• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

آموزش مهارت‌های اجتماعی مقدمه‌ای برای کاهش آسیب‌ها

  • کد خبر : 206333
  • 14 آذر 1402 - 12:00
آموزش مهارت‌های اجتماعی مقدمه‌ای برای کاهش آسیب‌ها
وقتی مهارت‌های پایه اجتماعی به درستی در زمان کودکی و پس از آن مهارت‌های تکمیلی در دوران نوجوانی آموزش داده شود فرد شخصیت خود را در میان داده‌های مهارتی و تربیتی ارائه شده به او و آموزش‌هایی دراین زمینه می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ آموزش درست مهارت‌های اجتماعی مقدمه‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است وقتی به کودکان و نوجوانان و جوانان باتوجه به رویه‌های رشد و اجتماعی شدن‌‌آن‌ها آموزش مهارتی درست اجتماعی شدن و برقراری روابط اجتماعی سازنده صورت نپذیرد درنتیجه روابط مخرب اجتماعی جایگزین آن می‌شود چرا که درهر صورت انسان‌ها نیاز به برقراری طیف گسترده ای از روابط سالم اجتماعی دارند رابطه با دوستان وهم سالان، رابطه با هم کلاسی‌ها، روابط در گسترده هدف‌های مشترک، روابط کاری،‌ روابط‌فرهنگی و…

تصور کنید شروع طلاق به عنوان یک آسیب مخرب اجتماعی و فرهنگی از کجاست دلایل مختلفی می‌تواند بنیان یک خانواده را ازهم گسیخته کند که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها نداشتن روابط درست همسران در ابعاد مختلف است.

یکی از آسیب‌های مخرب دیگر اعتیاد است که وقتی عوامل ابتلا به اعتیاد بررسی می‌شود نقش روابط مخرب اجتماعی در آن آشکار است نیاموختن مهارت نه گفتن، نداشتن مهارت دوست یابی درست، نداشتن مهارت کنترل خشم وهیجان در رویارویی اجتماعی و … در سایر آسیب‌ها نیز چند عامل مهم از نبود مجموعه عوامل نیاموختن درست مهارت‌های اجتماعی دخیل است.

 

وقتی مهارت‌های پایه اجتماعی به درستی در زمان کودکی و پس از آن مهارت‌های تکمیلی در دوران نوجوانی آموزش داده شود فرد شخصیت خود را در میان داده های مهارتی و تربیتی ارائه شده به او و آموزش‌هایی دراین زمینه می‌یابد.

در نظر بگیرید یک مهارت اجتماعی که غفلت کردن از آن می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را رقم بزند، ورود به کاری است که فرد درآن تخصص لازم را ندارد یا مشورت و تاثیر پذیری از حرف کسی که تخصص و آشنایی در مورد موضوع مورد مشورت ندارد، و چه این که ممکن است حتی شخص به بی راهه برود، لازمه اش آموزش مهارت تعهد پذیری و رعایت قوانین و دستورالعمل‌های اجتماعی است.معمولا بچه‌ها برای پیروی از دستورالعمل‌ها مشکل دارند، واگر این موضوع به درستی حل نشود و آموزش داده نشود کودکانی که نمی‌توانند دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و قانون پذیر شوند با انواع مختلف از مشکلات دست وپنجه نرم می‌کنند.

نیاز به انجام دادن دوباره‌ی تکالیف مدرسه گرفته تا به دردسر افتادن به دلیل رفتار نامناسب،پیروی نکردن از دستورالعمل‌ها می‌تواند برای کودک تبدیل به مشکلی بزرگ شود به طور مثال برای آموزش این مهارت از فرزند خود بخواهیدکه اتاقش را تمیز کند.

تلاش کنید مهارت‌های فوتبال بازی کردن را به او بیاموزید،بسیار مهم است که کودک بتواند از قواعد و دستورالعمل‌ها پیروی کند.

فراموش نکنید قبل از این که از فرزند خود انتظارداشته باشید از اصول و قواعد به خوبی پیروی کند،خودتان باید مهارت راهنمایی کردن را داشته باشید.برای مثال نباید به بچه های کوچک در آن واحد بیش از یک کار گفت،به جای این که بگویید کفش‌هایت را بردار، کتاب هایت را جمع کن و دست هایت را بشور، ابتدا صبر کنید تاکفش‌هایش را بردارد و سپس فرمان بعدی را به او بدهید.اشتباه دیگر این است که درخواستتان را به شکل سؤال مطرح کنید برای مثال اگر بگویید لطف می‌کنی همین الان کفش‌هایت را برداری؟ ممکن است کودک تصور کند می تواند به درخواست شما نه بگوید.

به او فرصت دهید آنچه را گفتید تکرار کند. از او بپرسید حالا باید چه کاری انجام دهی؟ و صبرکنید تا توضیح دهد چه چیزی ازشما شنیده است

که این مسئله طبیعی است کودکان کوچک‌تر گیج شوند، تهاجمی برخورد کنند یا کاری که باید انجام دهند را از یاد ببرند.

به هر اشتباه او به چشم فرصتی بنگرید که اجازه می دهد کمک کنید مهارت‌هایش را شکل دهد.هرگاه فرزندتان از فرمان شما پیروی کرد، با استفاده از جملاتی مانند از تو ممنونم که در اولین درخواستم تلویزیون را خاموش کردی، او را تشو یق کنید اگر فرزندتان در پیروی کردن از فرمان‌هامشکل داشت، به او فرصت دهید پیروی کردن از فرمان‌های ساده‌تری را تمرین کند.

برای مثال از خواسته‌های ساده‌ای مانند لطفا آن کتاب را به من بده استفاده و بلافاصله او را برای پیروی کردن از این فرمان تشویق کنید.

وبه این ترتیب شما فرزندتان را با رعایت دستورالعمل‌ها و قوانین آشنا می‌کنید در گام نخست در آموزش مهارت‌های اجتماعی به فرزندان یاد می‌دهید که قوانین را بپذیرد و این یعنی در آینده نیز در حوزه روابط اجتماعی قواعد اجتماعی قوانین با مشکلات بسیار کمتری روبه رو است.

آسیب‌های اجتماعی زمانی دامان افراد را می‌گیرد و فرد را درگیر خود می‌کند که فرد مهارت مقابله با آن و نیافتادن در ورطه این آسیب را ندارد و آسیب پذیری بالاتر می‌رود.در نتیجه اگر می‌خواهیم در زمینه آسیب‌های اجتماعی و فردی پیشگیری درستی داشته باشیم می‌بایست در زمینه آموزش‌ مهارت‌های اجتماعی و فردی پیش بینی و آموزش درستی داشته باشیم.
________________
حسین درخشنده
________________

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=206333
  • دیدگاه‌ها برای آموزش مهارت‌های اجتماعی مقدمه‌ای برای کاهش آسیب‌ها بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.