• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
2

«سنگ‌اندازی» شورا، «اهمال» شهرداری یا تحریم‌ها؟/ «پل» در انتظار «کابل»

  • کد خبر : 65012
  • 22 اردیبهشت 1399 - 9:19
«سنگ‌اندازی» شورا، «اهمال» شهرداری یا تحریم‌ها؟/ «پل» در انتظار «کابل»

درحالی که پل شهید همدانی باید ۱۶ ماه پیش به بهره‌برادری می‌رسید هنوز فاز اول آن افتتاح نشده و در این میان از شهرداری و شورا گرفته تا پیمانکار، تحریم‌ها را مانع افتتاح این پروژه می دانند! اما اینکه بی مدیریتی و بی مسئولیتی در تکمیل و ساخت این پل موثر بوده یا تحریم ها […]

درحالی که پل شهید همدانی باید ۱۶ ماه پیش به بهره‌برادری می‌رسید هنوز فاز اول آن افتتاح نشده و در این میان از شهرداری و شورا گرفته تا پیمانکار، تحریم‌ها را مانع افتتاح این پروژه می دانند! اما اینکه بی مدیریتی و بی مسئولیتی در تکمیل و ساخت این پل موثر بوده یا تحریم ها چیزی که می توان گفت این است که شورا، شهرداری و پیمانکار برای اتمام این پروژه و برای رفاه حال مردم باید با یکدیگر تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند و تحریم ها بعنوان دلیل اصلی عدم افتتاح و تکمیل پروژه مطرح نشود.

به گزارش پایگاه خبری عصر همدان؛ از آنجا که سه خیابان منتهی به میدان سپاه همدان (چراغ قرمز)، به سه ورودی شهر از سمت جاده تهران، کرمانشاه و ملایر می‌رسد، این میدان در بیشتر ساعات روز با بار ترافیکی سنگینی مواجه بود؛ به همین دلیل مدیران شهری و شورای اسلامی شهر همدان تصمیم گرفتند برای کاهش بارترافیکی این محدوده و آسایش مسافران و شهروندان همدانی به جای این میدان یک تقاطع غیر همسطح ایجاد کنند.

پس از طی شدن مراحل قانونی برای جذب پیمانکار، شرکت “محور گستر شرق” از شرکت‌های زیر مجموعه “جهاد نصر کرمان” به عنوان پیمانکار این پروژه انتخاب و قراردادی میان شهرداری همدان و مدیران این شرکت در اواخر سال ۹۴ منعقد و نام پروژه به نام تقاطع غیرهمسطح ( پل) سردار شهید حاج حسین همدانی مزین شد.

بر اساس این قرارداد قرار بود پروژه در مدت ۳۰ ماه و با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان به بهره‌برادری برسد. اما در حالی که ۱۶ ماه از ضرب‌العجل تعیین شده گذشته هنوز فاز اول این پروژه به بهره‌برادری نرسیده است.

پلی که به یک معضل تبدیل شد

در این میان نه تنها معضل ترافیک این محدوده از شهر همدان برطرف نشده است، بلکه به خاطر بسته شدن برخی از مسیرهای منتهی به این مکان و نیز نصب پایه‌های پل، استقرار کارگاه پیمانکار و فعالیت کارگاه بر ترافیک آن نیز افزوده شده و مشکلات عدیده‌ای برای همشهریان و مسافرانی که از سمت تهران، کرمانشاه، سنندج و اراک وارد پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین می‌شوند ایجاد کرده است‌؛ چنان که برخی از ساکنین و کسبه چراغ قرمز در گفتگو با خبرنگار عصر همدان از طولانی شدن روند این پروژه گلایه کردند و گفتند: عابرین پیاده برای تردد در این مکان مشکل دارند و حداقل یک پل هوایی برای تردد عابران در این مکان ایجاد شود.

این افراد عنوان کردند: با توجه به بسته شده برخی مسیرهای منتهی به چراغ قرمز مسافرانی که وارد همدان می‌شوند برای پیاده کردن مسیر خود سردرگم می‌شوند و این اتفاق برای شهری که مدیرانش ادعای توسعه گردشگری را دارند خوب نیست.

