• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3

استان همدان در تولید رازیانه رتبه اول کشور را داراست/۵۴ درصد تولید گشنیز کشور در استان

  • کد خبر : 25374
  • 15 مهر 1398 - 14:51
استان همدان در تولید رازیانه رتبه اول کشور را داراست/۵۴ درصد تولید گشنیز کشور در استان

مدیر باغبانی و زارعت جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در بخش گیاهان دارویی با ۹۶ درصد تولید رازیانه رتبه اول کشور را کسب کردیم، گفت: استان همدان با تولید ۵۴ درصد تولید گشنیز کشور رتبه دوم را دارد که البته اسدآباد نیز ظرفیت خوبی  را  در این زمینه دارد و در واقع رتبه […]

مدیر باغبانی و زارعت جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در بخش گیاهان دارویی با ۹۶ درصد تولید رازیانه رتبه اول کشور را کسب کردیم، گفت: استان همدان با تولید ۵۴ درصد تولید گشنیز کشور رتبه دوم را دارد که البته اسدآباد نیز ظرفیت خوبی  را  در این زمینه دارد و در واقع رتبه اول را در استان دارد.

 

حجت‌الله شهبازی، مدیر باغبانی و زارعت جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه کشور ایران دارای پتانسیل باغبانی است و جایگاه بین المللی در این زمینه دارد، اظهار کرد: سهم استان همدان از ظرفیت باغ ۷۷ هزار هکتار است که از این میزان ۷۴۰ هزار تن انواع محصول مختلف باغی دارد.

وی با بیان اینکه استان همدان رتبه اول را در تولید گردو دارد درحالی که در زمینه سطح باغات گردو رتبه دوم را دارا هستیم، افزود: این استان در تولید انگور رتبه سوم و  تولید کشکمش رتبه دوم را داراست.

مدیر باغبانی و زارعت جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در بخش گیاهان دارویی با ۹۶ درصد تولید رازیانه رتبه اول کشور را کسب کردیم، گفت: استان همدان با تولید ۵۴ درصد تولید گشنیز کشور رتبه دوم را دارد که البته اسدآباد نیز ظرفیت خوبی را در این زمینه دارد و در واقع رتبه اول را در استان دارد.

وی تصریح کرد: ما در سطح کشور ۲.۳ دهم درصد باغات را داریم اما ۳.۴ دهم درصد تولید باغات کشور را از این استان تأمین می‌شود.

شهبازی با بیان اینکه در کل کشور برای هر نفر به طور متوسط ۲۱۰ کیلو محصول باغی تولید می کتند، گفت: در استان ۴۴۰ کیلوگرم برای هر نفر محصول باغی تولید می کنیم و این مزیت استان همدان را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان اسدآباد ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار باغات وجود دارد، افزود: از این میزان باغات ۵۳ هزار تولیدات باغی برداشت می شود.

مدیر باغبانی و زارعت جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: این شهرستان در تولید محصولاتی چون هلو و شلیل شاخص است و ۳۰ درصد این محصولات در استان مربوط به اسدآباد است که می توان گفت بعداز نهاوند رتبه دوم را در این زمینه دارد.

وی در خصوص کشت‌های کم آب بر ، نیز گفت: رویکرد امروز مجموعه کشاورزی کشور و البته استان و استاندارد توجه به محصولات کم آبر است که تا پایان سال ۹۷ میزان  ۱۰۷ هکتار گلخانه داشتیم و ظرف سه سال تا سال ۲۴۰۰  به میزان ۲۱۰ هکتار اضافه خواهد شد.

شهبازی با بیان اینکه تا پایان مهرماه  ۳۰هکتار گلخانه در مراحل مختلف بهره برادری و ایجاد و یا عقد قرار داد آن است، گفت: در گذشته متوسط سالائه ۷هکتار گلخانه ایجاد می کردیم و این میزان را ظرف شش ماه به سمت ۳۰ هکتار رسانده ایم.

وی با بیان اینکه  ما به صورت ویژه کشت زعفران برا به عنوان یک محصول کم آبر  حمایت می کنیم، تصریح کرد: در استان همدان۲۱۰ هکتار زعفران و ۲۴۰ هکتار گل محمدی کشت کرده ایم.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=25374
  • دیدگاه‌ها برای استان همدان در تولید رازیانه رتبه اول کشور را داراست/۵۴ درصد تولید گشنیز کشور در استان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.