احمد شعبانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، با بیان اینکه فضای دیجیتال به مجموع محیطها و پلتفرمهایی اطلاق میشود که بر بستر اینترنت ایجاد شدهاند، گفت: این فضای دیجیتال شامل شبکههای اجتماعی، وبسایتها، وبلاگها و اپلیکیشنهای مختلف است و افراد میتوانند در آنها به تبادل اطلاعات، ایدهها و محتوا بپردازند.
وی با اشاره به اینکه در دنیای دیجیتال، فرهنگ شهرت به پدیدهای اشاره دارد که در آن افراد به دنبال کسب شهرت و توجه در فضای آنلاین هستند، افزود: فضای دیجیتال و فرهنگ شهرت به عنوان یکی از جنبههای مهم زندگی معاصر، تأثیرات عمیقی بر جوامع، هویتها و الگوهای فرهنگی گذاشته است.
کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: فرهنگ شهرت به شکلگیری شخصیتهای مجازی یا همان تأثیرگذاران و سلبریتیها منجر شده است و این فراد میتوانند با تولید محتوا، شرکت در چالشها و تعامل با دنبالکنندگان خود، به شهرت برسند.
شعبانی با بیان اینکه افراد در فضای دیجیتال میتوانند هویتهای مختلفی را آزمایش کنند، تصریح کرد: این مسأله موجب میشود تا بسیاری از افراد به دنبال خلق هویتی جذاب و منحصر به فرد باشند که تأثیر زیادی بر هویت فردی و اجتماعی دارد.
وی با اشاره به اینکه در فضای دیجیتال، نظرات و قضاوتهای دیگران میتواند بر احساسات و اعتماد به نفس افراد تأثیر بگذارد، افزود: افراد ممکن است به دلیل بازخوردهای مثبت یا منفی در شبکههای اجتماعی، احساس ارزشمندی بیشتر یا کمتری داشته باشند.
کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: فرهنگ شهرت میتواند باعث ایجاد رقابتهای ناسالم و فشار برای دستیابی به استانداردهای غیرواقعی شود که از چالشهای این مسئله است، این وضعیت ممکن است به بروز مشکلاتی نظیر اضطراب اجتماعی و افسردگی منجر شود.
شعبانی در پایان با بیان اینکه امروزه فضای دیجیتال به طور قابل توجهی فرهنگ شهرت را دچار دگرگونی کرده است، گفت: این موضوع بر اشکال سنتی و نوظهور شهرت تأثیر می گذارد یعنی حتی افراد مشهور و تاثیرگذار در جامعه همچون چهرههای هنری، اساتید دانشگاهها، معلمان و حتی افراد سیاسی نیز امروزه در این فضا فعالیت دارند.
انتهای پیام/ سع