۲ سال آموزش مجازی معایب و مضراتی را به دنبال خود آورده است. آسیب شناسی این مسئله بحثی است که به منظور ایراد کاستی ها و نواقص این روش تازه در گزارش زیر مطرح می شود.
به گزارش عصر همدان؛ تقریبا ۲ سال تحصیلی از شیوع بیماری کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس می گذرد. در این مدت به ناچار دانش آموزان و آموزگاران شیوه ی جدیدی از تعلیم و تعلم را تجربه کرده اند. پی روی از تصمیم تعطیلی مدارس و عدم ایجاد تجمع دانش آموزان برای حفظ سلامت جسمانی فرزندان جامعه لازم الاجراست.
اما در این مدت چه برسر سلامت روان، مهارت های اجتماعی و روند تربیتی دانش آموزان آمده است؟ بدیهیست عدم فعالیت مدارس درشرایط اضطراری در کنار جوانب خوبی که دارد زیان های نا خواسته ای را هم به دنبال بیاورد. طی گزارش پیش رو در گفتگو با افرادی که در ارتباط مستقیم با ساز و کار مدارس مجازی هستند به آسیب شناسی طرح آموزش از راه دور در ۲ سال اخیر پرداخته شده است.
امروز در زمینه ی تربیت فرزندان هر جامعه علم روان شناسی از علوم پایه و اصلی به شمار می رود. گفتنیست حضور دانش آموزان در مدرسه از نظر روان شناسی تربیتی دارای بار ارزشی زیادی است که دانش آموزان امروز جهان ما از داشتن این مزایا بی بهره اند. پس برای حفظ سلامت و امنیت جانی امتیازات روانی بسیاری را از دست داده اند. در این زمینه در گفت گویی با خانم مرادعلیان، کارشناس روان شناسی موضوع را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده ایم.
روابط اجتماعی دانش آموزان با همدیگر بسیار کم شده است
این کار شناس روان شناسی با بیان اینکه دانش آموزان در این ۲سال با کاهش شدید روابط بین فردی مواجه شده اند، گفت: روابط اجتماعی با بچه های دیگر خیلی کم شده است فعالیت هایی که در مدرسه وجود دارد از لحاظ خود ارزیابی و خود دیگر سنجی از زندگی دانش آموزان حذف شده است و دانش آموزان مجبورند به صورت غیر حقیقی و از راه دور با هم سالان خود ارتباط بر قرار کنند.
مرادعلیان معتقد است دانش آموزان در فضای آموزشی علاوه بر تحصیل با روابط دوستانه، کاری، تعاملات اجتماعی آشنا می شدند و پذیرش مسئولیت را می آموختند؛ در واقع مدرسه نمونه ی یک جامعه ی کوچک با تمام خوبی ها و بدی های جامعه شهری بود که سالهای زیادی فرزندان ما در آن تعاملات اجتماعی را می آموختند، مستقل می شدند و آموزش می دیدند بدون اتکا به بزرگتر ها مسئولیت خود را بر عهده بگیرند.
او ادامه می دهد: امروز آموزش مجازی و بودن همیشگی فرزندان در کنار مادرانشان و کمک و حمایت همیشگی آنان این خود اتکایی و عزت نفس را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. متاسفانه این پیامد مخرب واقعیتیست که در آموزش مجازی وجود دارد.
وی در خصوص از سر گیری آموزش حضوری گفت: علی رغم کاستی هایی که روش آموزش مجازی برای فرزندان رقم زده است اما باز اولین اولویت سلامت فرزندانمان است. اگر سلامت نباشد هیچ کدام از فاکتور های مثبت روانشناسی در آموزش حضوری کار آمد نیست. ممکن است دانش آموزان از نظر آموزه های اجتماعی کمبود داشته باشند اما این را بعدا هم می توان جبران کرد. با وجود سختی های روش آموزش مجازی مجبوریم تا پایان اپیدمی کرونا همین روش را ادامه بدهیم.
در همین خصوص دانستن کم و کاستی های روش آموزش مجازی و همچنین مزایایی که برای دانش آموزان داشته است خالی از لطف نیست؛ پس مصاحبه با مدیریت یکی از مدارس شهر همدان قدم بعدی بود که عصر همدان در تحلیل عملکرد مدارس مجازی برداشته است.
نباید در محیط بسیار بزرگ فضای مجازی دست فرزندان را رها کنیم
خانم مدیر صحبت های خود را با نکته ای ناب آغاز کرد: مخاطرات حضور در فضای مجازی دانش آموزان را تهدید می کند؛ والدین باید بسیار مراقب فرزندان خود باشند. فضای مجازی محیط بسیار بزرگی است که در آن نباید دست کودکانمان را رها کنیم بلکه با نظارت دقیق باید امنیت دانش آموز را تامین کنیم. به گفته ی او این اولین و مهم ترین نکته ای است که به ذهن اولیای مدارس متبادر می شود.
