در هفته گذشته گزارشی را در خصوص جانمایی پروژه اسکای مال و مقایسه آن با سایر مال های بزرگ کشور منتشر کردیم. این گزارش واکنش های جالبی را در پی داشت. برخی از مخاطبین نسبت به این گزارش واکنش نشان داده و ادامه آنرا خواستار شدند و برخی دیگر ما را بی سواد خوانده و نسبت هایی را بیان کردند که جای این نسبت ها در این مقال نیست!
به گزارش عصر همدان در هفته گذشته گزارشی را در خصوص جانمایی پروژه اسکای مال و مقایسه ان با سایر مال های بزرگ کشور منتشر کردیم. این گزارش واکنش های جالبی را در پی داشت . برخی از مخاطبین نسبت به این گزارش واکنش نشان داده و ادامه آنرا خواستار شدند، برخی دیگر تلاش کردند از ضرورت و اهمیت نظارت دقیق دستگاههای ناظر بر این پروژه بگویند و برخی دیگر ما را بی سواد خوانده و نسبت هایی را بیان کردند که جای این نسبت ها در این مقال نیست.
همانگونه که قبلا نیز اعلام کرده ایم، عصر همدان در راستای تنویر افکار عمومی و مطالبات به حق مردم مواردی را که به نظر می رسد محل ابهام و چالش باشد را در قالب سوال منتشر می نماید. بی شک سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی پروژه موسوم به اسکای مال می توانند نقطه نظرات خود را در این زمینه بیان نمایند و حتی این آمادگی در عصر همدان وجود دارد تا بین موافقین و مخالفین این پروژه جلسه مناظره یا میزگرد مشترک برگزار شود .
در مطلب قبل به سه پروژه بزرگ مال در کشور اشاره داشتیم. پروژه بزرگ ایران مال که در فاز نخست قریب یک میلیون و چهارصد هزار متر مربع از ان افتتاح گردیده است. مجموعه ایران مال به دو فاز اصلی تقسیم شده است که مساحت فاز اول، ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع و مساحت فاز دوم، ۵۵۰ هزار مترمربع است. همچنین فاز اول درحالحاضر (در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۸) افتتاح شده و فاز دوم، به گفته مسئولین، قرار است تا آخر سال ۱۳۹۹ افتتاح شود. این پروژه در مساحتی قریب به ۳۲ هکتار احداث و در مجموع امکانات آن به این شرح است :
- مجموعه عمومی و تفریحی: ۳۲ درصد
- مجموعه تجاری: ۲۵ درصد
- مجموعه فرهنگی: ۱۹ درصد
- پارکینگ: ۱۹ درصد
- هتل: ۵ درصد
همچنین اهداف ایجاد پروژه ایران مال به این شرح اعلام شده است:
- کمک به رشد مالی ایران
- جذب گردشگر از سراسر دنیا و ایجاد زمینه برای سرمایهگذاران بخش خصوصی
- آشنایی مردم با فرهنگ و معماری ایرانی-اسلامی
ایران مال کجاست؟
خلاصه آدرس ایران مال این است: تهران، اتوبان شهید خرازی غرب به شرق، نرسیده به خروجی دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس)
در این بخش، دو مسیر متفاوت برای رسیدن به ایران مال وجود دارد:
• راه ایران مال از اتوبان شهید خرازی
• راه ایران مال از آزادراه تهران-کرج
و اما آنچه در عمل در پروژه اسکای مال همدان اتفاق می افتد در پاره ای از موارد شبیه پروژه هایی نظیر ایران مال البته در مقیاس بسیار کوچکتراست و درپاره ای موارد نوبر است و مختص خود این پروژه!
شباهت های اسکای مال و ایران مال
بدون تردید اولین وجه شباهت این دو پروژه وجود یک شخصیت حقیقی به عنوان سازنده و یک شخصیت حقوقی به عنوان تأمین کننده منابع مالی و سرمایه گذار می باشد. در پروژه ایران مال علی انصاری صاحب بازار مبل و موبایل ایران به عنوان سازنده و بانک آینده به عنوان تأمین کننده منابع و سرمایه گذار وجود دارد. هرچند در ماه های اخیر گزارش های خوبی از حسابرسی بانک آینده منتشر نشده است ولی به هر تقدیر این پروژه در مسیر توسعه و تکمیل قرار گرفته است.
