• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
0

بی آبی، نبرد طولانی و همچنان ادامه دار مردم در پایتخت تاریخ و تمدن/توجه به قنات ها، حلقه مفقوده رفع بحران آب در شهرها

  • کد خبر : 163524
  • 06 شهریور 1401 - 10:24
بی آبی، نبرد طولانی و همچنان ادامه دار مردم در پایتخت تاریخ و تمدن/توجه به قنات ها، حلقه مفقوده رفع بحران آب در شهرها

همدان معروف به شهر قنات هاست که بالغ بر ۲۷۰ رشته قنات در این شهر شناسایی شده. هرچند امروزه اکثر آن ها از مدار بهره برادری خارج شدند. قنات قاسم آباد فقط یک رشته از این ۲۷۰ قنات است که اکنون خشک شده و حال و روز خوبی ندارد. توجه به موضوع قنات ها تا […]

همدان معروف به شهر قنات هاست که بالغ بر ۲۷۰ رشته قنات در این شهر شناسایی شده. هرچند امروزه اکثر آن ها از مدار بهره برادری خارج شدند. قنات قاسم آباد فقط یک رشته از این ۲۷۰ قنات است که اکنون خشک شده و حال و روز خوبی ندارد. توجه به موضوع قنات ها تا حد زیادی می توانست از به وجود آمدن بحران آب در همدان جلوگیری کند.
به گزارش عصرهمدان؛ عدم مدیریت صحیح آب همدان در گذشته کارد را به استخوان در پایتخت و تمدن رسانده است، اظهارات متفاوت مردم در مناطق مختلف شهر نیز قابل توجه است.
برخی مناطق حدود ۷ روز متوالی است آب ندارند، اما برخی دیگر قطعی چشمگیری را تجربه نمی کنند.
از طرف دیگر آب رسانی با تانکر در سطح شهر و توزیع آب خوارک اکثر رسانه ها شده است.
استان همدان اخیرا میزبان رئیس جمهور بوده و در این سفر برای انتقال آب از تالوار بودجه قابل توجهی دریافت شد تا هرچه سریع تر این پروژه به ثمر بنشیند.
با اینکه مسئولین آب منطقه ای و مدیران ارشد استانی اعلام می کنند که آب بطور مدیریت شده قطع می شود در حالیکه برخی خانواده ها در بعضی مناطق بیش از یک هفته است که آب لوله کشی را ندیده اند.
تصاویر منتشر شده از سد اکباتان و اخبار ارسال شده نشان می دهد که سد اکباتان نیز به طور کامل از مدار خارج شده است.
با تمام مشکلات و لب های خشکیده و تشنه همدان، همچنان شاهد برداشت بی رویه آب از چاه های داخل منازل و باغ ها هستیم؛ همچنان شاهد نصب مخزن های ۶۰۰ لیتری که برای یک خانواده در پشت بام ها نصب شده و برای هفته ها آب را نگه می دارند هستیم. در حالیکه خانواده ای را می توان دید که با وجود بیمار قطع نخاعی و یک مبتلا به کرونا روزها بدون آب سپری می کند.
البته در این روز ها با همت جهادی برخی مسئولین و همراهی و همکاری بسیاری از کشاورزان و در اختیار قرار دادن چاه های خود به شرکت آب منطقه ای، بحران آب کم کم در حال رفع شدن است.
بی آبی امان عریض ترین قنات کشور را برید
روزگاری همدان، شهر قنات ها نام داشت و بیش از ۲۷۰ رشته قنات در این شهر وجود دارد که به علت سوء مدیریت یکی پس از دیگری خشک می شوند.
محمد پاکیزه، دهیار سابق قاسم آباد در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: در ۱۷ متری زمین در منطقه قاسم آباد از سال ۹۲ لایه روبی را آغاز کردیم؛ سال ۹۵ مطالعات را برای ثبت انجام دادیم که به ثبت رسید و نامزد ثبت در میراث جهانی یونسکو بود و مطالعات آن نیز انجام شد. اما متاسفانه با الحاق روستاها به شهر حدود ۷۰ درصد لایه روبی گالری قنات که انجام شده بود از بین رفت و به نحوی نابودی قنات استارت خورد.
وی افزود: آثار خرابی قنات کاملاًًً مشهود است و مغنی و گردشگر اصلاً نمی توانند وارد قنات شوند. چرا که گوشه و کنار قنات ریزش فراوان داشته است و قناتی که روزی مملو از آب بود امروز خشکیده و به وضوح مشخص است.
پاکیزه اضافه کرد: همدان معروف به شهر قنات هاست که بالغ بر ۲۷۰ رشته قنات شناسایی شده که اکثرا از مدار بهره برادری خارج شدند. قنات قاسم آباد فقط یک رشته از این ۲۷۰ قنات است.
دهیار سابقه قاسم آباد ادامه داد: این قنات بالغ بر ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را آبیاری کرده است و در ایام قدیم که سیستم آبرسانی به شکل امروزی نبود، از آب قناتها برای شرب استفاده می شد. این موضوع می توانست در بحران بی آبی که با آن امروز مواجه هستیم هر منطقه ای با قنات محله خودش راهگشای بحران بی آبی این شهر باشد.
وی تاکید کرد: بی اهمیتی به قناتها باعث شده که نه تنها رو به نابودی روند بلکه جمعیت روستای الحاقی به جمعیت شهر اضافه شده و مصرف آب را دو چندان کرده است.
به گزارش عصرهمدان؛ قنات قاسم آباد در حال تبدیل شدن به اولین قنات موزه کشور بود و کشاورزان با ذینفع بودن از آب این قنات می توانستند در چنین روزهایی این بحران را به حداقل برسانند.
حسین زندی، فعال محیط زیستی نیز در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ اظهار داشت: حدود ۸ رودخانه مهم در همدان وجود دارد که دو رودخانه از داخل شهر عبور می کند ولی متاسفانه هر دو سرپوشیده شده و همراه فاضلاب شهری است.
وی افزود: مردم همدان بسیار باهوش بودند که شهر خود را درکنار اب بنا کردند و همدان در گذشته شهر هزار چشمه نام داشته است.
زندی عنوان کرد: مدیران بی تدبیر پشت میز نشین، باعث و بانی بحران در استان شدند و برخی مدیران فقط پشت میز خود را می بینند، در منطقه سد اکباتان تمام و چشمه ها خشک شده است، نبود آبخیرداری و آبخوانداری باعث شده نتوانیم آب را نگه داریم.
وی ادامه داد: مدیران ما در زمستان هم می دانستند که همدان امروز آب ندارد اما تا دقایق آخر چیزی اعلام نکردند تا کار به جایی برسد برخی مناطق امروز تا یک هفته است که آب شرب ندارند.
این فعال محیط زیستی عنوان کرد: رودخانه و چشمه ها از بین رفته و در کوتاه مدت شاید با انتقال آب بتوان کاری کرد و یک درمان کوتاه مدت پیدا کرد، اما در بلند مدت پاسخگو نخواهد بود و چشمه ها و قنات ها باید احیا شوند و تنها برنامه ریزی و اراده گره گشاست.
انتهای پیام/آ
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=163524
  • دیدگاه‌ها برای بی آبی، نبرد طولانی و همچنان ادامه دار مردم در پایتخت تاریخ و تمدن/توجه به قنات ها، حلقه مفقوده رفع بحران آب در شهرها بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.