• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

تاثیر توافق یا عدم توافق بر قیمت نفت و حامل های انرژی در جهان

  • کد خبر : 163868
  • 08 شهریور 1401 - 19:08
تاثیر توافق یا عدم توافق بر قیمت نفت و حامل های انرژی در جهان

به گزارش عصرهمدان؛ جنگ روسیه و اوکراین وارد هفتمین ماه خود شده است و دورنمای توقف زودهنگام این بحران متصور نیست. تحریم ها بر ضد روسیه از سوی غرب و همچنین اختلال در چرخه تامین، دنیا را با بحران انرژی روبرو کزده است. در این بین امروز میخواهیم ببینیم توافق و عدم توافق چه تاثیری […]

به گزارش عصرهمدان؛ جنگ روسیه و اوکراین وارد هفتمین ماه خود شده است و دورنمای توقف زودهنگام این بحران متصور نیست. تحریم ها بر ضد روسیه از سوی غرب و همچنین اختلال در چرخه تامین، دنیا را با بحران انرژی روبرو کزده است. در این بین امروز میخواهیم ببینیم توافق و عدم توافق چه تاثیری مشخصاً بر قیمت نفت و انرژی در دنیا و همچنین بر ایران خواهد داشت. به همین منظور در خدمت اقای دکتر ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوره انرژی FGE هستیم

سینا برجیان:

به عنوان سوال اول، وضعیت اقتصاد انرژی را در حاضر چگونه می‌بینید و با فرض توافق روند قیمتی نفت و انرژی را به چه صورت پیش بینی می‌کنید؟

ایمان ناصری :

من حدود ۱۵ ساله بازارهای نفنی را دنبال می‌کنم که مدت زمان طولانی نیست و البته همکاران من که ۴۰ ساله این بازار رو رصد می کنند هم تا بحال این عدم قطعیتی که در بازار نفت و گاز، امروز بوجود آمده و شرایط عدم قطعیت و همزمانی بعضی از اتفاقاتی که برای اولین بار در این بازارها رخ داده، تجربه نکرده و بنابراین این بازار، خیلی خاص و متفاوت از آنچه شاید همیشه وجود داشته است.

چیزی که این میان در پاسخ به سوال شما خیلی مهم است این نکته است که در کوتاه‌مدت ۴ عدم قطعیت خیلی بزرگ پیش رو خواهیم داشت که کار را برای ما که به اصطلاح پیش بینی کردن بازار هست، در ماه‌های پیش رو خیلی سخت کرده است.

از این ۴ عامل اگه بخواهیم آغاز کنیم بهتر است که از اقتصاد شروع کنیم. وضعیت پیچیده اقتصاد دنیا و به خصوص در اروپا و امریکا در ۶ تا ۱۲ ماه آینده، یعنی زمستان امسال و ماه‌های سال میلادی آینده است. عامل دوم تحریم‌های روسیه است و اینکه چه مقدار این تحریم‌ها میتوانند در میزان عرضه نفت و گاز و انرژی روسیه به بازار دنیا تاثیر بگذارند. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار، ایران و بازگشت ایران در بازار انرژی است.

و آخرین عامل هم نحوه مدیریت زمستان پیش‌رو در اروپاست.

 

سینا برجیان:

با فرض اجرایی شدن توافق بین ایران و کشورهای ذینفع در گفتگو ها آینده قیمت نفت و تاثیر آن را بر قیمت نفت و حامل‌های انرژی چطور می‌بینید؟

ایمان ناصری :

مقدمه‌ایی که در بالا با هم گفتگو کردیم در پاسخ به این سوال خیلی مهم هست. ایران یکی از ۴ عدم قطعیت که هرکدام به تنهایی میتوانند به اندازه ایران و یا شاید بیشتر بر وضعیت قیمت‌ها و بالانس نفت و گاز و بخصوص نفت، اثر بگذارند. ایران علیرغم اینکه یکی از بزرگترین تولید کننده‌های گازی دنیاست اما در بازار گاز نقش آفرینی خاصی نمیکند و ورود یا خروج ایران از بازار، تاثیری بر قیمت ندارد.

