• امروز : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
0
مسکن همدان زمین‌گیر شد؛

همدان؛ شهری تشنه زمین و مسکن

  • کد خبر : 225848
  • 28 مهر 1403 - 9:29
همدان؛ شهری تشنه زمین و مسکن
کمبود زمین، پروژه‌های نیمه‌کاره و بروکراسی پیچیده، مسکن همدان را با چالش جدی روبرو کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ افزایش جمعیت شهرنشین و بالارفتن قیمت مسکن در شهرهای بزرگ زمین خالی و مناسب ساخت را در بعضی از این شهرها کمیاب شده‌است.

گرانی مسکن بزرگترین چالش کشور به خصوص استان همدان است و براساس قانون هفتم توسعه دولت باید حدود ۶ میلیون واحد مسکونی را در اختیار مردم قرار دهد.

مسئولین مشکل اصلی در حوزه مسکن همدان را نبود زمین و راه‌حل آن را اصلاح طرح جامع شهری همدان و افزایش زمین به همدان می‌دانند.

رضایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، با بیان اینکه پروژه‌های مسکن همدان با توجه به به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال انجام است، اظهار کرد: پروژه کوی پرواز با یک میلیون و ۱۳۵ هزار مترمربع سطح زیربنا و احداث ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی پیش‌بینی شده‌ که تا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه ۵ بانک مسکن، تجارت، ملی، صادرات و ملت جهت پرداخت تسهیلات معرفی شده‌اند، گفت: بانک مسکن به دلیل وجود ناتراری‌ها مشکلاتی در پرداخت دارد که قول داده‌اند که این مشکل به زودی حل شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه امیدواریم با همراهی بانک‌ها مردم هم متناسب با پیشرفت کار آورده خود را واریز نمایند، افزود: با توجه به تأمین منابع مالی بانکی و آورده متقاضی پروژه را پیش ببریم.

وی با با اشاره به اینکه پروژه ۱۲۰ واحدی نهضت ملی در شهرک شهید بهشتی تکمیل و تحویل مردم شده‌است، ادامه داد: پروژه ۶۹۰ واحدی شهرک بهشتی ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در تلاش هستیم در سال جاری در دوماه آینده تحویل ذینفعان دهیم.

رضایی با بیان اینکه پروژه ۶۰۰ واحدی علیرغم اینکه هنوز مشکل بانکی آن حل نشده بالای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تعدادی از بلوک‌ها در حال زدن سقف دوم و سوم هستند، مطرح کرد: موعد تحویل واحدها به مردم به پرداخت به موقع منابع مالی از سوی متقاضیان و بانک بستگی دارد.

وی با تأکید بر اینکه حسن پروژه‌های ملی برای مردم در اختیار قرار دادن زمین رایگان از سوی دولت و پرداخت خارج از نوبت ۱۸ درصدی تسهیلات با ۵ درصد یارانه دولتی است، ادامه داد: پروانه این پروژه حداقلی است و هر واحد متری ۴ میلیون تومان است و ۵۰ درصد پول نظارت به ناظرین پرداخت می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه تعهدات دولت در اختیار گذاشتن زمین رایگان و تسهیلگری و پرداخت تسهیلات بانکی است که در حال انجام است، مطرح کرد: مردم با مبلغ میانگین ۴۵۰ میلیون تومان صاحب‌خانه می‌شود که با وضعیت اقتصادی با این مبلغ خرید محقق نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه قرارداد ۳۶ ماهه بانک مسکن مبتنی با کار کارشناسی شده‌است، ابراز کرد: روند اجرای پروژه‌ها مطلوب است و ۳۶ ماه برای تکمیل پروژه زمان معقولی است که ما سعی کردیم کمتر از مدت مقرر تکمیل نماییم.

رضایی با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی وظیفه تامین زمین مورد نیاز و همچنین شناسایی و پالایش اطلاعات متقاضیان واجد شرایط را برعهده دارد، عنوان کرد: اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان کارگذار به اداره راه و شهرسازی کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه پروژه‌ها با قوت در حال اجرا می‌باشند، خاطرنشان کرد: باید منابع بانک مسکن تأمین شود و در پرداخت تسهیلات کمک کند تا سرعت کار بالا رود.