وی در ادامه می افزاید: ابتدا قرار بود هر دانش آموز یک سیم کارت در اختیار داشته باشد که فقط قابلیت استفاده در فضای مجازی شاد را دارد اما به هر دلیل این مهم محقق نشد و کلاس های درسی از فضا های دیگر هم برای آموزش استفاده می کنند با این شرایط لزوم کنترل والدین بر فرزندان دو چندان می شود. این مسئله که فضای مجازی مملو از داده هاییست که ما به هیچ عنوان نمی خواهیم مورد بازدید فرزندانمان قرار بگیرد یک واقعیت انکار ناپذیر است.
این مدیر مدرسه تصریح می کند: اکنون که دو سال از آغاز دوره ی آموزش مجازی می گذرد بسیاری از کاستی ها مرتفع شده و خیلی از نا بلدی ها به مهارت تبدیل شده اما قطعا کیفیت آموزش به صورت مجازی هیچگاه به پای کیفیت آموزش حضوری نمی رسد در این اتفاق باعث شده است تا اولیای دانش آموزان به ارزش کار معلمین چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی پی ببرند و اهمیت آموزش را به خوبی در یابند.
وی با بیان اینکه قطعا آموزش مجازی خوبی هایی هم در پی داشته و این مسئله را نباید نا دیده گرفت ادامه می دهد: در روش آموزش مجازی مادران معلمان داخل منزل برای دانش آموزان هستند و روند پیشرفت درسی فرزندان را با دقت دنبال می کنند این دست آورد مثبتی است که هم برای دانش آموزان و هم برای معلمین محترم شرایط خوبی را فراهم می کند.
وی با اشاره به جبر دانش آموزان برای کار با کامپیوتر در این روش ادامه می دهد: همیشه یادگیری کار با رایانه برای دانش آموزان دشوار بوده است اما لزوم شرکت در کلاس های مجازی و بارگذاری تکالیف در این فضا، بالاجبار دانش آموزان را کاربران ماهر نرم افزار های وورد، فتوشاپ و پاور پوینت بار آورده است و این نکته دیگری است که باعث خوشنودی اولیا و مربیان شده.
وی با بیان این که نباید از تاثیرات آموزش مجازی بر سلامت جسم فرزندانمان غافل بمانیم؛ توضیح می دهد: در طول این دو سال از نظر سلامت جسمی تحرک کودکان بسیار محدود شده و از ورزش و بازی های دسته جمعی به طور کامل محروم هستند نگاه کردن بیش از اندازه به صفحه ی تلفن همراه و یا رایانه ناراحتی های چشمی برایشان به ارمغان آورده که برای دانش آموزی در این سن بعید به نظر می رسد. همچنین خاصیت بچه ها این است که در کنار هم غذا بخورند دور ماندن دانش آموزان از هم سالان خود بی شک روی تغذیه آنها هم تاثیر گذارده است.
برنامه شاد کشش این حجم از ترافیک اینترنتی و این تعداد دانش آموز را ندارد
او در پاسخ به سوال ما از کیفیت شبکه اجتماعی شاد می گوید: برنامه ی شاد نسبت به سال های گذشته امکانات بیشتری را در اختیار قرار داده است اما چون جمعیت دانش آموزان زیاد است ترافیک اینترنتی بسیار سنگین می شود و گویا فضای شاد توان کشش این حجم را ندارد؛ مخصوصا در کلاس هایی که به صورت برخط انجام می شود معلمان را واقعا با مشکل مواجه می کند و آموزش را به تعویق می اندازد.
همچنین برنامه ی شاد برای خانواده هایی که ورژن پایینی از برنامه ی اندروید را در دسترس دارند به سختی قابل استفاده است برنامه ی شاد با مشکلات ساختاری مثل نقص ورود مجدد دانش آموزانی که از سیستم حذف شده اند را دارد. به طور کلی جای فعالیت و اصلاح زیادی برای این شبکه اجتماعی خالی است اما از نظر نتوع امکانات درشرایط خوبی به سر می برد. این کاستی ها سبب شده است تا اکثر معلمان متاسفانه برنامه ی شاد را یک پوشش قرار داده و در فضا های مجازی دیگری کلاس های خود را تشکیل دهند.
وی با تاکید بر این که معلمان مجبور به این کار هستند توضیح می دهد: این کار دانش آموزان را در خطرات فرهنگی زیادی قرار می دهد این تنها راه ارتباط گیری بدون نقص با شاگردان کلاس است.
این مدیر مدرسه از معلمان مخاطب این گزارش خواست تا حدالامکان از شبکه های اجتماعی داخلی مثل ایتا و بله برای ارتباط با دانش آموزان استفاده کنند.
وی در کنار تشکر از اقدامات صدا و سیما می گوید: خیلی از مدرسه تلویزیونی که در ساعات مختلف از شبکه آموزش پخش می شود راضی هستیم ما همواره از دانش آموزان می خواهیم با برنامه های تلویزیون پیش بروند ین برنامه ها با تدریس معلمین بسیار معتبری تهیه می شود و کمک شایانی به معلمان می کند
به میان آمدن بحث معلمان ما را به سمت پرسیدن نظر این مادران دوم فرزندانمان می کشاند تا صحبت های تکمیلی را از زبان یکی از معلمان آموزش ابتدایی بشنویم.
