• امروز : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
7

مروری بر زندگی‌نامه ملا‌علی معصومی همدانی

  • کد خبر : 190623
  • 29 تیر 1402 - 9:04
مروری بر زندگی‌نامه ملا‌علی معصومی همدانی
ملاعلی معصومی همدانی عالم و اندیشمند وارسته شهر همدان بود، وی از محضر بزرگان عالم اسلام بهره جسته و در علوم فقه، اصول و رجال سرآمد بود، او مسوولیت حوزه علمیه همدان آن زمان را عهده دار بود و همچنین تألیفات متعددی در کارنامه علمی‌اش ثبت شده است.
به گزارش عصر همدان؛ آخوند ملاعلی همدانی در ربیع الاول سال ۱۳۱۲ق در روستایی کوچک؛ اما سرشار از معرفت و دین‌داری به نام «وَفَس» از توابع شهرستان «رَزَن» در همدان و در خانه‌ای کوچک و محقّر؛ اما خانواده‌ای معنوی و الهی دیده به جهان گشود که پدر و مادرش به خاطر عشق و ارادت به امیرالمؤمنین علیه السلام او را علی نام نهادند.
او بعدها به عنوان آیت‌الله‌العظمی ملاعلی معصومی همدانی رحمه‌الله بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عالِم غرب ایران شهرت یافت. پدرش «مشهدی ابراهیم» خواندن نمی‌دانست؛ اما پارسا و ساده زیست بود، از راه کشاورزی امرار معاش می‌کرد و زندگی فقیرانه‌ای داشت؛ اما راضی، صبور و سرشار از صفا بود. هرگز در ادارۀ خانه و تربیت اولاد کوتاهی نکرد.
وی که از جایگاه دانشمندان و مبلّغان جامعه آگاه بود و به استعداد ذاتی و شایستگی علی نوجوان خود، پی‌برده بود، برای تربیت علمی فرزند دلبندش او را به مکتب‌خانه فرستاد تا در شمار حاملان و حافظان قرآن کریم قرار گیرد.
معلم و مربّی تأثیرگذار ایشان در این دوره عالم پارسا و باتقوای منطقه به نام آخوند ملامحمدتقی ثابتی بود.
تحصیلات این عالم برجسته
شوق سرشاری به علم اندوزی داشت و جهت فراگیری علوم اسلامی‌به همدان رهسپار گردید؛ مقدمات و ادبیات را نزد مدرسان این شهر به خوبی آموخت.
شیخ عبد الرزاق محدث حائری (متوفای ۱۳۸۱ ق) شیخ علی گنبدی (متوفاقی ۱۳۶۴ ق) و شیخ علی دامغانی (متوفای ۱۳۷۲ ق) از اساتید این دورۀ وی به شمار می آیند.
او بعد از توقف کوتاه در همدان، عازم تهران که در آن زمان دارای مرکزیت خاص علمی‌بود، شد و به مدت ۵ سال در محضر فرزانگان و نامداران عرصۀ فقه و حکمت و عرفان زانوی علم و تواضع بر زمین زد و خوشه چین خرمن دانش آنان شد.
مهاجرت به همدان
آیت الله نوری همدانی رحمه الله در این رابطه می‌گوید: «آقای آخوند، مرد بسیار بزرگی بود. از آیت الله العظمی حاج شیخ خواسته بودند یک نفر برای ادارۀ امور علمی و تبلیغی به همدان و اطراف همدان بفرستد. آن بزرگوار هم آقای آخوند را فرستاده بود.
ایشان رحمه الله، دارای فضایل بسیاری بود، یکی اینکه مرد جامعی بود؛ یعنی معلومات ایشان در فقه و اصول منحصر نمی‌شد، در تاریخ، تفسیر، انساب و ادبیات عرب هم بسیار بسیار وارد و جامعیّتش کم‌نظیر بود.
دوم اینکه خیلی خوش معاشرت و خوش مجلس بود و به همین وسیله در اعماق دلها نفوذ می‌کرد و تربیت و موعظه اش، مؤثرتر می‌شد. خیلی هم خوش بیان بود، لذا منبرش هم بسیار خوب بود. ماه رمضان و محرم در پای منبرش غوغا می‌شد. مطالبش در منبر چون از دل بر می خواست، بسیار مؤثر بود و انسان را منقلب می‌کرد.» مرحوم آیت الله حائری رحمه الله نیز در سال ۱۳۵۰ ق به هنگام عزیمت این عالم وارسته به زادگاهش همدان فرمود: «من مجتهد عادلی را برای مردم شهر همدان فرستادم.» آخوند ملاعلی با وجود شخصیت‌های بزرگ علمی، ادبی، فقهی و فلسفی در همدان، ستاره‌ای پرفروغ آن دیار را نورافشانی نمود و جایگاه ویژه‌ای در دلهای مردم باز کرد و منشأ خدمات مهم فرهنگی، اجتماعی و مذهبی گردید.
آثار و خدمات
مرحوم آخوند در طول حیات خود خدمات بی‌شماری ارائه نمود و بسیاری از مردم به برکت وجود این عالم بزرگوار دینی با آداب و تربیت اسلامی آشنا شدند و طلبه‌های فاضل و اثرگذاری در مدرسۀ وی تربیت شدند و فضال معنوی ارزشمندی در همدان پدیدار گردید، احیا و بازسازی مدرسۀ آخوند ملامحمدحسین اردستانی، معروف به مدرسۀ آخوند، تأسیس کتابخانه بزرگ غرب، تربیت و پرورش طلاب‌ برجسته از جمله خدمات با‌ ارزش وی بود و همچنین دارای آثار علمی کم‌نظیری و ارزشمندی  در موضوعات فقهی، اخلاقی و رجالی بود که متأسفانه هیچ کدام از آنها تاکنون به زیور طبع آراسته نشده است.
مرحوم آخوند علاوه بر ذوق فقاهتی و کمالات علمی و اخلاقی، طبع شعر نیز داشت. گاهی در مذاکرات و مباحثات ادبی بعضی از اشعارش را می خواند.
ویژگیها و کمالات اخلاقی این عالم وارسته
زُهد واقعی و ساده زیستی این عالم ربانی، زبانزد مردم بود و هیچ وقت آن روش الهی را در زندگی از دست نداد.

