• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2
به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری همدان صورت می‌گیرد

آغاز پویش استانی گردآوری خاطرات فعالان عرصه‌ انقلاب و‌ دفاع مقدس

  • کد خبر : 1721
  • 27 شهریور 1397 - 15:02
آغاز پویش استانی گردآوری خاطرات فعالان عرصه‌ انقلاب و‌ دفاع مقدس

حوزه هنری استان همدان پویش استانی گردآوری خاطرات فعالان عرصه‌ انقلاب و‌ دفاع مقدس را با هدف گردآوری و آرشیو متقن و قابل استناد خاطرات شفاهی رویدادهای این دو برهه‌ مهم از تاریخ کشور در همدان آغاز کرده است.

به گزارش عصر همدان، جریان‌­ها و حرکت­‌های سیاسی می‌توانند مسیر یک جامعه را دگرگون ساخته و قابلیت­‌ها و سرمایه‌­های آن جامعه را برای رسیدن به مقاصد دیگری به کار گیرند.

یکی از بارزترین مصادیق جریان‌های اجتماعی و سیاسی، «انقلاب» است که به مقابله با نظام سیاسی حاکم برمی­‌خیزد و بخشی یا همه‌ نهادها و ساختارهای اجتماعی موجود را به منظور دستیابی به وضعیت مطلوب متحول می‌سازد.

انقلاب‌­ها برحسب «ریشه‌­ها و علل شکل‌گیری»، «نخبگان و رهبران آن» و «آرمان­‌های مورد نظر» به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، اما انقلاب اسلامی مردم ایران با سایر انقلاب‌­ها تفاوت­‌های عمیق نظری و زیربنایی دارد.

در واقع انقلاب ایران دارای خصوصیات منحصر به فردی است که آن را از سایر جنبش‌های سیاسی، کاملاًًً متمایز و برجسته می­‌کند و آن شکل­‌گیری انقلابی با ماهیت و هویت دینی است.

بنابر چنین توصیفی از انقلاب اسلامی ایران، ضرورت و تبیین ماهیت، ساختار و بنیان‌­های تئوریک و ایدئولوژیک آن کاملاًًً روشن و مسلم می‌شود و خود می­‌تواند استدلال و برهانی گویا از علت مقاومت ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی باشد.

دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان با درک چنین ضرورت­‌هایی و در راستای وظیفه‌مندی خود در جهت پشتیبانی محتوایی و گردآوری خاطرات یادگاران انقلاب و دفاع مقدس اقدام به گردآوری خاطرات شفاهی آنها می‌کند.

مسؤول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری همدان در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان نقش فعالان عرصه‌ پایداری اظهار کرد: نقش انقلابیون و رزمندگان دفاع مقدس، ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار، حفاظت و بهره‌برادری از آثار و ارزش­‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، ثبت حماسه‌های جاودانه‌ امت اسلام و آثار آن در شئون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی و جلوگیری از نابودی، تحریف، کمرنگ شدن و فراموشی میراث گران‌بهای خون پاک ایثارگران اسلام در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از ماموریت‌های تعریف‌شده برای این پویش است.

حامد زمان‌میرآبادی با اشاره به تدوین بانک جامع اطلاعاتی سرداران، امیران و فعالان عرصه‌ انقلاب اسلامی (بیش از ۱۴۰ نفر) در استان با همکاری سازمان­‌های هم‌عرض (بنیاد حفظ آثار، سپاه، ارتش، سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی و  مرکز اسناد انقلاب اسلامی) اظهار کرد: آرشیو مجموعه مصاحبه­‌های انقلابیون، سرداران، امیران، اقشار و دیگر صنوف حاضر در عرصه‌ انقلاب و دفاع مقدس نیز در این طرح مدنظر قرار دارد.

وی تمرکززدایی از مرکز استان به منظور گردآوری خاطرات شفاهی فعالان انقلاب و دفاع مقدس در هر شهرستان را مهم دانست و گفت: این طرح با هدف ایجاد پراکندگی جغرافیایی و توجه به زیست‌بوم هر منطقه و لحاظ کردن معیارهای زبانی و تشکیل شورای راهبردی نظارت بر تولید محتوای آثار حوزه‌ پایداری اعم از انقلاب و دفاع مقدس  است که در این طرح به دنبال تحقق آن هستیم.

مسؤول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری همدان با بیان اینکه ساختار این پویش استانی که توسط حوزه هنری استان همدان راه‌اندازی شده است، افزود: این پویش استانی دارای دو حوزه‌ علمی و اجرایی و دبیرخانه‌ تجمیع محتوایی است که شورای سیاست‌گذاری وظیفه‌ راهبری، تعیین خط مشی کلی و راستی آزمایی محتوای رسیده از دبیر اجرایی استان را عهده‌دار است.

وی خاطرنشان کرد: این گروه تخصصی پس از تأیید صحت محتوای رسیده و ابلاغ خط مشی و نقشه‌ی‌ راه با نظارت و هدایت دبیران علمی به تولید محتوا می‌­پردازند.

میرآبادی ادامه داد: کارگروه تخصصی متشکل از نویسندگان، کارشناسان و مطلعان حوزه‌ ادبیات دفاع مقدس است که از میان متعهدان و اشخاص آشنا با مقوله‌ تولید محتوا در حوزه‌ پایداری و جنگ تحمیلی انتخاب شده و تحت نظارت و در تعامل مستقیم و مستمر با شورای علمی قرار دارد.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری همدان با بیان اینکه در این پویش، استان به ۹ شهرستان تقسیم خواهد شد، گفت: دبیر اجرایی شهرستان‌های استان (سازمان بسیج هنرمندان) در تعامل مستقیم با دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان اقدام به گردآوری محتوا اعم از مصاحبه، اسناد، عکس، لیست اسامی و شماره‌ تماس فعالان عرصه دفاع مقدس و … خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پویش‌‌گران هر شهرستان با نظارت مستقیم و از طریق گزینش علمی و تخصصی توسط رده‌ شهرستان عهده‌دار گردآوری محتوا خواهند بود، افزود: محتوای برآمده از هر شهرستان به دبیرخانه‌ سازمان بسیج هنرمندان استان ارسال خواهد شد.

میرآبادی یادآور شد: این طرح در مرحله‌ دوم در اختیار دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری و سپس دبیرخانه‌ اجرایی استان قرار خواهد گرفت و شورای سیاست­گذاری و علمی با همکاری کارگروه تخصصی به تولید محتوا خواهند پرداخت.

وی در پایان گفت: تاکنون با افرادی نظیر مهین جسری، مرتضی فضلعلی، محمدعلی حیدری‌دلگرم، تقی سراجیان، هما شالباف، ماشاالله حرمتی و محسن جام‌بزرگ مصاحبه‌هایی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس انجام گرفته و هر اثر در مراحل مختلفی از انجام مصاحبه تا چاپ قرار دارد که در اخبار بعدی جزییات دقیق هرکدام از این آثار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=1721
  • دیدگاه‌ها برای آغاز پویش استانی گردآوری خاطرات فعالان عرصه‌ انقلاب و‌ دفاع مقدس بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.