• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
5
در گفتگو با مشاوره خانواده مطرح شد؛

از ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان تا برگزاری دوره‌های روانشناسی عمومی

  • کد خبر : 203653
  • 17 آبان 1402 - 10:56
از ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان تا برگزاری دوره‌های روانشناسی عمومی
مشاوره خانواده گفت: مرکز جامع تحکیم خانواده استان همدان در راستای ارتقاء فرهنگ و سبک زندگی صحیح اسلامی تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی«عصر همدان» دکتر زهرا شایسته فرد به دلیل اقدامات ارزشمندی که در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای برای قشر عظیمی از جامعه داشته است موفق به کسب مقام نخست در جشنواره مالک‌اشتر مقام شد.

این بانوی موفق تمام تلاش خود را کرده است تا با ایجاد جمعی از مشاورین در سطح استان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی مؤثر عمل کند.

در ادامه گفتگویی با این مشاور خانواده داشتیم که می‌خوانید.

دکتر زهرا شایسته‌فرد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در مرکز جامع تحکیم خانواده استان همدان تصمیم بر هم‌افزایی با مجموعه‌هایی که در حیطه خانواده فعالیت دارند شد گفت: پس از فراخوان موفق شدیم ۹ مجموعه مشاوره‌ای در کنار یکدیگر داشته باشیم و هر هفته جلساتی برگزار شود تا با اشتراک‌گذاری توانمندی‌ها بتوان اقدامات موثری در جامعه داشت.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۰۰ مشاور درکنار یکدیگر به ارائه خدمات روانشناسی در سطح استان مشغول هستند افزود: این مشاورین از بین ۶۰۰ نفر مشاور مصاحبه و انتخاب شدند.

این مشاور ادامه داد: پس از انتخاب اعضای مورد نظر اقدام به توانمندسازی بیشتر مشاورین کردیم و از اساتید خوب کشوری دعوت کردیم تا برای آموزش بیشتر درکنار مجموعه ما باشند.

شایسته‌فرد با بیان اینکه حدود یک‌سال و نیم است که دوره‌های توانمندسازی برای مشاورین برگزار می‌شود تصریح کرد: هر چهارشنبه نوبت یکی از عزیزان است که در جمع سایر مشاورین در خصوص یکی از مواردی که تسلط کامل دارد تبادل اطلاعات کند‌.

وی با تأکید بر اینکه خدمات ارائه اطلاعات مشاوره‌ای رایگان است گفت: ۱۴ کارگروه برای مشاورها تعریف شده است که هرکدام براساس علاقه شخصی و تخصص خود وارد کارگروه‌ها می‌شوند و جلسات مجزا تشکیل می‌دهند.

این مشاور خاطرنشان کرد: کارگروه فضای مجازی، کارگروه مشکلات بالینی، کارگروه اعتیاد، کارگروه کودک، کارگروه نوجوان، کارگروه تحصیلی، کارگروه شغلی، کارگروه ازدواج و خانواده در این مجموعه فعال است.

شایسته‌فرد با اشاره به اینکه موضاعات مختلف در کارگروه‌ها مطرح و ایده‌ها ارائه می‌شود افزود: ایده‌ها با هم‌افزایی سایر ادارات و ارگان‌ها اجرایی می‌شوند.

وی تصریح کرد: مثلا ایده الزامی شدن مشاوره پیش از ازدواج را ارائه کردیم که در شورای فرهنگ عمومی مطرح و با آن موافقت شد تا با انتخاب صحیح پیش از ازدواج یاری‌گر زوجین باشیم.

این مشاور با بیان اینکه مشاورین مجموعه به روستاهای اطراف، ادارات و مدارس شهر اعزام می‌شوند عنوان کرد: روزانه خدمات روان‌شناختی همزمان در ادارات، ارگان‌ها، مدارس و روستاها برگزار و کار در سطح استان انجام می‌شود.

شایسته‌فرد ادامه داد: با ادارات همسو جلسات متعددی داشتیم تا طرح‌هایی که در این راستا هست بتوانیم با توجه به تربیت نیروهای متخصص به مرحله اجرا برسانیم.