زندگی متعارف و مرضی عندالله و عندالناس داشت، هر کسی به حضورش می‌رفت، ارادت و علاقه‌اش به او بیش‌تر می‌شد و چون بر می‌گشت، می‌گفت: «شنیدن کی بود مانند دیدن» و به مضمون حدیث «کُونُوا دُعَاهَ النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ»؛ مردم را با علم نیکوی خویش به خیر و صلاح دعوت می‌کرد.

در زهد آن چنان بود که گاهی هر چه داشت به مستحقین می‌داد و برای خودش چیزی نمی ماند و ناچار مبلغ ناچیزی برای مراجعت به منزل از مغازۀ مجاور کوچه مدرسه قرض می‌گرفت.
با آنکه مبالغ زیادی از وجوهات شرعیه را در اختیار داشت، ساده می‌زیست و خود را در پایین‌ترین سطح زندگی مادّی نگه می‌داشت.
آخوند و نهضت امام خمینی قدّس سرّه
آخوند ملاعلی همدانی یکی از علمای مؤثر در مبارزه با رژیم ستمگر پهلوی بود.
تحرکات و تلاش‌های وی در زمینه سازی برای پیروزی نهضت امام خمینی قدّس سرّه در صفحات زرّین تاریخ انقلاب اسلامی ثبت است و در یاری رساندن به انقلابیون تمام همّتش را به کار گرفت.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد جوادی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان عنوان کرد: یکی از مراجع بزرگ آن زمان مرحوم آیت‌الله‌العظمی آخوند بود که او از مراجع بزرگ و از شاگردان موسس حوزه‌علمیه قم مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری بوده و  هم بحث و هم درس آیت‌الله گلپایگانی، حضرت امام(ره)، آیت‌الله اراکی و امثال اینها بودند.
حجت الاسلام جوادی با بیان اینکه این عالم وارسته به تقاضای مردم همدان و همچنین امر استادش آیت‌الله حائری یزدی از قم به همدان آمدند، امور دینی و حوزوی این شهر را عهده‌دار شدند، تصریح کرد: او توانست شاگردان بسیار با‌عظمت و توانمندی را برای اسلام تربیت کند که از جمله شاگردان آن‌روز آن بزرگ‌مرد این مرجع عالی‌قدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی است.
وی افزود: آیت‌الله آخوند کارهای بزرگ و شایسته‌ای همچون زنده کردن حوزه‌علمیه همدان و دیگر حوزه‌های این استان را انجام داده و همچنین طلاب بسیار با عظمت، با روحیه بالا و متدین  را به جامعه اسلامی تقدیم کردند.
رحلت آیت‌الله آخوند و انعکاس آن در کشور
آیت الله‌ آخوند ملاعلی مـعصومی همدانی که در همدان و غرب کشور از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بود، در یکم مرداد وفات یافت و پیکر مطهرش به هـمدان منتقل شد. در تهران و همچنین مسیر انتقال پیکر او به همدان‌ تشییع بـاشکوه‌ و بزرگی از او به عمل آمد.
مراسم تشییع جنازه آیت الله آخوند و حوادث‌ این‌ روز در واقع بهانه‌ای برای مبارزه علیه رژیم و برگزاری مجالس ترحیم‌ در دیگر شهرهای کشور و تشدید مبارزه و تظاهرات تبدیل شد.
حجت‌الاسلام جوادی اذعان داشت : رحلت ایشان سبب شد تا مردم همدان پرشورترین تظاهرات را علیه رژیم طاغوت انجام دهند، در آنروز با وجود جمعیت عظیم رژیم گستاخ و ظالم طاغوت به حضار تیراندازی کرده و تعدادی را زخمی و شهید کردند، از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی در شهر همدان تظاهرات‌های سنگینی بر علیه رژیم منحوس طاغوت برگزار می‌شد.
انتهای پیام/ ساعتی
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=190623
  • دیدگاه‌ها برای مروری بر زندگی‌نامه ملا‌علی معصومی همدانی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.