خانم معلم مورد مصاحبه ی عصر همدان در این سال کرونایی مسئولیت تدریس دانش آموزان پایه ی اول را بر عهده دارد. وی در ابتدا اشاره می کند که برای روش آموزش مجازی می توان هم مزایای بزرگی را ذکر کرد و هم معایب بزرگی را که دانش آموزان امروز با آن دست و پنجه نرم می کنند.
این آموزگار بزرگ ترین مزیت آموزش مجازی را حفظ سلامت و امنیت جانی محصلین دانست و ادامه داد: در روش آموزش مجازی امکان مرور چند باره ی دروس و گوش کردن تدریس معلم،دریافت تدریس و پاسخ گویی معلم در هر ساعتی از روز و ثبت تمام و کمال تکالیف وجود دارد. همچنین با آموزش مجازی همراهی والدین با فرزندان بسیار بالا رفته است که تاثیرات بسیار مطلوبی به دنبال دارد اما هزینه های تردد دانش آموزان حذف شده و جای خود را به هزینه ی خریده اینترنت داده است.
وی توضیح داد: اما آموزش مجازی معایبی را چه از نظر سلامت جسمی چه بهداشت روانی و تربیتی برای کودکان به دنبال دارد که انکار نا پذیر است. آسیب به بینایی و ستون فقرات و بر هم خوردن ساعت خواب و خوراک دانش آموزان از پیامد های جسمی آموزش مجازی است.
خطر قرار گرفتن دانش آموزان در معرض سایت های مخرب و ضد ارزشی صد چندان شده است
خانم معلم اظهار کرد: بی تجربگی و سردرگمی سیستم آموزشی و نبود سواد رسانه ای کافی چه برای اولیا چه مربیان و همچنین دانش آموزان باعث پدید آمدن عدم عدالت آموزشی شده است و خطر قرار گرفتن دانش آموزان در معرض سایت های مخرب و ضد ارزشی صد چندان شده است.
وی با بیان اینکه فضای مجازی امکان تقلب را برای دانش آموزان فراهم می کند مضرات تربیتی کودکان در دوری از هم سالان خود تاکید کرد.
در ادامه کنجکاو شدیم نظر مادر یک دانش آموز را در روش جدید آموزشی جویا شویم.
خانم لطفیان در درجه ی اول از درگیری فرزندش در تمام طول روز شاکی است و می گوید در روش آموزش حضوری بچه ها از صبح تا ظهر مدرسه بودند بعد از آن ۲ یا ۳ ساعتی را صرف انجام تکالیف فردا و مطالعه ی دروس می کردند در این صورت می توانستند بقیه وقت خود را با خانواده سپری کنند اما از زمانی که آموزش به صورت مجازی انجام می شود عملا از صبح تا شب دانش آموزان در سر و کله زدن با گوشی تلفن همراه می گذرد.
او ادامه می دهد نتیجه ی این همه زمان گذاشتن برای مدرسه ی مجازی سردرد های مداومی است که فرزندم باید تحمل کند همچنین از این که وقتش را برای خانواده یا تفریح اختصاص دهد محروم است باید در خانه بماند و به درس هایش رسیدگی کند
این والده ی دانش آموز از بار روانی زیادی که آموزش مجازی برای فرزندش به بار آورده است می گوید و توضیح می دهد: فرزندم مدام از این که با آموزش مجازی نتواند خود درس ها را فرا بگیرد می ترسد و استرس زیادی به او وارد می شودو
وی ادامه می دهد بعضی از والدین برای غلبه ی فرزندشان بر این بار روانی تصمیم به کلاس های خصوصی برای دروس مهم مثل ریاضی می گیرند برگزاری این کلاس ها هدف اصلی آموزش غیر حضوری را تحت الشعاع قرار می دهد.
خانم لطفیان از بی فایده بودن مدرسه تلویزیونی برای محصیلین دبیرستانی می گوید و ادامه می دهد شاید این برنامه برای بچه های ابتدایی پاسخ گو باشد اما دختر من که در مقطع دبیرستان است هیچ نفعی از ان نبرده است.
این والده ی دانش آموز از نا کار آمد و کم سرعت بودن برنامه ی شاد هم شاکی است و می گوید: به دلیل سرعت بسیار پایین این برنامه و قطعی که دارد بچه ها بالاجبار از شبکه های اجتماعی دیگری استفاده می کنند و این چندادن دلچسب نیست
به گزارش عصر همدان ممکن است برنامه ی کلاس های غیرحضوری و مدارس اجتماعی چند سالی ادامه پیدا کند بنا بر این برطرف شدن کاستی ها و اصلاح شیوه های نادرست تدریس مجازی از ملزومات آغاز سال تحصیلی جدید است.
انتهای پیام/رض