• امروز : یکشنبه, ۲۹ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
1
رو به سوی خانه‌های خورشیدی؛

روستائیان همدانی به تولیدکنندگان برق تبدیل می‌شوند

  • کد خبر : 225915
  • 29 مهر 1403 - 9:17
روستائیان همدانی به تولیدکنندگان برق تبدیل می‌شوند
طرح نصب نیروگاه‌های خورشیدی خانگی علاوه بر کمک به محیط زیست، فرصتی برای کسب درآمد و بهبود معیشت روستاییان فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»، استفاده از انرژی‌های پاک در سراسر جهان به طور روز افزونی در حال رشد است و ایران هم با فاصله زیاد به فکر استفاده از انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشیدی افتاده‌است. در این راستا وزارت نیرو طرح جدید «احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی» را ارائه داده است تا گام مهمی در این زمینه بردارد.

طرح احداث نیروگاه خورشیدی از طرف وزارت نیرو و سازمان بهره‌وری انرژی ارائه شده است. براساس این طرح مشترکان برق علاقه‌مند به نصب نیروگاه خورشیدی می‌توانند بعد از مشورت با یکی از شرکت‌های پیمانکار مربوطه به شرکت‌های توزیع برق مراجعه کنند و درخواست احداث نیروگاه خورشیدی کنند، پس از احراز شرایط مالکیت و رعایت سقف ظرفیت انشعاب توسط شرکت توزیع برق، مجوز اولیه برای احداث به متقاضی داده می‌شود و بازه زمانی ۲۰ ساله خرید تضمینی برق آغاز می‌شود، سپس متقاضی یک شرکت پیمانکار مجاز انتخاب می‌کند و قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی را عقد می‌کند.

پس از اتمام عملیات احداث نیروگاه خورشیدی، به شرکت توزیع برق برای نصب کنتور، بازدید نهایی و راه‌اندازی اطلاع داده می‌شود، این کنتور را شرکت خصوصی و با تائید وزارت نیرو به متقاضیان ارائه می‌دهد، قرارداد خرید تضمینی برق بین شرکت توزیع نیروی برق و متقاضی منعقد می‌شود و پس از صدور صورت حساب تولید برق، وزرات نیرو هزینه صورت حساب را در وجه متقاضی پرداخت می‌کند.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت هزینه جاری استفاده از انرژی است، هزینه جاری استفاده از سیستم‌های خورشیدی در مقایسه با دیگر سیستم‌ها از جمله استفاده از برق شبکه ناچیز است؛ هزینه استفاده از سوخت‌های فسیلی به مراتب خیلی بیشتر از انرژی خورشیدی و برق شبکه است.

ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی از مجموع ۳۶۵ روز سال در بیش از دو سوم مساحت خود و متوسط تابش نور خورشید ۴/۵ تا ۵/۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز، یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی است.

یکی از نگرانی‌هایی که همواره سرمایه گذاران حوزه تجدیدپذیر داشته‌اند، محل تامین بودجه و تضمین پرداخت به موقع برق فروخته شده از سوی وزارت نیرو است؛ از همان ابتدای مطرح شدن این طرح راهکارهای لازم برای پرداخت به موقع برق خریداری شده دیده شد.

بر اساس ماده ۵ قانون «حمایت از صنعت برق» دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرح‌های توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش‌بینی نماید، وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و ۱۰۰ درصد آن صرفا بابت کمک به اجرای طرح‌های مذکور هزینه می‌شود.

بر اساس قانون ردیف بودجه جداگانه‌ای برای طرح‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده‌است که این بودجه فقط و فقط باید در این محل هزینه شود؛ با توجه به این که ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار ناچیز است، مشکلی در پرداخت برق تجدیدپذیر وجود ندارد و پرداخت‌های به موقع باعث جلب اعتماد سایر سرمایه‌گذاران این بخش شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، علی سهرابی‌بیدار در دیدار با مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) استان همدان با اشاره به عقد تفاهم‌نامه پنج جانبه احداث نیروگاه‌های خورشیدی (فتوولتائیک) ۵ کیلوواتی اظهار کرد: این تفاهم‌نامه با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی کشور به مدت ۵ سال امضا و مبادله شده است.