مجید صالحی امیر نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه در نهضت ملی ۱۳۲ هزار نفر در سطح استان ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: تعداد ۵۵ هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرایط هستند.

وی با بیان اینکه در اکثر شهرهای استان زمین تامین و از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد انجام شده است، گفت: ارضی به بنیاد مسکن تحویل شده تا کارهای آماده‌سازی آن انجام شود و به صورت گروه ساخت به مردم واگذار شود.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه در شهر همدان تعداد ثبت‌نام کنندگان بیشتر از تعداد پیش‌بینی برنامه ابلاغی بود، ادامه داد: در شهر همدان حدود ۱۳ هزار واحد در حال ساخت داریم که توسط ستاد اجرایی بنیاد مسکن و یا پروژه‌های گروه‌ساخت در حال اجرا می‌باشد.

وی با بیان اینکه برخی پروژه‌ها خود‌مالک در حال ساخت است، عنوان کرد: در شهر همدان اگر اراضی تأمین شود بالای ۹۸ درصد مشکل نهضت ملی حل می‌شود.

صالحی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی در مورد مسکن شهر همدان کمبود اراضی دولتی است و با بیان اینکه شهر همدان از یک سو به زمین‌های اراضی کشاورزی و از سوی دیگر وجود کوهستان اطراف همدان منتهی می‌شود، مطرح کرد: راه‌کار حل این مشکل با عدم موافقت سازمان جهاد کشاورزی برای تغییر کاربری، افزایش محدوده شهری در طرح جامع است.

وی با اشاره به اینکه نماینده‌های شهر همدان دار مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری اخذ دستور بازنگری طرح جامع از وزارتخانه هستند، یادآور شد: با ارائه طرحی در سال گذشته به وزارتخانه حدود ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی مازاد پیش‌بینی شد که این طرح به علت کشاورزی بودن اراضی در شورای عالی به علت مخالفت شد.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه باید به شهر همدان ۳ هزار هکتار به شهر همدان اضافه شود تا مشکل چندین‌ساله شهر همدان حل شود، تصریح کرد: مشکل اصلی مسکن در همدان عدم تأمین زمین است و علت آن هم محدود بودن شهر همدان است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه تراکم جمعیتی در همدان بالا است نیاز است طرح جامع بازنگری شود و مکاتبات درخواست آن توسط مسئولین ارشد انجام شده است، تصریح کرد: اگر زمین تأمین شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مردم با سلیقه خود مسکن می‌سازند.

صالحی با اشاره به اینکه در شهرستان ملایر ۵۰۰ هکتار زمین تأمین و در حال انجام کارهای اداری آن هستیم با مصوب شورای عالی در قالب شهرک یا الحاق به شهر ملایر مشکل مسکن ۱۰ سال آینده این شهر حل خواهد شد، افزود: در دیگر شهرها مشکل خاصی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در اسدآباد هم مشکلی به مانند همدان داریم که قسمتی از آن اراضی بکر و در قسمت دیگر به کوه محدود شده است، ابراز کرد: در خصوص اسدآباد هم به شورای عالی پیشنهاد بازنگری داده‌ایم که اگر با بازنگری طرح جامع ۸۰ هکتار به این شهر اضافه شود مشکل مسکن این شهر هم حل می‌شود.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه شهر مریانج دارای اراضی بکر کشاورزی است و با توجه به محدودیت‌های قانونی به استناد به تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش اجازه استفاده از اراضی درجه یک و دو کشاورزی در بخش مسکن ممنوع است، مطرح کرد: در حال توافق هستیم از طریق بازنگری طرح جامع ۸ هکتار هم به این شهر اضافه شود.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح طرح جامع از مطالبات استان همدان در جهت رفع مشکل مسکن است، ابراز کرد: با شهادت رئیس‌جمهور سابق و انتخاب رئیس‌جمهور جدید و وزرای جدید این مطالبه را به تاخیر انداخته که با حضور فرزانه صادق مالواجرد در وزارت وزارتخانه راه و شهرسازی انسجام خاصی گرفته‌است و امیدواریم با توجه به اینکه وی اصالت همدانی دارند دستور بررسی داده شود.

