• امروز : شنبه, ۲۱ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 12 October - 2024
2

ترس دشمن از اشاعه تفکر وحدت حوزه و دانشگاه است/ برنامه بی نظیر شهید مفتح برای رفع مظلومیت شیعیان لبنانی

  • کد خبر : 96960
  • 27 آذر 1399 - 18:08
ترس دشمن از اشاعه تفکر وحدت حوزه و دانشگاه است/ برنامه بی نظیر شهید مفتح برای رفع مظلومیت شیعیان لبنانی

فرزند شهید مفتح با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه، به معنای یکپارچگی در اهداف انقلاب است، گفت: این وحدت با الگو سازی به منظور تکامل علمی و شتاب در روند پیشرفت، زمینه ساز انسجام مسلمانان جهان است، مسئله ای که حتی توسط آن شهید والا مقام برای رفع مظلومیت شیعیان لبنانی و در نهایت […]

فرزند شهید مفتح با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه، به معنای یکپارچگی در اهداف انقلاب است، گفت: این وحدت با الگو سازی به منظور تکامل علمی و شتاب در روند پیشرفت، زمینه ساز انسجام مسلمانان جهان است، مسئله ای که حتی توسط آن شهید والا مقام برای رفع مظلومیت شیعیان لبنانی و در نهایت ناامید کردن استکبار مورد توجه قرار داشت.

به گزارش عصر همدان به نقل از خبرنگار رودآور، امروز ۲۷ آذر ماه، سالروز شهادت بزرگ عالم شهید دکتر مفتح است، روزی که به نام وحدت حوزه و دانشگاه شناخته می شود.

ولادت تا شهادت شهید مفتح

شهید آیت الله دکتر محمد مفتح روحانی زاده و پدرش پدرش شیخ محمود مفتح از روحانیان همدان بود که در سال ۱۳۰۷ در بخش فامنین از توابع شهر همدان چشم به جهان گشود.

تحصیلات را در همان شهر فرا می گیرد و برای ادامه تحصیل به قم رفته و زیر نظر بزرگ عالمانی از جمله امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی راه و رسم انقلابی گری را می آموزد.

دروس حوزه را با موفقیت گذراند و به دانشگاه نیز تا درجه دکترای خود را به دست آورذ، او از همان روزهای قبل از پیروزی انقلاب از تفرقه ایجاد شده بین حوزه و دانشگاه که نقشه شوم دولت های استعماری بود رنج می برد و از همان روزها به فکر چاره ای برای وحدت و نزدیک کردن این دو قشر افتاد.

رژیم منحوس پهلوی شهید مفتح را به دلیل سخنرانی های کوبنده اش بین سال های ۴۰ تا ۴۲ بسیار مورد آزار و اذیت قرار می داد و بارها توسط ساواک تهدید می شد و محبوبیت او در بین طلاب و دانش آموزان کاهش یابد او سبب شد تا رژیم پهلوی او را آموزش و پرورش اخراج کند و حتی به یکی از مناطق جنوبی و بد آب و هوا تبعید کردند.مدت تبعید که به پایان رسید به تهران بازگشت و به تدریس از دانشکده الهیات پرداخت.

در دانشگاه و حسینیه ارشاد فعالیت های گسترده ای برای انقلاب انجام داد، تا در سال ۵۳ توسط ساواک مجدد دستگیر و زندانی شد.نماز عید فطر سال ۵۷ با آن هم استقبال باشکوه را نیز او اقامه کرد و آشکارا با بیان نام امام خمینی(ره) نقشه های طاغوت را در تضعیف نهضت خنثی کرد.این سخنرانی ها زمینه ساز قیام بزرگ ۱۷ شهریور در همان سال شد.

او در لحظه لحظه های انقلاب یار همیشگی انقلاب بود و پس از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از اعضای شورای نقلاب شناخته شد تا آن که در روز ۲۷ آذر ماه سال ۵۸ هنگام ورود به دانشکده الهیات،‌ توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت رسید.

به دلیل رشادت ها و جانفشانی های آن شهید والامقام در ایجاد وحدت بین حوزیان و دانشگاهیان روز شهادت او را به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام نهاده اند.

شهید مفتح در کلام امامین انقلاب

در پیام امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت آیت الله مفتح آمده بود: “بدخواهان ما که از همه جا وامانده اند دست به ترور وحشیانه می زنند. ما را از چه می ترسانند؟ امریکا خود را دلخوش می کند که با ایجاد رعب در دل ملت که سربازان قرآنند می توانند وقفه ای در مسیر حق و عقب کردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند!
جناب حجت الاسلام دانشمند محترم آقای مفتح و دو نفر پاسداران عزیز اسلام رحمت الله علیهم به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه ابدیت باریافتند و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته تر و جنبش قیام ملت را متحرک تر کردند.”

حضرت ایت الله خامنه ای رهبر انقلاب نیز درباره شهید مفتح آذر ۶۸ در دیدار با طلاب و دانشجویان فرمودند:”روز وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام بزرگوار ماست. این مسئله هم مثل همه تدابیر و تصمیم‌های مهمی که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما، آن حکیم عالی مقام و آن انسان والا و بصیر مطرح کردند، یکی از برکات وجودی ایشان بوده و هست و ان‌شاءالله خواهد بود.”

ایشان همچنین در آذرماه ۶۹ در دیدار با طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان دانشگاه عنوان کردند: “وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف، و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو حرکت نمایند.”

شهادت شهید مفتح نشانگر ترس دشمن از وحدت حوزه و دانشگاه بود

«محمدمهدی مفتح» فرزند شهید مفتح در گفتگو با خبرنگار رودآور؛ گفت: با وجود تمام گرفتاری ها و مسئولیت هایی اوایل انقلاب، از توجه قابل ملاحظه آیت الله مفتح نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه کم نشد و با جدیت پیگیر این موضوع شدند و شهادت این عالم بزرگ حوزوی در مقابل دانشگاه، سمبلی برای پیوند همیشگی است که در تاریخ باقی ماند.

