• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

دانشگاه فرهنگیان، دروازه ورود به دنیای تربیت

  • کد خبر : 216508
  • 27 اردیبهشت 1403 - 9:11
دانشگاه فرهنگیان، دروازه ورود به دنیای تربیت
دنیای امروز، تربیت فرزند را از نیازهای اولیه زندگی می‌شناسد و بخشی از این امر مهم بر عهده آموزش و پرورش و مربیان پرورشی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ نقش آموزش و پرورش در پروراندن فرد و بالنده کردن آنان، انکارناپذیر است، آموزش و پرورش مکانی‌است برای شناسایی استعدادها و ایجاد شرایط لازم برای شکوفایی آنها در زمینه‌های مختلف و انسان را در جنبه‌های مختلف عقلانی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی رشد می‌دهد.

کمال انسان در گرو تربیت صحیح و چگونگی رفتار او در جامعه است

امروزه همه جوامع و ملت‌ها به مسئله تربیت و پرورش آن در مسیر درست، توجه دارند، این توجه شدید بی‌دلیل نبوده و بر منطقی قوی بنیاد شده است.

تربیت و پرورش جسمی و روحی باعث بالندگی و رسیدن به رشد و کمال شده، و نتیجه و فرآیند تربیت، افراد جامعه را برای تحقق حیات طیبه مهیا می‌کند.

بنابراین دنیای امروز، تربیت فرزند را از نیازهای اولیه زندگی می‌شناسد و بخشی از این امر مهم بر عهده آموزش و پرورش و مربیان پرورشی است.

وظیفه این نهاد، در کنار آموزش علمی، صیقل دادن روح و جان کودکان و نوجوانان بوده تا درجات متعالی در فکر و اندیشه آنان نهادینه گردد.

اهمیت معاونت پرورشی در آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ با اشاره بر اهمیت معاونت پرورشی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: همواره در نگاه دینی ما پرورش مقدم بر آموزش بوده است.

وی با تاکید بر آیه دو سوره مبارکه جمعه که در آن خداوند متعال به پرورش تزکیه اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین این آیه اهمیت تزکیه و پرورش را نشان داده و در روش‌های تربیتی به آن تاکید شده است.

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه در همه مکاتب دینی، به موضوع تربیت یک بهای ویژه‌ای داده می‌شود، عنوان کرد: خصوصاً اخیراً در خیلی از کشورهای غربی، تاکید مکاتب تربیتی، بر تربیت دینی است و مشاهده می‌شود که در گوشه مدارس خود یک کلیسای کوچکی را طراحی می‌کنند تا براساس آن نمادهای دینی خود را به دانش‌آموزان خود آموزش دهند.

وی با بیان اینکه مسئله پرورش رکن اساسی یک جامعه است، ابراز کرد: آموزش و پرورش تربیت کننده، مدرسان جامعه است. در طول انقلاب اسلامی، بیشتر مدرسان از این نهاد تربیت شده، اگر برای عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، مدیری مدبر و کاردان بخواهیم باید از این نهاد، طلب کنیم.

خلاء کمبود معلمان پرورشی در کشور

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف معاونت پرورشی در برخی از مقاطع، خاطرنشان کرد: در آموزش باید بعد پرورشی و تعهد در کنار تخصص مورد توجه ویژه قرار بگیرد. در گذشته در برخی از مقاطع معاونت پرورشی را حذف کردند و ادعا این بود که همه معلمان، کار پرورشی را انجام دهند، که این یک سیاست غلطی بود که بعداً به این پی‌برده شد.

حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به کمبود معلمان پرورشی در کشور، تاکید کرد: متاسفانه همچنان ما شاهد خلاء و مشکل کمبود معلمان پرورشی در نظام آموزش و پرورش هستیم، هرچند در یکی دو سال گذشته، وزارت آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته، اما این خلاء هنوز احساس می‌شود.

نهادینه کردن ارزش‌ها در میان جوانان

مجتبی قمری، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ اظهار کرد: لازمه حفظ حجاب در جامعه نهادینه کردن ارزش‌ها و به باور تبدیل شدن این اصل در میان جوانان و دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه والدین و فرهنگیان از مهمترین الگوهای دانش‌آموزان در انتخاب نوع پوشش هستند، عنوان کرد: باورهای دینی، از جمله عفاف و حجاب در خانواده شکل گرفته و در مدرسه استمرار پیدا می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: بر همین اساس لازم است خانواده و مدرسه مرکز توجه فعالیت‌های فرهنگی قرار بگیرند، ارتباط نزدیک بین خانواده‌ها و اولیای مدرسه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

قمری با تاکید بر فرهنگ‌سازی در حوزه دین، بیان کرد: نهادینه کردن ارزش‌ها، ارتباط عمیق بین خانواده، معلمان و مدیران مدارس را می‌طلبد.

وی یادآور شد: پیکره جامعه که شامل فرد، خانواده و جامعه است، فرهنگ عفاف و حجاب یکی از باورهای اصیل دین اسلام است، بنابراین برای ارائه راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در مدارس نیز مطالعات بسیاری انجام شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: در تمام این مطالعات به نقش شگرف تعامل و گفتگو در اغناءسازی و نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه پرداخته شده است.

قمری در ادامه از خانواده‌ها خواست تا در فضای خانواده، موقعیت گفتگو را برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند و سعی کنند، ارتباط بین خود و فرزندلنشان را عمیق‌تر کنند.

وی با اشاره به رسالت معاونت پرورشی در آموزش و پرورش، تاکید کرد: اداره کل آموزش و پرورش در برنامه فراگیر پرورشی، یکی از اصولی را که در مدارس دنبال می‌کند موقعیت‌های خردورزی و خودمراقبتی است. که در این برنامه‌ها، برای دانش‌آموزان موقعیت گفتگو را در مدارس، ایجاد می‌کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید بر اقناع‌سازی دانش‌آموزان با گفتگو در پذیرش ارزش‌ها، عنوان کرد: نیاز است با دانش‌آموزان در راستای پذیرش مقوله حجاب، گفتگو شود تا او به صورت تحمیلی از سوی جامعه مقوله عفاف و حجاب نپذیرد، بلکه باید این پذیرش، در یک موقعیت خوب و با گفتگو انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ تربیت، پرورش مطلوب استعدادهای درونی و ذاتی دانش‌آموزان است و تحقق این موضوع جز با ایجاد بستر و زمینه مناسب فراهم نمی‌شود.

برای فراهم شدن این امر مهم لازم است که نخست درب‌های دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه فرهنگیان، برای مربیان پرورشی گشوده و آماده‌سازی شود و با مساعدت‌های لازم سطح علمی و مهارتی آنها را بالا برده و ارتقا ببخشند.

از سویی دیگر نیز مرکز آموزش ضمن خدمت وزارت متبوع با برنامه‌ریزی جدید، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مبتلا به در جامعه بطور مستمر برقرار نماید.

انتهای خبر/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=216508
  • دیدگاه‌ها برای دانشگاه فرهنگیان، دروازه ورود به دنیای تربیت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.