صالحی با بیان اینکه پروژه ۴۸۰ واحدی نهضت ملی شهرک فرهنگیان در محل بسیار خوبی قرار گرفته‌است اما در سال ۹۹ کارشناسان گفتند زمین این پروژه مشکل ساختار دارد که باید تقویت می‌شد، افزود: با این کار پروژه عقب نگه‌داشته شد و قیمتی وزارتخانه برای این پروژه متری ۲میلیون و ۷۰۰ هزارتومان مقرر کرده بود که با تورم و گرانی پیمانکار پروژه طرف قرارداد ستاد اجرایی جهاد نصر همدان توانایی ادامه با آن قیمت را ندارد و از طرفی هم مردم با آن قیمت اعلام شده برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه گزارش آن را به دستگاه‌های نظارتی ارائه کرده‌ایم، گفت: اصلاح قسمت این پروژه باید توسط کارشناسان بررسی شود و تصمیم نهایی به اداره راه و شهرسازی ابلاغ شود.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه در پروژه‌های مسکن هر چه دیرتر انجام شود مردم متضرر می‌شوند، ابراز کرد: هر چه سریع‌تر باید به فکر رفع این مشکل بود.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۸۰ واحدی ۵۰ تا ۶۰ درصد رسیده‌است، یادآور شد: این پروژه‌ ۴ زون ۱۲۰ واحدی است که اسکلت و سفت‌کاری دو زون تمام و نازک کاری داخل آن شده است و دو زون دیگر در حال اتمام اسکلت است.

صالحی با تأکید بر اینکه پیمانکار در این پروژه با تمام توان کار نمی‌کند، افزود: پیشرفت این پروژه تیرماه سال گذشته ۱۰ درصد بود که پایان سال گذشته پیشرفت کار به ۴۵ درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به نحو احسن همکاری ندارند و این به کمبود منابع این بانک‌ها به خصوص بانک مسکن برمی‌گردد، عنوان کرد: اخیراً قرار بر این شده از محل صندوق توسعه ملی ۲۰۰ همت به بانک میکن تزریق نمایند که امیدواریم با انجام این کار این مشکل حل شود.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه همکاری بانک‌ها در واریز تسهیلات به آورده مردم هم کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: مردم اگر آورده خود را به موقع پرداخت نکنند پروژه می‌خوابد و اگر به موقع پرداخت کنند به ازای یک میلیون‌تومان در هر روز یک امتیاز تعلق می‌گیرد و هم پروژه زودتر تمام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، در حوزه مسکن نیز از سال ۹۹ تعداد زیادی از افرادی که اجاره‌نشین بودند تمام داشته خود را صرف خرید یک واحد آپارتمان کرده‌اند و هنوز هم چیزی از این خانه‌ها دستشان را نگرفته است که گاهی کم‌کاری برخی مدیران باعث شده مردم هزینه‌ چند برابری بپردازند.

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن کوتاهی می‌کنند و از طرفی با افزایش تورم‌ افزایش میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای متقاضیان مسکن در طرح نهضت ملی امری ضروری است.

تمام موجودیت بانک‌ها از پول مردم ایران است اما وقتی قرار است تسهیلات کم‌بهره برای ازدواج، فرزندآوری و مسکن به همین مردم بدهند به قدری سنگ‌اندازی می‌کنند که هیچکس از عهده آن‌ها بر نمی‌آید نظارت دادستان به عنوان مدعی‌العموم روند کار را تسهیل می‌بخشد.

انتظار می‌رود استاندار جدید حل مشکل مسکن این نیاز اساسی مردم همدان را در اولویت کار خود بگذارد و با فوریت قفل چند ساله این شهر را باز نماید که با رفع این مشکل ازدواج و فرزندآوری هم افزایش پیدا می‌کند.

انتهای خبر/ حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225848

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. نیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهارنیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهار

  2. تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست تست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.