• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2

حجاب گوهری گران قیمت است

  • کد خبر : 9407
  • 20 تیر 1398 - 9:32
حجاب گوهری گران قیمت است

وقتی کلمه حجاب را بر زبان می آوریم نا خود آگاه به یاد حیا و غفت زنان و دخترانی می افتیم که همواره حتی در شرایط سخت هم چادر برسر دارند و راضی نمیشوند حتی ثانیه ای از چادر خود جدا شوند چرا که چادر همچون قلعه ای است برای پاسداری از گوهر عفاف.   […]

وقتی کلمه حجاب را بر زبان می آوریم نا خود آگاه به یاد حیا و غفت زنان و دخترانی می افتیم که همواره حتی در شرایط سخت هم چادر برسر دارند و راضی نمیشوند حتی ثانیه ای از چادر خود جدا شوند چرا که چادر همچون قلعه ای است برای پاسداری از گوهر عفاف.

 

به گزارش عصر همدان، تقویم را که ورق بزنیم، روزی به نام “حجاب و عفاف” در تاریخ تقویم جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده که میتوان گفت  که نوعی پوشش برای پوشاندن خود در برابر نامحرمان است و البته ریشه قرآنی در آن نهفته است؛

رهبر معظم انقلاب پیرامون مسئله فرمودند که ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.»؛ البته گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» که مردم ما چادر را انتخاب کرده‏ اند.

حجاب برتر یعنی همان چادر، یادگار فاطمه‌ی زهرا(س) است و بانوان چادری با به سر کردن چادر به آن عشق ورزیده و به دیگران فخر می‌فروشند.

به گونه ای که یکی می گفت چادر پنج متر پارچه است در کل اما گویی پنج زره بر تن می‌کنی، وقتی گرگ صفتان در حوالی تو پرسه می‌زنند، وقتی چادر پوش می‌شوی گرگی در کار نیست گرگ‌ها به دنبال شنل قرمزها می‌روند نه مشکی پوش‌ها.

 

فخر فروشی برخی بانوان با چادر نشانه مهم بودن آن است 

و اما شهرستان اسدآباد که نیمی از جمعیت بانوان و زنان را به خود اختصاص داده و به عنوان شهر چادری ها معروف است، این روزها با وجود چندین دانشگاه ملی و ورود فرهنگ‌های مختلف در آن و البته به بهانه های مختلف چادرها از سر برخی بانوان برداشته شده اما هستند بانوانی که آنقدر با عشق و به زیبایی چادر می پوشند به طوری که میخواهی مات و مبهوتشان شوی، در این زمینه با آنان به گفتگو نشستیم؛

 

از کودکی احساس می کردم باید پوششی باشد تا از نگاه نامحرم دور بمانم

راضیه نمامی بانوی اسدآبادی که همیشه با رعایت حجاب در مغازه لوازم بهداشتی مشغول کار است، میگوید: هشت، نه ساله بودم که با مادرم پا به مراسمات مذهبی می گذاشتم و با معنای حجاب و عفاف آشنا شدم؛ البته که با تشویق های مادرم بود که سعی کردم، من هم حجاب داشته باشم.

وی ادامه داد: هرچه از آن سالهای کودکی ام می گذشت بیشتر احساس می‌کردم که باید پوشیده باشم و حجاب را رعایت کنم، بنابراین به خواست و سلیقه ای خودم باحجاب کامل وارد جامعه شدم.

 

الگوبرادری از خواهران بزرگترم

این بانوی فروشنده محجبه که مشوق اصلی خود را در داشتن حجاب امروز مادرش می دانست، گفت: البته از خواهرانم هم الگوبرادری داشتم .

وی حجاب را دژ و قلعه ای برای پاسداری از گوهر عفاف دانست و افزود: شرایط امروز  و یا گرانی جامعه شاید در اقتصاد و امور روزانه ای من  خلعی به وجود آورد ولی هیچ وقت  چادرم را کنار نگذاشتم، چون ارزش عفاف من هم گران است و نمی‌خواهم به ارزانی در دید رس هرزه گران قرارش دهم.

حجاب؛ دژی برای پاسداری از گوهر عفاف

نمامی در پایان حرفهایش با عشق و علاقه ای خاص از دوست داشتن چادرش سخن گفت و با نیش و کنایه ای به تحریم ها گفت: من چادر و حجابم را دوست دارم و می‌پوشم حتی اگر ۱+۴هم به توافق نرسند.

فاطمه عواطفی بانوی خانه دار اسدآبادی است که می گوید: داشتن حجاب را از سن ۱۰سالگی انتخاب کردم و در خانواده هیچ اجباری به انتخاب حجاب برتر «چادر» برایم نبود.

