• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5
یادداشت:

تحقیر، زنجیره‌ای سمی در تربیت کودک

  • کد خبر : 211421
  • 26 بهمن 1402 - 12:53
تحقیر، زنجیره‌ای سمی در تربیت کودک
تحقیر، شمشیر دولبه‌ای که عزت نفس و سلامت روان کودک را نشانه می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ والدین در سیر تربیتی کودکان خود ممکن است نا آگاهانه و از شیوه های استفاده کنند که از تبعات آن آگاه نبوده و منجر به شکل گرفتن شخصیت ناپایدار در کودکان گردد وحس اعتماد آنان را کاهش داده و منجر به کاهش اعتماد به نفس آنان گردد.

تحقیر کودکان و ایجاد حس شرمساری در آنها نوعی آزار عاطفی محسوب می شود.

و اینکه کودک خود را با کلمات تحقیر آمیز و یا از طریق تنبیه فیزیکی مورد آزار قرار دهید، اقدام شایسته‌ای نیست و می تواند بر روند شکل گیری شخصیت آنها در بزرگسالی تاثیرات منفی بگذارد. چرا که کودک با نگاه علت و معلولی ندارد وشاید نداند که تحقیر شما به سبب چیست لذا چون که با کودک سروکارت فتاد،پس زبان کودکی باید گشاد از این رو انتظار می رود در این دوران حساس، والدین به جای تحقیر کودک خود احساسات خوشایندی همچون حس امنیت، محافظت،درک شدن و همدلی را در وجودشان ایجاد کنند. فراموش نکنید که کودک شما به وجود و محبتتان نیاز داشته و دارد و این نیاز افول پذیر نیست منتها با بزرگ شدنش نوع آن متفاوت میشود پس چنانچه از کودکی تصویری درست در ذهن و روان او شکل بگیرد تضمین اساسی سلامت روان اورا در بر خواهد داشت دراین زمینه اگر بخواهیم توضیح بیشتردهیم باید بگویم حتی اگرخودشما هم تجربه تلخ تحقیر در دوران کودکی از سوی والدین را داشته اید،اکنون بهترین زمان برای قطع کردن این زنجیره تربیتی کاملا نادرست و اشتباه است چرا که تکرار آن میتواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

تحقیر شدن در دوران کودکی شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در جمعی حضور داشته باشید و در آن جمع ببینید کودکی از مادر و یا پدرش درخواستی داشته باشد که ناگهان با عصبانیت شدید والدین مواجه شود. و بدونه واکنشی در برابر رفتارهای آنها کودک ساکت شده و در مواردی از شدت ناراحتی شروع به اشک ریختن کرده است.این مثال ساده از ایجاد حس شرمساری و تحقیر کودک است.که کودک درآن لحظه دچارتنش های متعددی میشود وپاها نمی تواند برداشت درستی داشته باشد و این موضوع می تواند اثرات مخرب بلندمدتی را به همراه داشته باشد.

باید توجه داشته باشیم که تحقیر کودک شما می تواند جدا از رفتارهای تحقیرآمیز خودتان از سوی سایر اعضای خانواده، معلمان، والدین دوستان و مربیان نیز اتفاق بیفتد.عوارض و پیامدها تحقیر در دوران کودکی از آنجایی که آسیب پذیرترین افراد در هر جامعه‌ای، نیاز به تربیت و مراقبت صحیح در دوران کودکی خود دارند. به طور کلی افراد آسیب دیده ناشی از تجربه تحقیر توسط خانواده و یا دیگر نزدیکان در دوران کودکی در خطر افزایش مشکلاتی مربوط به سلامت جسمی و روانی قرار دارند.

باید همیشه در نظر داشت که بهتر است این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید که فرزندان شما همان مردم هستند. آنها اشیایی نیستند که شما مالکشان باشید. بنابراین حق ندارید به آنها بی‌احترامی کنید یا بدون احترام با آنها رفتار کنید و باعث شوید .که در آستانه بروز و .شکل‌گیری طرحواره‌های ناسازگار رفتارهای پرخطر چاقی و اختلال خوردن مصرف مواد مخدر و الکل اضطراب و افسردگی اختلالات هویتی که می‌توان این موارد را از مهم‌ترین عوارض و پیامدهای تحقیر کودک در دوران کودکی‌اش دانست که به مرور زمان و بیشتر در بزرگسالی بروز می یابد توجه به این موضوع برای آن دسته از خانواده‌هایی بسیار مهم است که هنوز برای تربیت فرزندان خود به شیوه سنتی استفاده از قدرت و اقتدار متوسل می شوند.

باید این را بپذیرید که تربیت صحیح کودکتان نیازی به قاطعیت، سخت‌گیری و رعایت سلسله مراتب ندارد،کتک زدن و توهین به کودکتان در خلوت و یا در جمع به آنها نمی‌آموزد که چقدر کاری که انجام داده‌اند، اشتباه است، پس به جای این شیوه غلط باید بدنبال تربیتی مجذوبانه بود به نحوی که فرزند مفهوم کانون گرم خانواده را درک بنمایید تا بتواند با این اتکا شخصیتی مطلوب را کسب کند.

———————

حسین درخشنده

——————–

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=211421
  • دیدگاه‌ها برای تحقیر، زنجیره‌ای سمی در تربیت کودک بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.