.

کارگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»، بیان کرد: هر روز پیش خودم به این فکر می‌کنم که امروز هم مثل هر روز بود، گاهی به آروزهایم فکر می‌کنم، روزگاری چه آرزوهایی داشتم، روزگاری نه چندان دور، تازه آغاز جوانیم بود، گمان می‌کردم بعد از ده سال حداقل می‌توان یک زندگی در حد متوسط جامعه برای خود و همسر آینده‌ام فراهم کنم.

وی ادامه داد: گاهی فکر می‌کنم همه‌اش خواب بود، چرا که دیگر سقف آرزوهایم پرداخت کلی قسط و قرض است، آن هم برای تأمین پول پیش و اجاره خانه و اگر چیزی باقی ماند برای خورد و خوراک خانه و دیگر حتی در خیالم هم نه به خرید لباس نو فکر می‌کنم نه حتی یک زیارت مشهد.

این کارگر افزود: آقایان مسئول می‌دانید قشر ما که شما به آن می‌گوئید قشر ضعیف، در چه وضعیتی زندگی می‌کنند.

امیرحسین کارگر ۶۰ ساله شهرداری شهر همدان با داشتن ۳ فرزند از گرفتاری مالی‌اش می‌گوید: فرزندانم بزرگ شده‌‌اند، یکی از پسرانم در شرف ازدواج است، این در حالی است که من از عهده مخارج ابتدائی آنها هم بر‌نمی‌آیم.

وی ادامه داد: نکته مهمی که خیلی مرا عذاب می‌‌دهد، نداشتن مسکن است، نتیجه سال‌ها کار و تلاشم فقط تهیه خورد و خوراک خود و خانواده‌ام فقط برای زنده ماندن است.

این کارگر رنج‌کشیده افزود: ماه‌هاست نتوانسته‌ام برای خانواده‌ام گوشت تهیه کنم. به سختی غذای ساده‌ای برای خانواده تهیه می‌کنم اما بخاطر کهولت و ناتوانی جسمی جدیداً توان آن را هم ندارم.

ایجاد رقابت بین کارفرمایان، برای بالا بردن حقوق کارگران

احمد‌حسین فلاحی در گفتگو خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»، عنوان کرد: باید با ایجاد رقابت بین کارفرمایان، حقوق کارگران را بالا برد و برای آنان ضمانت شغلی ایجاد کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین درمجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود زمینه کار برای کارگران، گفت: علت نبود امنیت شغلی کارگران بخاطر کمبود زمینه کار مناسب، برای کارگران است.

فلاحی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان آمار بیکاری در استان را پایین نشان دادند، اذعان داشت: متاسفانه برای تعدادی از کارگران در شهر خودشان کار مناسب تهیه نشده است و با توجه به پایین نشان دادن آمار بیکاری، سرمایه‌ای برای استان جذب نشده است و همچنین جذب نکردن سرمایه‌گذار برای استان ظرفیت تولیدی واحدهای تولیدی را بسیار پایین
آورده است که این عوامل باعث آزاد تلقی شدن کارگر شده و بر امنیت شغلی آنها اثر منفی گذاشته است.

وی افزود: از طرفی برخی از کارفرمایان ادعا می‌کنند که نیاز به کارگر دارند اما کارگران پیشنهاد کار آنها را نمی‌پذیرند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: نظام اسلامی در چند سال گذشته در ایجاد زمینه اشتغال موثر بوده است اما نکته حائز اهمیت در اینجا این است که دولت فعلی فعلاً مشغول ساماندهی کارهای زمین مانده دولت قبلی است. باید به آن توجه ویژه داشته باشیم و تا زمانیکه رفع نواقص در این زمینه صورت نگیرد، حواشی وجود دارد.

وی تاکید کرد: الان قوانین اداره کار تا حدودی باعث رعایت حقوق کارگران شده است و نهادی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا جایی که خبر داریم به شدّت از حقوق کارگر دفاع می‌کند.

این روزگار کارگر کارخانه‌ایست که حداقل روزی ۱۰ ساعت باید در شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسا کار کند، که نه تنها حقوق بسیار کمی دریافت می‌کند بلکه بیمه‌ای نداشته، قراردادی هم با او بسته نشده و هر لحظه ممکن است از کار اخراج شود.

مسئولانی که به فکر مردم هستید، بدانید و آگاه باشید کسانی در بین شما هستند که چشم دیدن زندگی در شأن مردم ایران را نداشته و دائماً بفکر ضربه‌زدن به مملکت و مردمان هستند، اما مردم فهیم و پای‌کار ایران می‌دانند که این افراد از کجا خط می‌گیرند، اما باز هم انتظار می‌رود که دستگاه‌ها و نهادهای جامعه، از وجود نحس این خائنان هر چه سریع‌تر تسویه شوند.

انتهای خبر/ سا

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=210835
  • دیدگاه‌ها برای جای خالی ضمانت شغلی برای کارگران بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.