• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
8
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

فرصت ۶ ساله برای عبور از سیاه چاله جمعیتی در همدان

  • کد خبر : 186092
  • 17 خرداد 1402 - 10:55
فرصت ۶ ساله برای عبور از سیاه چاله جمعیتی در همدان
کارشناس جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حال حاضر کشور در برهه پنجره جمعیتی قرار گرفته است گفت: این فرصت جمعیتی زمانی برای هر کشوری ایجاد می شود که جمعیت در سن کار و فعالیت اقتصادی در آن کشور به حداکثر میزان خود برسد .

به گزارش عصر همدان: مریم بیگلری در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می رود و سرمایه انسانی از مولفه های اساسی توسعه یافتگی و پویایی اقتصاد همه کشورها محسوب می شود، عنوان کرد: متاسفانه در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است.

وی افزود: بررسی‌ های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از ۲٫۱ در سال ۱۳۹۵ به ۱٫۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده است که با سطح جانشینی (۵/۲)فاصله زیادی دارد.

کارشناس جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان تاکید کرد: در صورت ادامه روند معیوب فعلی پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ (در یک دوره بیست ساله) یک سوم جمعیت کشور سالمند خواهد شد و این موضوع به عنوان ابر بحران از آن نام برده می شود،چرا که سرمایه انسانی هر کشور، در ساختن و اداره جامعه، به گردش درآوردن چرخ های تولیدی و اقتصادی، پاسداری و غنی ساختن میراث فرهنگی و انتقال آن به نسل های بعدی نقش مهمی ایفا می کند.

بیگلری تصریح کرد: بحث جمعیت و تاثیر آن در تمامی برنامه ریزی های اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و … یک موضوع انکار ناپذیر است.

این مقام مسئول اذعان داشت: در حال حاضر کشور در برهه پنجره جمعیتی قرار گرفته است، این فرصت جمعیتی زمانی برای هر کشوری ایجاد می شود که جمعیت در سن کار و فعالیت اقتصادی در آن کشور به حداکثر میزان خود برسد.

کارشناس جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه پنجره جمعیتی در ایران از سال ۱۳۸۵ آغاز شده واز سال ۱۴۳۰ به بعد با افزایش جمعیت سالمند بسته خواهد شد، اضافه کرد: بدیهی است بهره مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی می باشد و با برنامه ریزی های فرهنگی ، تربیتی، اقتصادی، کار آفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ سازی عمومی و بهداشتی انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم گردد.

وی افزود: اما کشور ۶سال فرصت دارد از مدار نزدیک این سیاه چاله عبور کند.

انتهای پیام/ ساعتی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=186092
  • دیدگاه‌ها برای فرصت ۶ ساله برای عبور از سیاه چاله جمعیتی در همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.