• امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
2

افزایش ۲۵ درصدی کشت گلخانه ای درسال گذشته/خرید گندم بدون مجوز حکم قاچاق را دارد

  • کد خبر : 8248
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
افزایش ۲۵ درصدی کشت گلخانه ای درسال گذشته/خرید گندم بدون مجوز حکم قاچاق را دارد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته یک رکوردی را ما در توسعه گلخانه های کشور داشتیم و از ۱۲ هزار به نزدیک ۱۵ هزارهکتار رسیدیم گفت:یعنی ۲۵ درصد کل گلخانه های نسبت به کل سال گذشته توسعه پیدا کردند و نسبت به سالهای قبل شاید ۱۰۰ درصد رشد داشته اند.   به گزارش […]

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته یک رکوردی را ما در توسعه گلخانه های کشور داشتیم و از ۱۲ هزار به نزدیک ۱۵ هزارهکتار رسیدیم گفت:یعنی ۲۵ درصد کل گلخانه های نسبت به کل سال گذشته توسعه پیدا کردند و نسبت به سالهای قبل شاید ۱۰۰ درصد رشد داشته اند.

 

به گزارش عصر همدان، محمود حجتی در سفر یک روزه خود به استان همدان در حاشیه بهره برادری از طرح های کشاورزی در شهرستان تویسرکان در جمع خبرنگاران گفت: استان همدان در تولید گردو رتبه اول را در کشور را دارد و تویسرکان هم که مهد تولید گردوی کشور است در این استان رتبه اول را دارد.

وی اظهار کرد: مشکلاتی را در تولید گردو به صورت سنتی روبرو بودیم که هنوز هم کم و بیش وجود دارد و یکی از آنها سرمازدگی می باشد که فوق العاده به محصول کشاورزی زیان میرساند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: به همین منظور کاری از دوسال پیش به همت کشاورزان و مسئولین در تویسرکان شروع شده که در فاز یک و مرحله اورژانسی بحث سرشاخه کاری ترویج پیدا کرده  و با بهره گیری از متخصصین خارجی و همچنین استفاده از رقم های جدیدی که مقاوم به سرما، دیررس و دیر گل بودند شاهد افزایش محصول باشیم.

وی تصریح کرد: این رقم ها که ترویج و پیوند زده شدند می توانند محصول را یک و نیم تن تا سه الی ۴ تن در هکتار افزایش دهند.

حجتی با بیان اینکه ایجاد یک باغ مادری با توجه به اینکه اینجا مهد تولید گردو هست در این مکان ضرورری بود افزود: این باغ مادری که مشاهده می کنید با حضور بخش خصوصی، کشاورزها و تعاونی های تولیدی ایجاد شده و برخی از این جوانه ها در این باغ بیش از ۷۰ سانت از نیمه دوم فروردین رشد داشته که بخاطر رسیدگی، کار فنی و نهالی که قابل قبول بوده  می باشد.

وی افزود: نهالستانی که در آن قرار داریم تولید پیوندک با ظرفیت ۶ میلیون در سال می کند، که در واقع می تواند جوابگوی نیاز کل کشور باشد.

وزیر جهاد کشاورزی  تصریح کرد: من فکر میکنم با این روالی که در یکی دو سال گذشته با کمک و همت همه در  پیش گرفته شده آینده خوبی را در ارتباط با افزایش تولید مقابله با سرما و سرمازدگی و از طرفی تولید ثروت کشور و افزایش درآمد کشاورز داشته باشیم.

این سال ها، سال های بهشت گلخانه داران است

وی در ادامه با توجه به حمایت دولت از گلخانه ها گفت: و ضعیت اقتصاد گلخانه ها در این یکی دو سال اخیر وضعیت خوب و بی نظیری است و با توجه به اینکه تقاضا در بازار داخلی و خارجی روزافزون است، این سالها سالهای بهشت گلخانه داران است.

