• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

کوچولوهای قدرتمند؛ قویترین میوه جهان در تضمین سلامتی/مزرعه های گوجی بری ایران آغازی بر انحصار گری گیاه بومی آسیا در غرب

  • کد خبر : 95671
  • 17 آذر 1399 - 9:14
کوچولوهای قدرتمند؛ قویترین میوه جهان در تضمین سلامتی/مزرعه های گوجی بری ایران آغازی بر انحصار گری گیاه بومی آسیا در غرب

گوجی بری یکی از سوپر فود های پرخاصیت جهان است که سالیان سال در انحصار غربی ها بود و حالا در ایران کشت و به کشورهایی چون روسیه و افغانستان صادر می شود. کوچولوهای قدرتمندی که از خانواده تمشک ها هستند و به رنگ قرمز که اندازه و شکل آنها شبیه زغال اخته است که […]

گوجی بری یکی از سوپر فود های پرخاصیت جهان است که سالیان سال در انحصار غربی ها بود و حالا در ایران کشت و به کشورهایی چون روسیه و افغانستان صادر می شود.

کوچولوهای قدرتمندی که از خانواده تمشک ها هستند و به رنگ قرمز که اندازه و شکل آنها شبیه زغال اخته است که مزه ای ترش و شیرین دارند.

نسرین بابایی نصر، مدرس و متخصص کشاورزی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، گفت: گوجی بری از لحاظ گیاه شناسی نام علمی لیسیوم بارباریوم از خانواده تمشک هاست و بومی کشور چین است که در ایران به تازگی کشت می شود.

وی افزود: این سوپر فود گیاهی در نواحی مازندارن کشت می شود و به خاطر مقدار زیاد آنتی اکسیدان موجود در آن قبلا شرکت های دارویی فقط از آن استفاده می کردند و در حال حاضر جزو سبد غذایی خانواده ها شده است.

این استاد دانشگاه گفت: گوجی بری گیاه دو ساله است یعنی بعد از دوسال به بار می آید و یک میوه کشیده قرمز رنگ شبیه زغال لخته است و قطر میوه یک تا دو سانتیمیتر که در نواحی که نور و آب کافی باشد رشد می کند.

متخصص کشاورزی تاکید کرد: کشت گوجی بری در نواحی گرمسیر بهتر است گیاه کشت نشود و در نواحی معتدل و شمالی کاشته شود.

وی ادامه داد: این گیاه به مانند سایر گیاهان در معرض آفات و بیماری های زیادی قرار می گیرد و بیماری های بذری باکتریای زیادی آن را تهدید می کند.

بابایی گفت: باید حتما بذر آن با سموم ضدعفونی شود و از خاصیت های مهم این گیاه که گاهی به نام الماس سرخ نامگذاری می شود در روند کاهش پیری و جوانسازی سلول های پیر استفاده می شود.

بابایی نصیر با بیان اینکه آنتی اکسیدان قوی داخل آن فوق العاده است گفت: این میوه پرخاصیت بصورت خام بعد از غذا قابل استفاده است و اگر در سبد غذایی ایرانیان قرار گیرد در ابتلا به بیماری ها کمک زیادی می کند.

کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه گوجی بری می تواند رادیکال های آزاد بدن را خنثی کند افزود: این گیاه دارای اسید فولیک بسیار زیاد و ویتامین سی و آ چشمگیری دارد باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و ضد سرطان است.

وی افزود: گوجی بری یک گیاه ضد قند خون است و به عنوان یک گیاه ضد سرطان به نورون ها واکنش نشان می دهد.

این متخصص کشاورزی گفت:چون سوخت و ساز بدن را بالا می برد باعث چربی سوزی و اثرات مستقی و مفیدی روی کبد دارد.

متخصصان کشاورزی معتقدند کشت این گیاه و صادرات آن می تواند بازارهای جهانی را پر کند چرا که به عنوان اکسیر جوانی مخاطبان زیادی دارد و تا بح هال فقط کشورهای غربی بذر و نهال آن را در اختیار داشتند اما به کمک دانشمندان ایرانی بذر و نهال آن در داخل کشورو مازندران تهیه و به کشورها صادر می شود که این تولید آغازی بر انحصارگری نظام سلطه غرب است.

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=95671
  • دیدگاه‌ها برای کوچولوهای قدرتمند؛ قویترین میوه جهان در تضمین سلامتی/مزرعه های گوجی بری ایران آغازی بر انحصار گری گیاه بومی آسیا در غرب بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.