
عصر همدان گزارش میدهد؛
تراموا در بافت سنتی همدان امکانپذیر نیست
ایجاد قطار شهری یا تراموا نیاز به خیابانهای عریض برای ریلگذاری و خط ویژه دارد در حالی که خیابانهای همدان با توجه به بافت سنتی این شهر عرض زیادی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»، شهر همدان یکی از متراکمترین و متمرکزترین شهرهای کشور است و سالهاست که برخی از مسئولان با نگاهی خاص نگذاشتهاند محدوده شهر گستردهتر شود، البته موضوع این متن بررسی معضلات و مشکلات این تراکم خارج از ظرفیت ساختوساز و عدم گسترش شهر نیست. موضوع متن بررسی احداث قطار شهری است که در یک بازه زمانی مشخص هر چند سال یکبار مطرح میشود و بیشتر شبیه یک شوخی است تا یک طرح قابل اجرا آن هم در شهر همدان که اگر بصورت کامل بخواهیم در ساعات پرتردد کمربندی شهر را دور بزنیم بیشتر از نیم ساعت زمان نمیبرد!
شهری دایرهای که خیابانها و میادین اصلی آن دقیقاً حول همان دایره یا میدان اصلی در شهر اجراء شدهاند.
آیا معضل و مشکل اصلی شهر همدان گرانی مسکن و احتکار زمین از سمت ارگانهای دولتی نیست؟ آیا مشکل اصلی شهر اشتغال و ازدواج نیست که با سرعت زیاد بهسمت پیری جمعیت و چاله جمعیتی پیش میرویم؟
قبول کنید که انسان متعجب میشود از نداشتن اولویت، چه در برنامههای کلان و چه در برنامههای جزئی؛ عمده مشکلات خلاصه شده در اشتغال، ازدواج و مسکن و البته به زعم برخی از مسئولان قطار شهری رأس هرم مشکلات قرار گرفته است!
مهدی حیدر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ اظهار کرد: تراموا مشکل ترافیکی را حل نخواهد کرد، تراموا ظاهری زیبا و لاکچری دارد اما شهرداری توان پرداخت چند میلیارد تومان بودجه برای نوسازی حمل و نقل عمومی را ندارد، چطور می خواهد با هزینه بسیار زیاد این کار را عملی کند.
وی خاطرنشان کرد: در دوره های قبلی مطالعات پروژههای عمرانی به اجرا کنندگان طرح ها داده میشد اما مطالعه کننده طرح باید از اجرا کننده مجزا باشد به طوریکه اگر مطالعه کننده و اجرا کننده یک گروه باشند، به دنبال سود بیشتر و هزینه کمتر خواهند بود.
عضو شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: تأیید اینکه یک شهر بتواند برای حملونقل درونشهری از سیستم ریلی استفاده کند، با شورای عالی ترافیک کشور است که در زیرمجموعه وزارت کشور قرار دارد؛ این درحالی است که شورای عالی ترافیک کشور نیز قطار شهری اعم ازمونوریل، تراموا و مترو برای یک شهر را وقتی تأیید میکند که در مطالعات جامع ترافیکی انجامشده در آن شهر به این نتیجه رسیده باشند که شهر نیازمند سیستم ریلی جهت حملونقل درونشهری است
حیدری با بیان اینکه سیستم ریلی نیز خود پیشنیازهایی دارد، در شهری که هنوز پله اول حملونقل یعنی بیآرتی اجرا نشده، با فرض بر اینکه جمعیت بالای یک میلیون نفر را نیز دارا است و حتی اگر مطالعات نیز این نیاز را مشخص کرده باشد، چطور مدعی است که میخواهد سیستم ریلی را در شهر راهاندازی کند؟ زیرا باید بیآرتی بهعنوان پله نخست انجام و اشباع شده باشد تا مراحل بعدی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به معضلات تأمین بودجه پروژه قطار شهری همدان، اظهار کرد: طرح قطار شهری که در اذهان عمومی شکل گرفته، پُرهزینه است و مشکلات این کلانپروژه ازجمله تأمین اعتبار آن، باید رفع شود.
وی درخصوص مطالعات انجامشده اظهار کرد: قطار شهری نباید به آثار تاریخی و گردشگری آسیب برساند، مسئله این است که شورای عالی ترافیک کشور زیر بار موافقت با اجرای این طرح در همدان نمیرود، زیرا بهلحاظ مالی تأمین این حجم از اعتبار با دشواری همراه است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ یک پیشنهاد به این مسؤلان بجای اجرای قطار شهری، ایستگاه راهآهن همدان را به شهر نزدیکتر کنید تا حداقل کمی در هزینههای مردم صرفهجویی شود و البته زحمت و مشقت رفت و آمد مردم کمتر شود.
پیشنهادهای فراوانی وجود دارد که شاید از حوصله خواندگان این سطور خارج باشد، اما لازم است در ابتدا چندصد هکتار به زمینهای مسکونی شهر اضافه شود تا ساخت قطار شهری توجیه عقلی و صرفه اقتصادی داشته باشد، نه این که با صرف هزینه و وقت چندین ساله و شاید یک دهه تازه فهمید که ایکاش بجای این همه هزینه اگر ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و یا ۲۰۰ دستگاه تاکسی و ایجاد چند صد شغل خدمتی بزرگ به همشریها میتوانستید بکنید!
البته با قاطعیت عرض میکنم که قطار شهری در شهر همدان اجراء نخواهد شد ولی حداقل ضربهاش این است حواس همه از حل مشکلات اصلی پرت خواهد شد.
توصیه اخلاقی به همه صاحب منصبان شهری و استانی این است که منویات رهبری را سرمشق و سرلوحه امور خود قرار داداه و فقط به دنبال راهکارهایی برای اجرای سریعتر این دستورات باشید.
خلاصه و جان کلام این است که مسئولان بجای ایجاد موج خبری و بهرهبرداری از این امواج برای جذب آراء بیشتر به فکر رفع مشکلات اساسی مردم باشند و مطالبات مردم را دنبال کنند.
چند هزار امضا نیاز است تا به این نتیجه برسید به دلیل شرایط آب و هوایی همدان محصولات کشاورزی ما به جز چند محصول همیشه یک فصل دیرتر به بازار میرسد و ما نیاز مبرم به یک ابرکارخانه فرآوری محصولات کشاورزی داریم!
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!