جالب اینجاست در حالی متولیان امر از فعالیت همه کارگاه و قسمت‌های این پروژه خبر می‌دهند که در بازدید میدانی خبرنگار همدان از پل شهید همدانی تنها ۱۰ کارگر در حال کار رویت شد و این نشان دهند په این است که عزم جدی برای اتمام این پروژه در کار نیست.

اما دلیل به تعویق افتادن مدام افتتاح این پروژه چیست؟ آیا شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری همدان، مهندس ناظر و پیمانکار برای به سرانجام رساندن این پروژه تعامل و همکاری مناسب با یکدیگر را دارند؟ تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار چقدر در تکمیل نشدن این پروژه تاثیر داشته است؟ و در نهایت این پروژه کی افتتاح و به بهره‌برادری می‌رسد؟

در صورت رفع نشدن موانع اجرا طرح تغییر می‌کند

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه امیدواریم فاز اصلی این پل به زودی به بهره‌برادری برسد اظهار داشت: از آنجا که برای افتتاح فاز اصلی باید بخشی از پل بالایی تکمیل شود و این امر نیاز به یک سری قطعه دارد، زمان افتتاح مشخص نیست.

علی رحیمی‌فر افزود: ظاهرا کابل‌ها باید از خارج وارد شود و پیمانکار برای این کار مشکل دارد. از سوی دیگر به دنبال آن بودند نقشه را تغییر دهند‌، اما از آنجا که با تغییر نقشه پل به ۳ قطعه تقسیم می‌شود و پروژه به زمان بیشتری نیاز پیدا می کند در نتیجه با تغییر نقشه مخالفت شد.

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم موانع طرح اول را برطرف می‌کنیم، در غیر اینصورت باید به سراغ راه حل دوم و تغییر اجرای طرح برویم.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه به صراحت نمی‌توان گفت مشکل تکمیل نشدن پروژه پل شهید همدانی بودجه نیست گفت: شوک‌هایی که در قیمت اجناس در بازار به دلیل افزایش قیمت دلار ایجاد شد در تکمیل نشدن این پروژه تاثیر داشته و اما آهن، بتن و همه مصالح مصرفی در این پروژه از منابع داخلی شهرداری تامین می‌شود.

فاز اول تا پایان نیمه اول سال افتتاح می‌شود

شهردار همدان نیز در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به اینکه پل شهید همدانی علی‌رغم اینکه یکی از بزرگترین پروژه های مهم شهری همدان است و در سال گذشته باید افتتاح می‌شد اما به دلیل مشکلاتی که روی برخی قطعات از جمله نئوپرن و کابل داشتیم موفق به بهره برادری از آن نشدیم.

عباس صوفی افزود: از یک سو به دلیل نبود کابل‌های مورد نیاز و از سوی دیگر به دلیل شرایط آب و هوایی امکان کار هم نبود، اما از برج ۱۰ با جدیت به دنبال تامین کابل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در سال ۹۹ با جدیت در پی به سرانجام رساندن این پروژه است، گفت: سعی خود را می‌کنیم حداکثر در نیمه اول سال ۹۹ شاهد افتتاح مرحله اول پروژه باشیم.

شهردار همدان با اشاره به اینکه این پل به دلیل دهانه ۲۵۰ متری به سطح سوم به کابل‌های مخصوص نیاز دارد، عنوان کرد: این کابل‌ها در ایران تولید نمی‌شود، از سوی دیگر مشاوره پروژه هم اجازه استفاده از کابل‌های داخلی را نمی‌دهد، اما در هر صورت همدانی ها در سال ۹۹ شاهد افتتاح فاز اول پل هستند.

تحریم مانع ورود کابل‌های مورد نیاز به کشور

اما مدیر پروژه پل شهید همدانی و مهندس ناظر پروژه نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کابل‌های مورد نیاز پروژه قرار است با تمهیدات ویژه از خارج ارسال شود، اما تا کنون به دلیل تحریم‌ها و نیز شیوع ویروس کرونا نتوانستیم کابل‌ها را وارد کشور کنیم.