و اما پروژه اسکای مال با مشارکت محسن خشنودان به عنوان سازنده حقیقی و شرکت مخابرات ایران به عنوان سرمایه گذار حقوقی مطرح هستند. البته به نظر می رسد با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از سهام شرکت مخابرات ایران در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می باشد، به صورت غیرمستقیم این ستاد نیز در قالب سهامی که از شرکت مخابرات دارد، از سرمایه گذاران اسکای مال قرار می گیرد. در این بخش نیز تعدادی از مدیران و مدیران اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز به عنوان هیئت مدیره شرکت مخابرات در تصویب و نظارت برهمه پروژه های سرمایه گذاری این شرکت حضور جدی و پر رنگ دارند.
شباهت دوم در این پروژه اهدافی است که برای این پروژه ها اعلام شده است. هرچند به صورت رسمی اهداف ساخت اسکای مال اعلام نشده است (فقدان پیوست فرهنگی مصوب) ولی آنچه توسط سازنده در جلسات مختلف عنوان شده است: رونق گردشگری، دروازه تجاری غرب کشور، کمک به رشد مالی همدان و… در زمره این اهداف است که شباهت های زیادی با پروژه ایران مال دارد. البته شباهت های دیگری در حوزه های مختلف وجود دارد که از آن ها عبور می کنیم.
اما نقاط افتراق و تفاوت اسکای مال و ایران مال
بدون شک بزرگترین و مهمترین نقطه افتراق این دو پروژه در جانمایی آن می باشد. ایران مال در غربی ترین نقطه تهران با دو مسیر دسترسی اتوبان و خروجی شهر به سمت کرج طراحی و اجرا شده است. در حوزه گردشگری و فرهنگی قرار گرفتن در کنار دریاچه خلیج فارس(چیتگر) از مزایای آن می باشد. انتخاب منطقه ای حاشیه ای در کنار شهر با مسیر های دسترسی بدون ایجاد بار ترافیکی و پیش بینی پارکینگ هایی که در ساعت اجازه تردد بیش از ۸۰۰۰ خودرو وجود دارد و…
و اما اسکای مال در منطقه مرکزی شهر جانمایی شده است. منطقه ای با بار ترافیکی سنگین در ساعات مختلف شبانه روز، نزدیک به دو بیمارستان، دو ساختمان امنیتی و انتظامی، در محدوده میراث فرهنگی و…
سوال جدی و بدون پاسخ در پروژه اسکای مال در موضوع جانمایی این است که واقعاً مسافران عبوری و گذری از همدان به خود زحمت می دهند در بار ترافیکی سنگین شهراز بلوار شهید همدانی یا مسیر آزادراه کربلا یا…. به مرکز شهر بروند و به این مجتمع سر بزنند؟ و اصولاً چه پیوست ترافیکی شهری برای این پروژه از طرف کارشناسان فنی ترافیکی پیشنهاد و مصوب شده است؟ و آیا بهتر نبود جانمایی این پروژه در بلوار آیت ا… نجفی صورت می گرفت ؟
در میزان و درصد امکانات این دو پروژه نیز تفاوت هایی وجود دارد که در فرصت مناسب به آن خواهیم پرداخت .
و اما نکته نهایی و پایانی اینکه واقعا به چه میزان اهداف تعریف شده برای پروژه ایران مال اعم از ایجاد اشتغال و رونق گردشگری و کمک به رشد مالی محقق گردیده است که حالا پروژه شبیه به آن و البته با مشکلات و مسائل حادتر در شهر همدان احداث گردد؟ تجربه نشان داده است در شهر همدان بعد از احداث هر پروژه تجاری ، پروژه قبل منسوخ شده و ایجاد اشتغال و رونق جدیدی اتفاق نمی افتد و به طور معمول با رونق گرفتن یک پروژه جدید، پروژه قبلی از رونق می افتد. پاسخ این سوال و بررسی ابعاد دیگر اسکای مال را در مطالب بعد خواهیم داشت .
البته مجدداً تاکید می کنیم آمادگی لازم برای انعکاس دیدگاه سازنده یا مشاوران این پروژه را خواهیم داشت.
انتهای پیام