وی به بیان یکی دیگر از برنامه‌ها پرداخت و گفت: با همکاری سازمان ورزش و جوانان، اداره آموزش و پرورش، معاونت پیشگیری قوه قضائیه، اداره ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص اجرای طرح‌های مهارت‌های زندگی و مهارت‌های پیش از ازدواج همکاری داشتیم.

این مشاور با اشاره به اینکه مجموعه متشکل از مراکز متعددی همچون مراکز مشاوره خانواده، مشاوره سایبان مهر، مرکز مشاوره سفیران سلامت روان و مهراندیش و مرکز مطالعات روان درمانی است خاطرنشان کرد: به کمک مراکز، دوره‌های روانشناسی عمومی نیز برای عموم مردم برگزار و مدارک معتبر نیز به آن‌ها اعطا می‌کنیم.

شایسته فرد با تاکید بر اینکه خدمات در طول ماه به صورت کارگاهی در حدود ۳۰ جلسه ارائه می‌شود افزود: مشاوره‌ها نیز در مرکز با تخفیف ۴۰ درصدی و در بیشتر مواقع رایگان انجام می‌شوند.

وی با بیان اینکه غرفه‌های متعدد مشاوره‌ای در نمایشگاه‌ها مختلف برپا شده است تصریح کرد: هر هفته در نماز جمعه نیز به صورت جهادی و رایگان خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی ارائه می‌شود.

این مشاور با تاکید براینکه در فضای مجازی به بیش از هزار نفر ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان صورت می‌گیرد گفت: محتوای مشاوره‌ای نیز توسط مشاورها در استودیو مرکز ضبط و با هدف اشاعه بهداشت روانی جامعه در کانال و گروه انتشار داده می‌شود.

شایسته فرد با اشاره به اینکه در مراسم‌های مختلف در سطح شهرستان‌ها حتما یک روانشناس به عنوان سخنران اعزام می‌شود اظهار کرد: خصوصا از آقایان در مراسم‌های مختلف استفاده می‌کنیم تا نکات لازم مخصوصا در حوزه خانواده در این مراسم‌ها بیان شود.

وی با بیان اینکه در زمینه کودک و نوجوان، بانوان و ازدواج طرح‌های خوب و قابل قبولی اجرا شده است گفت: در زمنیه نوجوانان اقدام به تأسیس کافه کتاب رفیقانه کردیم که در این کافه کتاب نوجوانان جذب می‌شوند و محیط امن است تا دختران به راحتی استعدادیابی شده و هدایت تحصیلی انجام شود.

این روانشناس با اشاره به اینکه اردوهای جانبی برای دختران برگزار می‌شود افزود: برگزاری جشن تولد در این مکان یکی دیگر از اقدامات است و سعی براین داریم محیطی برای هویت‌یابی آن‌ها باشد؛ به صورت هفتگی نیز کلاس‌های خودشکوفایی برای نوجوانان برگزار می‌شود.

شایسته‌فرد ادامه داد: در زمینه کودک، اتاق بازی طراحی شده است تا کودکان برای رشد روان‌شناختی خود در آن حضور داشته باشند.

وی با اشاره به تشکیل گروه درمانی ویژه‌ در زمینه بانوان گفت: هر هفته این بانوان در کنار یکدگیر جمع می‌شوند و نکات آموزشی را دریافت می‌کنند؛ بخشی از آموزش نیز در فضای مجازی انجام می‌شود.

این مشاور در پایان با بیان اینکه ماهیت کار ارتقاء فرهنگ و سبک زندگی صحیح و اسلامی است افزود: امیدواریم با کمک خداوند در این مسیر مستدام باشیم و اگر کسی نیاز به کمک مشاوره‌ای داشت می‌تواند با شماره ۰۹۱۸۲۰۰۱۷۷۰ تماس بگیرد تا خدمات راهنمایی و مشاوره را دریافت کند.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=203653
  • دیدگاه‌ها برای از ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان تا برگزاری دوره‌های روانشناسی عمومی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.