حجتی با بیان اینکه گلخانه یکی از طرح های اقتصادمقاومتی است که در سالهای گذشته هم مورد حمایت قرار گرفته است افزود: به دلیل مساعد بودن اقلیم که بیشتر محصول را می توانیم در غیر فصل تولید کنیم و تقاضای خوبی در که در شمال و جنوب کشورمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم پیشرفت خوبی در زمینه تولیدات گلخانه ای داشته ایم.

وی عنوان کرد: ما سعی کردیم همیشه ارزان ترین منابع بانکی را که داریم به هر شکلی که مورد پشتیبانی دولت و مجلس محترم  قرار گرفته به صورت خط اعتباری در اولویت و در اختیار توسعه  گلخانه های کشور قرار بدهیم .

وزیر جهاد کشاورزی  با بیان اینکه سال گذشته یک رکوردی را ما در توسعه گلخانه های کشور داشتیم و از ۱۲ هزار به نزدیک ۱۵ هزار هکتار رسیدیم گفت:یعنی ۲۵ درصد کل گلخانه های نسبت به کل سال گذشته توسعه پیدا کردند و نسبت به سالهای قبل شاید ۱۰۰درصد رشد داشته اند.

وی ادامه داد: امسال رقمی را که پیش بینی کردیم بین  ۵ هزار تا ۵ هزارو پانصد هکتار است، یعنی تقریبا نزدیک دو برابر سال گذشته و با استقبالی که در گوشه کنار کشور و بازار خوبی که دارد فکر میکنم این هدف دست یافتنی است.

حجتی بابیان اینکه ما هنوز هم در توسعه گلخانه ها در کشورمان خیلی عقب هستیم افزود: با توجه به صرفه جویی ۹۰ درصدی آب که در کشت گلخانه ای داریم ما در گلخانه باید الان مرز ۶۰ هزار هکتار را پشت سر می گذاشتیم و با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور ، به مرور باید بعضی از درختچه ها و  درخت ها را به داخل گلخانه بیاوریم.

وی در ادامه با اشاره فصل برداشت گندم گفت: بارها تاکید شده که قاچاق گندم به هیچ وجه  ممکن نیست  و مجوزی در این خصوص داده نمیشود و همه مسئولین در تمام استانها دارند مراقبت و کنترل می کنند که هیچ گندمی بدون شناسنامه جابه جا نشود.

وزیر جهاد کشاورزی  تصریح کرد: گندم قوت اساسی کشور ما است و با توجه به لطفی که خداوند متعال کرده و امسال تولید گندم خیلی بیش از سال گذشته افزایش پیداکرده ابتدا باید این گندم در اختیار دولت قرار بگیرد  و سپس جهت مصرف نان و سایر مصارف قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در بازار امسال یک مقدار  داد و ستد هست که اینها هم باید شناسنامه دار باشند بالاخص در خصوص صنف و صنعت شاید خودشان ترجیح بدهند از طریق بازار جمع آوری کنند که باید مدیریت شده و  شناسنامه دار باشد.

حجتی در خصوص حضور دلال ها در خرید گندم گفت: دلالی که در زمین است یا باید گندم را به صنف و صنعت بدهد یا سیلوها چون جای دیگر ندارد.

کاهش ۵ درصدی خرید تضمینی گندم

وی با بیان اینکه امیدواریم خرید تضمینی گندم افزایش یابد گفت: خرید تضمینی هم اکنون نسبت به سال گذشته ۵ درصد کم شده است که انتظار است افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تاکید کرد: سال گذشته تمام گندم را دولت خریداری می کرد امسال  صنف و صنعت هم وارد شدند، آنها هم باید مجوز داشته باشند و اگر به غیر از این باشد حکم قاچاق را دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=8248
  • دیدگاه‌ها برای افزایش ۲۵ درصدی کشت گلخانه ای درسال گذشته/خرید گندم بدون مجوز حکم قاچاق را دارد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.