عزیز الله یوسفی افزود: سعی ما بر این است پل اصلی پروژه را تا شهریورماه امسال به بهره برادری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه ۶۲۰ متر طول یک پل است و باید با کابل‌های پیش تنیده تکمیل شود، عنوان کرد: کابل‌ها باید خارجی باشد که هنوز به دست ما نرسیده، اما آنچه که می‌دانم این است پروژه در جبهه های مختلف فعال است.

یوسفی تصریح کرد: پیمانکار سفارش خرید قطعات لازم را ارائه کرده و اگر به مشکلات مالی و محدودیت های نئوپرن بر نخوریم پل اصلی را شهریورماه افتتاح می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کار واردات کابل‌ها به اداره کل صنایع و معادن مربوط می‌شود، تاکید کرد: قبل از سال جدید مذاکرات لازم را با صنایع و معادن انجام داده‌ایم و منتظر همکاری آنها هستیم.

قول های شهردار و گله مندی شورا

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت وگو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به اینکه آخر هفته گذشته به همراه شهردار از این پروژه بازدید داشتیم، اظهار داشت: علی‌رغم شیوع کرونا در همه قسمت‌ها پل فعال و عرشه ها در حال تکمیل شدن است.

کامران گردان با اشاره به اینکه در خصوص تکمیل فاز اول پروژه می‌توان تاریخ شهریورماه را اعلام کرد، با کنایه به قول‌های متعدد مدیریت شهری همدان برای اعلام تاریخ افتتاح پروژه گفت: شهریور ماه در اجرای این پروژه به یک ماه کذایی تبدیل شده؛ چرا که همیشه در این یکی‌، دو سال اخیر قول داده‌اند این پروژه شهریور افتتاح می شود، اماکاری صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: با این حال شهرداری همدان امسال با تمام قوا به دنبال وارد کردن کابل‌های مورد نیاز است تا فاز اول آن در شهریورماه افتتاح شود.

پیمانکار جعبه سیاه پروژه پل شهید همدانی

اما در این میان از پیمانکار تقاطع غیر همسطح شهید همدانی می‌توان به عنوان جعبه سیاه این پروژه یاد کرد.

مسعود معمارزاده، پیمانکار پروژه پل شهید همدانی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با زمان عقد قرارداد با شهرداری همدان به عنوان پیمانکار این پروژه اظهار داشت: آذرماه سال ۹۴ قرار میان شرکت ما و شهرداری همدان منعقد شد، اما تا استارت پروژه را زدیم سال ۹۴ به پایان رسید و سال ۹۵ آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان قرارداد و تکمیل پروژه ۳۰ ماه بود عنوان کرد: دو اتفاق مهم باعث تاخیر در این پروژه بود؛ نخستین اتفاق تحریم‌ها بود که باعث شد ما نتوانیم قطعات مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین کنیم و تورم و افزایش افسارگسیخته قیمت دلار نیز اتفاق دیگری بود که باعث تاخیر در تکمیل این پروژه شد.

کابل‌ها ۴۵ روز دیگر وارد می‌شود

پیمانکار پروژه پل شهید همدانی با بیان اینکه نئوپرن (بالشتک‌های لاستیکی که زیر عرشه قرار می‌گیرند و نیرو را بین عرشه و پایه تعدیل می‌کنند) و نیز کابل دو قطعه مورد نیاز ما برای تکمیل این پروژه است، اظهار داشت: به دلیل پل چپ گرد و سطح دو دهانه ۲۱۶ متری پل، مشاوره پروژه به دلایل فنی در چندین جلسه با حضور شهردار گفتند کابل داخلی در این پروژه قابل استفاده نیست و حتما باید از کابل مرغوب خارجی استفاده شود.

معمارزاده اضافه کرد: استفاده از کابل خارجی دو آسیب را در این پروژه برای ما به وجود آورد که یکی محدویت‌ها به دلیل تحریم بود و دیگر افزایش دلار از ۳ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان تومان بود که باعث شد هزینه‌ها چند برابر شود.

نماینده شرکت جهاد نصر کرمان گفت: واردات این اقلام آن بسیار سخت است و نیاز به مجوزهایی داشت که زمان‌بر بود، ۶ ماه طول کشید تا وزارت صنعت و معدن را متقاعد کردیم مجوز واردات این کابل‌ها را بدهند.