اما نفت ایران اگر که با توافقی به بازار برگردد، در کوتاه مدت می تواند تاثیر منفی بر روی قیمتها داشته باشد و و ۵ تا ۱۰ دلاربه سمت پایین سوق بدهد. البته اینکه مدت زمانی که ممکن است قیمت ها برگردد، روی پایه ۹۰ تا ۹۵ دلار، نسبت به ۱۰۰ تا ۱۰۵ دلاری که روزها و هفته‌های قبل شاهد آن بودیم، بستگی به خبرها و عوامل دیگر دارد.

یکی از پاسخ‌های بازار به مسئله، می‌تواند حرف‌های وزیر نفت عربستان باشد و اقداماتی که اوپک در پاسخ به چنین اخباری مبنی بر توافق ایران نشان خواهد داد. بنابراین من فکر می‌کنم با توافق برجام، حتما شاهد بازگشت قیمت ها به زیر ۱۰۰ دلار و حتی ۹۰دلار خواهیم بود اما این میتواند با سرعت قابل توجهی در چند روز و حتی یک هفته دوباره قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار برگرده که کاملاًًً بستگی به اخباری دارد که در این مدت شنیده می شود.

از طرف دیگه می توانیم وضعیت بدتری در رابطه با اقتصاد به خصوص وضعیت اروپا متصور شویم که می تواند قیمت ها را به سمت پایین سوق بدهد. ما عدم قطعیتی معادل ۵ میلیون بشکه در روز پیش را داریم از سناریوهای به اصطلاح خوشبینامه و بدبینانه و این می تواند به راحتی قیمت‌ها را بین ۸۵ تا ۱۲۰ دلار تعریف کند.

سینا برجیان:

با توجه به پیش‌بینی کپلر به نقل از بلوملرگ، ایران در مجموع ۱۵۶ میلیون بشکه نفت و مشتقات نفتی بصورت ذخیره در کشور چین و ایران و همچنین بر روی آب دارد. ورود این حجم از نفت مشخصاً تاثیر پایدار در کاهش قیمت‌های جهانی خواهد داشت؟

ایمان ناصری:

وقتی توافق اعلام شود، اولین تاثیر، تاثیر روانی آن روی قیمت‌هاست که در همان روز شاهدش خواهیم بود ؛ بعد از آن تاثیر فیزیکی‌ست که این تاثیر فیزیکی چند هفته تا دو ماه میتواند در حالت معمولی ادامه داشته باشد. اما به دلیل نفتی که ایران در کشتی‌ها و در کشورهای دیگر دارد، این زمان برای ایران تا ۲ هفته طول بکشد که نفت را وارد بازار کند. اما تاثیر مهم را اعلام خبر توافق و محاسباتی که خود تجار و معامله‌گران نفتی می‌کنند و اینکه برایند مجموع این توقعات میتوانند قیمت ها را جابجا کنند.

سینا برجیان:

به عنوان سوال اخر و حالا برای داشتن بدترین سناریو اگر توافقی به هر صورت انجام نشود و ما شاهد ورود این ذخیره نفت ایران و همچنان افزایش تولید نفت ایران برای ورود به بازار جهانی نباشیم ، این چه تاتثیری بر قیمت جهانی نفت در نهایت خواهد داشت و ما مشخصاً انتظار چه میزان افزایش در قیمت را داشته باشیم؟

ایمان ناصری:

علارغم میل قلبی خودم بر آنچه دوست دارم اتفاق بیفتد، از یک ماه پیش یکی از سناریوهایی که بر آن تمرکز داریم این است که تا یکسال آینده توافقی اتفاق نمی افتدو این سناریو، دلایل خودش را دارد.

و الان که سناریو پایه ما که عدم توافق است و قیمت نفت را تا پایان سال ۲۰۲۲ بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ دلار پیش‌بینی می‌کنیم این برآیند عوامل عرضه و تقاضا، با فرض اینکه ایران وارد بازار نفت نخواهد شد است. این پیش بینی قیمت برای سال نیمه دوم سال جاری میلادی است و برای سال آینده هم پیش بینی ما ۹۷ و نیم دلار برای سال ۲۰۲۳ است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=163868
  • دیدگاه‌ها برای تاثیر توافق یا عدم توافق بر قیمت نفت و حامل های انرژی در جهان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.