• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
8
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

بازار بهم ریخته گوشت قرمز در همدان

  • کد خبر : 205898
  • 08 آذر 1402 - 13:35
بازار بهم ریخته گوشت قرمز در همدان
افزایش تدریجی و تصاعدی قیمت گوشت قرمز در استان به حدی رسیده که مصرف آن در سبد خانوارها کاهش چشمگیری داشته بطوری که درصد کمی از مردم توانایی تامین آن را دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ بازار بهم ریخته و افزایش بی حساب و کتاب گوشت قرمز در همدان به یک آشفته بازار تبدیل شده و این امر  سبب شده تا خانواده‌ها به ویژه طبقات پایین توانایی تامین مواد غذایی پروتئینی را نداشته و این مواد برای همیشه از سبد خانواده آنها حذف گردد.

ابوالقاسم سوزنچی، مسئول خانه کشاورز همدان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان اظهار داشت: بنده سالیان متمادی دامدار بوده و در طول سال چندین بار دام خود را روانه کشتارگاه نموده‌ام و عملاً با نحوه خرید و فروش دام آشنائی دارم.

نحوه ورود دام به بازار

وی افزود: در مرحله اول، قصاب‌ها مستقیماً از دامدار گوسفند یا گاو را خریداری کرده، کشتار می‌کنند و به بازار عرضه می‌کنند.

مسئول خانه کشاورز همدان در بیان دومین نرحله عرضه گوشت، تصریح کرد: دامدار، دام را به میدان عرضه دام برده و بصورت زنده قپان با قصاب معامله می‌کند ( زنده قپان بدین صورت است که گوسفند را وزن نموده  مثلاً اگر وزن گوسفند ۴۷ کیلو بوده یک کیلو را کسر نموده و تقسیم بر دو می‌کنند که ۲۳ کیلو شده که همان عدد مبنای معامله است، قیمت گوشت براساس پیر یا جوان و نر و ماده بودن نیز در نوسان است.

سوزنچی ادامه داد: قیمت گوشت زنده در این روزها بین ۱۹۰ الی ۲۲۰ هزار تومان بوده که اگر میانگین را ۲۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم و قصاب پس از کشتار، شقه را ۲۰۰ هزار تومان بفروشد باز هم  قصاب سود برده! چون اکثراً میزان گوشت حاصله از دام مذکور، بیشتر از ۲۳ کیلو  بوده، حتی تا ۲۷ کیلو هم می‌رسد.

وی به سود قصاب از آلایش دام اشاره کرد و گفت: از طرفی قیمت آلایش گوسفند(جگر، قلوه، کله‌پاچه، پوست، روده و…)، بین ۹۰۰ هزار الی یک میلیون بوده و این قیمت برای گاو به ده برابر هم می‌رسد!

مسئول خانه کشاورز همدان با بیان اینکه معمولاً گفته می‌شود که تعیین نرخ دام توسط کمیته حمایت از مصرف کننده می‌باشد، اذعان داشت: در واقعیت گوشت هم نوعی تره بار بوده و تعیین نرخ آن تابع عرضه و تقاضا بوده و در عملاً این کمیته نمی‌‌تواند کاری بکند!

علت اصلی گرانی گوشت خشکسالی است

سوزنچی علت اصلی گرانی گوشت خشکسالی  خواند و خاطرنشان کرد: دامداران بعلت کاهش نزولات آسمانی وکاهش علوفه، دام‌های ماده خود را روانه بازار کرده، این در حالی بود که مسئولین ادعا داشتند که اجازه کشتار دام را نمی‌دهند، اما در واقعیت مشاهده شده است که این دام‌های مولد بصورت قاچاقی وارد بازار فروش شده‌اند!

وی با اشاره به اینکه کمبود هر کالای اساسی باعث واردات آن محصول به بازار شده، عنوان کرد: امر واردات گوشت که توسط کمیته حمایت از مصرف کننده صورت می‌گیرد و قیمت‌ها باید طوری باشد که مصرف کننده قادر به تهیه آن باشد

مسئول خانه کشاورز همدان افزود: در حال حاضر قیمت گوشت وارداتی گوسفند  ۲۰۰ هزار تومان بوده اما این مبلغ در شهرهای تهران و استان‌های مختلف با تفاوت قیمت فاحشی در حال معامله است.

سوزنچی با بیان اینکه این تفاوت قیمت‌ها باید براساس درآمد سرانه هر استان باشد، اذعان داشت: بر اساس گزارش مرکز آمار، استان تهران بالاترین درآمد سرانه خانوار را در کشور داشته، بنابراین باید قیمت عرضه گوشت وارداتی در این استان دو برابر  قیمت عرضه آن در همدان باشد.

وی افزود: این در حالی است که عرضه گوشت قرمز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران برای هر کیلو ۳۱۶ هزار تومان ولی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای همدان به هر کیلو ۵۷۰ هزار تومان نیز می‌رسد!

مسئول خانه کشاورز همدان تاکید کرد: این امر نشان می‌دهد، این ارگان تبحر لازم را در تثبیت و نرمال کردن قیمت‌ها را نداشته و لازم است حاکمیت سیاسی استان و نمایندگان مجلس در این زمینه ورود پیدا کرده و پاسخگوی تبعیضات به این فاحشی باشند.

سوزنچی با تاکید بر واردات گوشت خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر اینکه با توجه به این کم آبی‌ها و ضرر دامدار  و از طرفی هر کیلو گوشت قرمز به ۸۰۰۰ آب نیاز دارد ، بر اساس قانون حاکمیت آب، لازم است که ما گوشت را وارد کرده و آب را به کالاهای اساسی دیگر اختصاص دهیم.

سوزنچی با تاکید بر توجه مسئولان به نخبگان حوزه دامداری که در این زمینه آورده‌های قابل توجه داشته و برای حل مشکل گوشت استان راه‌حل دارند یادآور شد: نکته مهم این اینجاست با وجود کم آبی استان و تفاوت قیمت‌ها در عرضه گوشت قرمز، در حال حاضر دامپزشکان جوان و  نخبه همدانی در این شرایط توانسته‌اند  با استفاده از دانش فنی روز، ضمن اصلاح نژاد دام و بهبود مدیریت دامی از جمله القای فحلی مصنوعی با هورمون ترافی سالم و تغذیه خوراک کامل از طریق استفاده از پسماندهای کارخانجات و فرآوری‌های کشاورزی، وزن گوسفند را در کمتر از هشت ماه به بیش از ۵۰ کیلوگرم برسانند، اگر سازمان جهاد کشاورزی استان بتواند از آنها حمایت کند، می‌شود قیمت تمام شده گوشت را به ۱۵۰ هزار تومان برسانند.

به نظر می‌رسد تمام مسئولان استان از جمله جهاد کشاورزی به وجود چنین نخبه‌گان توجه ویژه داشته باشند چراکه این دانشمندان سرمایه‌های استان بوده و نکته مهم‌تر اینکه راه‌حل مناسبی برای گرانی گوشت دارند.

انتهای خبر/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=205898
  • دیدگاه‌ها برای بازار بهم ریخته گوشت قرمز در همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.