• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
5
در گفتگو با کارشناس تغذیه مطرح شد؛

افزایش حافظه با تغذیه صحیح

  • کد خبر : 209335
  • 23 دی 1402 - 11:17
افزایش حافظه با تغذیه صحیح
کارشناس تغذیه با بیان اینکه تغذیه سالم در فصل امتحانات حافظه را تقویت و استرس را کاهش می‌دهد، گفت: مصرف صبحانه‌ای که شامل نان و غلات و پروتئین باشد در عملکرد مغز موثر است.

آزاده آذر پیرا در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه همواره یکی از سوالات دانش‌آموزان و دانشجویان خصوصا در ایام امتحانات آن است که چه مواد غذایی بخوریم تا حافظه بهتری داشته باشیم، گفت: تغذیه سالم در موفقیت افراد موثر است چرا که بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه عملکرد سیستم مغز و تقویت حافظه با الگوی صحیح تغذیه امکان‌پذیر است، افزود: تغذیه درست و سالم در فصل امتحانات حافظه را تقویت و استرس را کاهش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: خوردن صبحانه بسیار مهم است و تاثیر زیادی در تقویت حافظه دارد، البته نوع صبحانه هم مهم است و توصیه می‌شود حتما از نان و غلات در صبحانه استفاده شود.

آذرپیرا با تاکید براینکه مصرف نان سبوس‌دار اهمیت زیادی دارد، گفت: هرچه میزان سبوس در نان بیشتر و به آرد کامل نزدیک‌تر باشد باعث می‌شود قندی که در بدن آزاد می‌شود و به قند خون تبدیل می‌شود آرامتر آزاد شود و اینگونه روند بالا رفتن قند خون تدریجی است.

وی با بیان اینکه بالارفتن تدریجی قند خون باعث ثبات قند خون در بدن می‌شود، افزود: حالا اگر در وعده صبحانه از شیرینی و شکلات که قند ساده دارند استفاده شود، سرعت ترشح انسولین بالا می‌رود و به همان سرعت نیز قند خون افت می‌کند در نتیجه فرد احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه هرچقدر از خوراکی‌هایی با ترکیب نشاسته و آزاد استفاده شود ثبات قند خون بیشتر است، تصریح کرد: سوخت اصلی مغز قند و گلوکز است و هرچه این ثبات قند در خون بیشتر شود عملکرد مغز بالا می‌رود.

آذرپیرا خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر است است که در وعده صبحانه باید از پروتئین مثل شیر، پنیر و تخم مرغ به صورت آب‌پز استفاده شود.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند خوردن مواد غذایی بیشتر در ایام امتحانات باعث تقویت دانش‌آموزان می‌شود، گفت: این باور بسیار غلطی است که برخی از خانواده‌ها دارند چرا که مغز نیاز به انرژی بیشتر ندارد و مهم آن است که گلوکز مورد نیاز چگونه در اختیار مغز قرار می‌گیرد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: غذای بیشتر خوردن خصوصا غذای پرچرب باعث مشکلات گوارشی شده و تمرکز فرد را کاهش می‌دهد پس این باور غلط باید اصلاح شود.

آذرپیرا با اشاره به اینکه برخی از افراد در شب امتحان قهوه و نسکافه زیادی مصرف می‌کنند، افزود: این کار نیز بسیار غلط است چون در ابتدا ممکن است کافئین محرک مغز باشد و خواب فرد را کاهش دهد اما با مصرف بیشتر اثر معکوس دارد.

وی با تاکید براینکه مصرف بیش از حد کافئین نه تنها استرس فرد را کم نمی‌کند بلکه باعث افزایش تحریک پذیری مغز و کاهش تمرکز می‌شود، عنوان کرد: بهترین کار برای آرامش شب امتحان، درس خواندن در ساعت پنج عصر تا ۹ شب بوده و در کنار آن باید از یک لیوان شیر برای داشتن خوابی راحت استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه در پایان با بیان اینکه اگر فردی استرس زیادی دارد می‌تواند از موز و کشمش استفاده کند، گفت: مصرف سبزیجات از جمله ریحان و کاهو استرس را کاهش می‌دهد.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209335
  • دیدگاه‌ها برای افزایش حافظه با تغذیه صحیح بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.