وی با بیان اینکه شهادت شهید مفتح نشانگر ترس دشمن از وحدت حوزه و دانشگاه بود، اظهار کرد: رسیدن به تکامل علمی و شتاب در روند پیشرفت جامعه از مهمترین دستاوردهای وحدت حوزه و دانشگاه است.

فرزند شهید مفتح افزود: وحدت حوزه و دانشگاه جزیی از اساسی ترین آرمان‌های والای انقلاب اسلامی است، همین دستاورد زمینه ساز ناامیدی دشمنان شده است.

انسجام جامعه اسلامی از دل وحدت حوزه و دانشگاه شکل می گیرد

فرزند شهید مفتح با تأکید بر اینکه بهره گیری حوزیان و دانشگاهیان از ظرفیت و تجربیات یکدیگر زمینه ساز تقویت و تثبیت بیش از پیش انقلاب اسلامی شده، عنوان کرد: مذهب مهمترین عامل وحدت حوزه و دانشگاه است چراکه با گسترش مذهب در در این دو قشر می‌توان انسجام و وحدتی عمیق را در دل جامعه تأمین کرذ.

مفتح تصریح کرد: تلفیق علم و فرهنگ در حوزه و دانشگاه، بی تردید زمینه ساز رشد، توسعه و آبادانی کشور می شود و این مسئله اگر به خوبی برای نسل هایبعد از انقلاب تبیین شود می توان بقای جمهوری اسلامی ایران را تضمین کرد.

جایگاه علمی و حوزی شهید مفتح بر کسی پوشیده نبود

وی ادامه داد: شهید مفتح انسانی پر تلاش بود، چه از نظر علمی و چه از نظر حوزی، تا آنجا که امام خمینی(ره) در جایی او را استاد محترم خطاب می کنند و در جایی دیگر دانشمند محترم، که این مطلب نشانگر جایگاه علمی و حوزی شهید مفتح بود.

حضور شهید مفتح در دانشگاه تنها برای انجام تکلیف الهی

فرزند شهید مفتح با تأکید بر اینکه این شهید والا مقام تنها برای انجام تکلیف الهی در دانشگاه حضور یافت، افزود: شهید مفتح زمانی که مشاهده کردند برنامه رژیم طاغوتی آن است که جوانان ما را که با عقاید پاک دینی به دانشگاه می آیند تحت تأثیر قرار دهند و از اعتقاد به دین خارج کنند، وارد دانشگاه شد تا با حضور خودش مانعی بر سر راه نقشه های شوم رژیم طاغونی شوند.

برنامه بی نظیر شهید مفتح برای رفع مظلومیت شعیان لبنانی

وی به حضور شهید مفتح در لبنان هم اشاره کرده و گفت: شهید مفتح معتقد بود که مظلومیت شیعیان لبنانی به دلیل آن است که سواد لازم را ندارند و تحصیل کرده نیستند و از این رو نمی توانند به عنوان جزیی از مقامات اداری کشورشان شوند، به این دلیل با حضور خود در لبنان و فراهم ساختن امکانات لازم از صفر تا صد یعنی از تشکیل دبستان تا دبیرستان برای فرزندان لبنانی به دنبال حل مشکل و رفع مظلومیت آنان به صورت ریشه ای رفت.

توجه شهید مفتح به اقامه نماز اول وقت

فرزند شهید مفتح اخلاص را بارزترین ویژگی شهید مفتح دانست و گفت: اهتمام به نماز اول وقت ویژگی شاخص شهید مفتح بود به طوری که به یکی از دوستان خود گفته بود اگر دیدید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از اذان گذشته و من هنوز برای اقامه نماز در مسجد حضور نیافته ام با تابوت بر درب منزل ما بیایید چرا که تنها مرگ می تواند مرا از نماز اول وقت بازدارد.

مفتح عنوان کرد: آیت الله مفتح تنها ۱۰ ماه پس از انقلاب زندگی کردند و همان ویژگی اقامه نماز اول وقت ایشان سبب شد تا بسیاری از مردم در اوایل انقلاب که هنوز کمیته ها و ادارات برای پاسخگویی به مردم به درستی تشکیل نشده بودند، در مسجد قبا حضور یافته و شهید مفتح بیش از دو ساعت برای رفع مشکلات مردم پس از اقامه نماز در مسجد می ماند.

گذری بر تألیفات شهید مفتح

به گزارش رودآور؛ آیت الله شهید محمد مفتح در سنگرهای متعددی با دشمنان نهضت خمینی(ره) په پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از آن مبارزه می کرد، با این وجود به منظور روشنگری در جامعه دست به قلم می برد و آن شهید والا مقام تألیفات و طرح های پژوهشی بسیاری به یادگار مانده است.که از جمله آن می توان به ترجمه تفسیر مجمع البیان اشاره کرد که دو جلد اول و دوم آن را با همکار آیت الله حسین نوری و جلد سوم را خود به تنهایی ترجمه کرد.

از شهید مفتح کتاب های دیگری همچون حاشیه بر اسفار ملاصدرا، روش اندیشه، آیات اصول اعتقادی قرآن، حکمت الهی و نهج البلاغه و نقش دانشمندان اسلام در پیشرفت علوم و بسیاری مقالات دیگر بر جای مانده است.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=96960
  • دیدگاه‌ها برای ترس دشمن از اشاعه تفکر وحدت حوزه و دانشگاه است/ برنامه بی نظیر شهید مفتح برای رفع مظلومیت شیعیان لبنانی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.