وی افزود: هدف از امضای این تفاهم‌نامه توانمندسازی اقتصادی و کمک به معیشت روستاییان با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و افزایش میزان بهره‌وری از انرژی پاک و تجدیدپذیر است که سهم استان همدان از این طرح ۳ هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: قیمت فروش برق در این طرح به ازاء هر کیلووات ساعت برق تولیدی نیروگاه‌های ۵ کیلو واتی طرح حمایتی برابر ۳ هزار تومان در نظر گرفته شده که تا ۲۰ سال ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این راستا تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان همدان توسط نهادهای حمایتی معرفی شده‌اند، گفت: تمام معرفی‌شدگان از نظر حقوقی و فنی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که از این تعداد تاکنون ۶۰۸ قرارداد خرید تضمینی برق نیز با متقاضیان طرح حمایتی منعقد شده‌است.

سهرابی‌بیدار بیان کرد: از این تعداد در حال حاضر قرارداد احداث ۲۰۰ واحد با پیمانکار ذیصلاح بسته شده و در حال اجرا است.
علی قراباغی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه امسال نصب ۱۰۰ نیروگاه خورشیدی در دستور کار خود قرار دادیم، اظهار کرد: تا کنون قرارداد نصب ۷۰ نیروگاه خورشیدی توسط سازمان بسیج‌سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) منعقد شده و ۴۰ مورد نصب شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به روند‌ کار تا پایان سال بیشتر از ۱۰۰ نیروگاه نصب خواهد شد، گفت: این اقدام مهم هزینه‌ای ندارد و به پایداری شبکه برق کمک می‌کند و از طرفی هم به معیشت خانواده‌های ضعیف هم کمک می‌شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصار‌الحسین‌(ع) استان همدان با اشاره به شرایط تحویل گیرنده گفت: شخص تحویل‌گیرنده باید صاحب‌خانه باشد، سایه‌انداز بر روی ساختمان نباشد، سازه متناسبی داشته باشد، متراژ بام باید قابل قبول باشد که با تأیید شرکت توزیع برق و طی فرایندی جهت دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می‌شود و نیروگاه نصب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» گنجاندن انرژی خورشیدی در سبد انرژی یک کشور باعث افزایش امنیت انرژی و کاهش اتکا به سوخت‌های وارداتی می‌شود؛ این تنوع برای راهبردهای ملی انرژی ضروری است و تامین انرژی پایدار و قابل اطمینان را تضمین می‌کند.

با توجه به اینکه همدان از قطب‌های کشور در تولید محصولاتی مانند سیب‌زمینی، گردو، انگور و گندم است ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در کنارچاه‌های کشاورزی در راستای تحقق شعار سال با موضوع «جهش تولید با مشارکت مردم» برای خودکفایی برق در چاه‌های کشاورزی و آورده اقتصادی مناسب برای مالکان چاه‌ها می‌باشد.

ایران گرفتار ابربحران ناترازی برق شده است و ابربحران ناترازی انرژی در تابستان امسال به‌دلیل پایداری گرمای بی‌سابقه هوا تشدید شده بود و با توجه به قطعی‌های مکرر برق در سال جاری در استان همدان آسیب‌هایی به صنایع و لوازم برقی در بخش خانگی می‌شود که لزوم ایجاد و ساخت نیروگاه‌های خورشیدی را دوچندان می‌کند، و به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات مطرح شده روند کار بسیار کند است که انتظار می‌رود مدیر ارشد استان با جدیت به این مسئله ورود پیدا کند و با رفع موانع این اقدام مهم به ایجاد این نیروگاه‌ها سرعت بخشد.

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225915

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
به نظر من !!!
  1. محمد می گه:
    ۱۱:۳۵ مورخه ۲۹ مهر ۰۳

    مگرروستاها به کمک شهری ها بیایند

18 + نه =