معمارزاده تاکید کرد: مجوز واردات کابل را گرفتیم و ظرف یکی، دو روز آینده نیز قرارداد منعقد می شود و ظرف ۴۵ روز کابل‌ها به دست ما می‌رسد.

ضرورت استفاده از کابل های خارجی

وی با اشاره به اینکه این نوع کابل را در کشور فقط کارخانه خوانسار تولید می‌کند، گفت: این کارخانه در حدود ۵ سال است که شروع به کار کرده و به راندمان بالا نرسیده است، ضمن آن که مهندس ناظر پروژه ثابت کردند به هیچ عنوان نمی‌توان در دهانه ۲۱۶ متری از کابل ایرانی استفاده کرد.

پیمانکار پروژه پل شهید همدانی با اشاره به اینکه این پروژه در ابتدا حدود ۴۵ میلیارد تومان برآورد هزینه شد، اظهار داشت: با توجه به تغییر قیمت‌ها در حال حاضر ابن پروژه با ۷۵ میلیارد تومان به بهره داری می‌رسد.

شهردار به خوبی حمایت می‌کند

وی افزود: با حضور مهندس صوفی در راس شهرداری همدان حدود ۱۵ میلیارد تومان از مطالبات ما پرداخت شد و این درحالی است که شهردار قبلی به ما پرداختی نداشت.

معمارزاده با اشاره به این که افتتاح پروژه ۱۶ ماه است که به تاخیر افتاده عنوان کرد: این تاخیر به شرکت ما زیان سنگینی زده است؛ چرا که در حال حاضر هر متر مربع برای ما ۱۲۰ هزار تومان هزینه دارد، در حالیکه با تعدیل در قرارداد برای ما ۸۸ هزار تومان حساب شده است.

وی با تاکید بر اینکه با بهره برادری فاز اول و پل اصلی که از سمت میدان باطاهر به سمت عاشورا است بیشتر مشکلات حل‌ می شود، گفت: بالای ۲۵ کارگر مشغول هستند و بقیه در کارگاه مشغول ساخت قطعات پیش ساخته هستند، از هفته آینده شیفت دوم نیز راه اندازی می‌شود و ۷۵نفر کارگر، کارشناس و مشاور مشغول کار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شرکت محور گستر شرق ( پیمانمار پروژه) زیر مجموعه جهاد نصر کرمان است، افزود: طرح پل هیچگاه تغییر نمی‌کند و فقط روش اجرا ممکن است تغییر کند.

معمارزاده ادامه داد: اگر به هر دلیلی نتوانیم از کابل خارجی استفاده کنیم، باید دهانه ۲۱۶ متری به سه دهانه تقسیم شود تا کابل داخلی قابل استفاده باشد و این کار خیلی زمان بر و هزینه‌بر است.

هیچ کدام از نمایندگان استان کمک نکردند

معمارزادهبیان کرد: در سال ۹۷ قرار بود یک وام از بانک ملی بگیریم و بعدا از محل مطالبات شهرداری پرداخت شود، اما بعد از یک سال دوندگی هیچ کس از ما حمایت نکرد. شورا موافق نبود و بعد از یکسال در کمیسیون تلفیق فرمانداری رد شد.

وی تاکید کرد: هیچ اعتباری دولتی برای این پروژه دریافت نشد و هیچ کدام از نمایندگان استان کمک نکردند؛ با اینکه می‌شد از مجلس کمک گرفت، همچنین در دوره مدیریت اقای رسولی در شهرداری اعتبار دولتی آمد ولی برای کار دیگری استفاده شد و به پروژه تزریق نشد.

سرقت ۲۴۰ میلیونی از پروژه

مدیرعامل شرکت محور گستر شرق با اشاره به اینکه اگر شورای شهر و مسئولین حمایت می‌کردند پارسال پروژه به پایان میَ‌رسید و به این مشکلات بر نمی‌خوردیم گفت: در بدترین نقطه شهر همدان کارگاه داریم و با وجود نگهبان و کارگاه وکیوم، در ایام عید ۲۴۰ میلیون تومان وسایل کارگاه به سرقت رفت.

انتهای پیام/ محبوبه اکبری

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=65012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

سه + 5 =