• امروز : یکشنبه, ۲۲ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 13 October - 2024
2

افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و تحریم ها باعث گرانی قیمت فرش/سازمان صمت، متهم ردیف اول نابسامانی

  • کد خبر : 101705
  • 11 بهمن 1399 - 10:16
افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و تحریم ها باعث گرانی قیمت فرش/سازمان صمت، متهم ردیف اول نابسامانی

از ابتدای امسال با گران شدن قیمت ارز و مواد اولیه وارداتی تولید فرش ماشینی، هزینه تمام شده این کالا تقریبا بیش از ۲ برابر برای تولید کنندگان رقم خورده است. به گزارش عصر همدان؛ از ابتدای امسال با گران شدن قیمت ارز و مواد اولیه وارداتی تولید فرش ماشینی، هزینه تمام شده این کالا […]

از ابتدای امسال با گران شدن قیمت ارز و مواد اولیه وارداتی تولید فرش ماشینی، هزینه تمام شده این کالا تقریبا بیش از ۲ برابر برای تولید کنندگان رقم خورده است.

به گزارش عصر همدان؛ از ابتدای امسال با گران شدن قیمت ارز و مواد اولیه وارداتی تولید فرش ماشینی، هزینه تمام شده این کالا تقریبا بیش از ۲ برابر برای تولید کنندگان رقم خورده است.

متاسفانه کاهش نرخ ارز نیز به دلیل وارد نشدن الیاف نخ فرش تاثیر بر قیمت نداشته، و کمبود مواد اولیه همچنان باعث افزایش روز افزون قیمتها شده است.

فروش فرش های بی کیفیت برای بالا ماندن کرکره مغازه ها

بعضی از فروشندگان فرش ماشینی برای ثبات قیمت ها و جبران ضررهای ناشی از گرانی ها و به قولی باز ماندن فروشگاه ها اقدام به تهیه فرش های ارزانتر و با کیفیت پایینتر کرده اند.

متاسفانه این عملکرد با توجه به گرانی ها و مشکلات اقتصادی خانواده ها باعث هدر رفت پول خریداران می شود. به طوری که این فرش های بعد از مدتی کارایی خود را از دست داده و باعث می شود که مصرف کنندگان رو به خرید فرش های جدید بیاورند.

یکی از فروشندگان بازار فرش در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به قیمت لحظه ای ارز و تمایل تولیدکنندگان به صادرات بیش از ۷۰ درصد تولیدات خود به کشورهای منطقه ای گفت: اینکه بگوییم گرانی فرش ماشینی به خاطر قیمت بالای مواد اولیه وارداتی است نمی تواند کاملاً صحیح باشد چرا که بیشتر مواد مورد نیاز کارخانه های فرش بافی از کارخانجات صنایع پتروشیمی کشورمان تهیه می شود و واردات مواد خام تنها بخشی کوچک را تشکیل می دهد.

وی در ادامه گفت: به دلیل قیمت لحظه ای ارز، تولید کنندگان با صادرات بیش از ۷۰ درصد تولیدات خود به کشورهای منطقه ای و دریافت دلار یک تجارت دیگر نیز در کنار تولید فرش ماشینی برای خود راه اندازی کرده اند.

این فروشنده فرش با اشاره به نیاز بازار داخلی عنوان کرد: تعداد کارخانه ها و میزان تولیدات آنها پاسخ گو بازار هست اما رغبت تولید کنندگان به صادرات با توجه به منفعت بیشتر از فروش کلی و دریافت ارز، بیشتر است. به طوری که می توان گفت بیشتر نیازهای مردم و فروش در بازار داخل کشور به صورت دریافت سفارش و تحویل در چند روز کاری صورت می گیرد.

به گزارش عصر همدان، ابهامات در بازار فرش نیز مانند سایر کالاها گریبان گیر هموطنان و مصرف کنندگان داخلی شده است، نبود شفافیت در پاسخگویی و یا بهتر است بگوییم عدم نظارت بر عرضه و تقاضا از سوی وزارت صمت، جولانگاه دلالان و فعالان اقتصادی برای خون به شیشه کردن مصرف کنندگان شده است.

علت گرانی در بازار فرش، افزایش قیمت ارز و قیمت بالای مواد اولیه معرفی شده، اما نیابد فراموش کرد که سهم مواد اولیه وارداتی در تولید فرش ماشینی زیاد نیست و چیزی که باعث گرانی فرش ماشینی شده سود بیشتر  حاصل از صادرات آن است.

انتهای پیام/ ط

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=101705
  • دیدگاه‌ها برای افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و تحریم ها باعث گرانی قیمت فرش/سازمان صمت، متهم ردیف اول نابسامانی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.