 

با اجبار نمی شود چادر پوشید

وی می گفت: مادرم از همان دوران کودکی از خوبی های حجاب برایم میگفت و خطرهایی که ممکن بعدها بدون حجاب سر راهم قرار بگیرد اما اختیار را به خودم داده بود که انتخاب کنم.

این بانوی محجبه ادامه داد: من هم با افتخار چادر را انتخاب کردم، بعدها باگذشت زمان و مطالعات در حوزه حجاب وارزش های آن به انتخاب حجاب برتر «چادر» افتخارکردم.

وی هم مشوق اصلی خود مادرش می دانست و گفت: مادرم بدون کوچکترین سخت گیری مرا با حجاب و ارزش های آن آشنا کرد.

چادر بالاترین حجاب است

عواطفی افزود: حجاب در اصطلاح شرعی و قرآنی  تعریف های خاص خودش را دارد؛ به طور کلی حجاب برای من یک پوشش سالم است که هم من را از نگاه نامحرم حفظ می‌کند و هم نامحرم را از گناه کردن منع می کند.

وی گفت: حجاب برتر از نگاه من چادر است، هرپوششی به غیر از چادر انتخاب کنم قطعأ خواسته من را ازحجاب برآورده نخواهد کرد و هر پوششی که خواسته من را ازحجاب «شرعی» تأمین کند، قطعا هزینه اش از هزینه چادر بیشتر خواهد بود، پس گرانی چادرهیچگاه نمی تواند دلیلی برانتخاب نکردن چادر از نگاه من باشد.

زهرا محمودی یکی از دانشجویان محجبه فعال در حوزه بسیج است که با عشق و علاقه ای خاص از چادر سخن می‌گوید : بنده از سن ۱۰سالگی سعی کردم حجابم را رعایت کنم و البته چادر را به عنوان حجاب از همان موقع انتخاب کردم.

رضایت امام زمان (عج) در رعایت حجاب است

وی گفت: مشوقان من در انتخاب حجاب و البته چادر پدر، مادرم و خانواده ام بودند.

این دانشجوی چادری، حجاب با چادر مشکی را نوعی حیا می دانست و گفت: احساس میکنم با وجود این نوع حجابم لبخند رضایتی امام زمانم را به همراه دارم.

وی گفت: کمی به جامعه که می نگرم و وضعیت حجاب را در کشور می بینم، احساس ناراحتی میکنم اما سعی کردم خودم همانند آن قشر از جامعه که ترویج بدحجابی می کنند، نباشم و همیشه در این مواقع شهدا و سخنان رهبرم در مورد حجاب در ذهنم حلاجی می‌کنم.

گرانی چادر مانع نپوشیدن نیست چرا که گوهر همیشه گران است

محمودی در خصوص گرانی قیمت چادر و اینکه آیا گرانی باعث نپوشیدن چادرش شده است، ب زیبایی پاسخی داد که قانعمان کرد ؛ او گفت: شنیدید میگویند خواستید میوه بخرید گرانش را بخرید، خوب است، پس چادر هم خیلی خوبه که انقدر گرانه؛ و البته که گوهر همیشه گران است و اگر قیمت چادر متری خدا تومان هم شود، باز هم میخرم چون عاشق چارم هستم..

در این زمینه با امام جمعه موقت اسدآباد هم به گفتگو نشستیم؛ حجت الاسلام علی سیاح با با بیان اینکه حجاب به معنای پوشش و پرده است، اظهار کرد: در عالم هستی وقتی به مخلوقات خداوند نگاهی اجمالی می‌اندازیم می‌بینیم که غالب آنها از حجاب برخوردارند و نمونه آن زمین است که دارای هسته و پوسته هست که یکنوع پوشش برای هسته زمین می‌باشد.

وی به ریشه تاریخی حجاب اشاره کرد و گفت: بر پایۀ متون تاریخی، در تمدن‌ها وادیان پیشین جهان، حجاب در‌میان زنان در دورۀ ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی، معمول بوده است؛ و این حقیقت روشن می‌شود که با ورود اسلام به ایران حجاب وارد ایران نشده است؛ بلکه بانوان ایرانی ازدوران باستان حجاب داشته‌اند و نمونه پوشش را در دوران باستان از روی کتیبه‌های به‌جا‌مانده در مکان‌های باستانی (نقش‌رستم، تخت‌جمشید، نقش‌رجب و …)، ظروف، تندیس‌ها و مجسمه‌های محافظت شده در موزه‌ها می توان مشاهده کرد.

حجاب از دوران باستان هم معمول بوده

امام جمعه موقت اسدآباد با اشاره به ویژگی حجاب برتر، اذعان داشت: ما معتقدیم حجاب با چادر مشکی به دلیل قراین و شواهد فراوان لغوی و تاریخی، دارای اصل و ریشه‎ی قرآنی است و به همین دلیل، فاطمه زهرا (س) به عنوان بهترین الگوی زن مسلمان از آن استفاده می‎کرده‎اند، و لذا این‎گونه پوشش از مصادیق تأمین کننده‌ حجاب برتر است؛ و هیچ یک از شبهات مخالفان چادر مشکی از کارآمدی و برتری آن نمی‎کاهد.

وی در خصوص رابطه حجاب و غیرت مردان با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) که فرمودند: هر مردی که همسرش با آرایش (بدحجاب) از خانه بیرون رود، بی غیرت است؛ و هرکس او را بی غیرت بخواند، گناهی نکرده است!، گفت: در سال های اول انقلاب این شعار را روی دیوارهای شهر بسیار می‌دیدیم که “بی‌حجابی زن از بی‌غیرتی مرد است”. با این حال حتی اگر بدحجابی زنان از بی عفتی خود آنان باشد، باز هم این نشان از بی غیرتی مرد هم می باشد زیرا زن جزء، شرف مرد به حساب می آید؛ در ضمن اگر ما به یک زن برای رعایت نکردن حجاب تذکرمی‌دهیم باید به مردان هم بابت داشتن غیرت تذکر بدهیم،  یعنی اگر به زنی می‌گوییم خانم حجابت را رعایت کن باید به مرد هم گفت آقاغیرت نسبت به ناموست داشته باش.

 

حجاب ریشه قرآنی دارد

سیاح ریشه بد حجابی را در عوامل مختلفی از جمله معرفتی اقتصادی، روانشناختی،  اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت:  ضعف ایمان و باورهای دینی و پیروی از خواهشهای نفسانی و حرام خواری، برخی موارد فقر و وجود برخی مشکلات اقتصادی همچون بیکاری , نبودن اشتغال ، مشکلات روحی و روانی در برخی افراد، کمبود شخصیت و توجه و محبت، تهاجم فرهنگی و تبلیغات رسانه های بیگانه را میتوان از زیر مجموعه آن عوامل برشمرد.

وی در خصوص چگونگی آشنایی نسل جدید باحجاب واقعی، گفت: باید با توجه به محبت خداوند، تشویق و تقویت باورهای دینی، پیوندعاطفی میان کودک و اولیای دین(زیارت.  …ادعیه و…، الگوهای منفی را حذف کنیم و آنان را برای دوستان وهمبازی های هم عقیده کمک کنیم.

باید شعار “بی‌حجابی زن از بی‌غیرتی مرد است” رنگ بگیرد

امام جمعه موقت اسدآباد در زمینه آثار بدحجابی بر بلوغ زودرس نیز گفت: وقتی دختر با عدم رعایت حجاب و پوشش خود را درمعرض نگاه‌های مسموم و سخنان شهوت انگیز افراد مریض در جامعه قرار داد ناخودآگاه سبب بلوغ زودرس خواهد شد.

وی با بیان اینکه در قرآن بیش از بیست آیه از قرآن در مورد حجاب سخن به میان آمده است، افزود: بانوان جامعه ما با بالا بردن سطح معلومات دینی و سیاسی میتوانند راه را بر سوء استفاده سیاسیونی که با شعارهای فرینده آنها را گول بزنند، ببندد و خود را بازیچه دست آنها نکنند.

 

سطح معلومات دینی بانوان راهی برای مقابله با شعارهای فریبنده مردان

سیاح در خصوص ارتباط تفکر آزادی و لیبرالیسم در حوزه اقتصادی با حوزه های فرهنگی نیز گفت: در جامعه ای که اقتصادآن بر پایه و اساس تفکرات لیبرالیسم باشد و هرکس از هر طریقی کسب درآمد داشته باشد و رعایت حلال و حرام را نداشته باشد، حول ناخواه فرهنگ آن جامعه هم تحت تاثیر قرار میگیرد چون رعایت حلال و حرام نمی‌شود.

وی اذعان داشت: طبق آمار رسمی بین المللی هیچگاه در کشورهایی که زنان آنها از آزادی به معنای غربی برخوردارند، از آسایش برخوردار نیستند بلکه همیشه اعلام می‌شود که چقدر مورد سوءاستفاده های ابزاری قرار می‌گیرند.

 

بی حجابی تکامل نیست

این روحانی در خصوص اینکه بی حجابی و بی عفتی در غرب یک تکامل است یا یک ارتجاع؟ نیز گفت: هیچگاه بی حجابی تکامل نیست چون اگربی حجابی عامل تکامل باشد با کمال شرمندگی باید عرض کنم که حیوانات که همه کاملترهستن درصورتی که انسان اشرف مخلوقات است و خالق انسان هم پوشش و حجاب را مایه تکامل انسان است.

لیلا نظری فرهودی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=9407
  • دیدگاه‌ها برای حجاب گوهری گران قیمت است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.