• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

وقتی با همدلی و اتحاد شام اهالی روستایی یک نوع غذا می شود

  • کد خبر : 19693
  • 20 شهریور 1398 - 14:55
وقتی با همدلی و اتحاد شام اهالی روستایی یک نوع غذا می شود

روستای وندرآباد یکی از روستاهای بزرگ اسدآباد است که اهالی آن از روی عشق و ارادات به امام حسین(ع)، ۱۴ رأس گوسفند قربانی می کنند و با اتحاد و همبستگی که در بینشان مشهود است، غذای قیمه پخت کرده و در شام غریبان همگی یک نوع غذا صرف می کنند. به گزارش عصر همدان؛ اتحاد، […]

روستای وندرآباد یکی از روستاهای بزرگ اسدآباد است که اهالی آن از روی عشق و ارادات به امام حسین(ع)، ۱۴ رأس گوسفند قربانی می کنند و با اتحاد و همبستگی که در بینشان مشهود است، غذای قیمه پخت کرده و در شام غریبان همگی یک نوع غذا صرف می کنند.

به گزارش عصر همدان؛ اتحاد، همبستگی، وحدت مولفه‌های به ظاهر پیچیده و عمیقاً پیوسته ای که در عصر امروز کمتر دیده و در مواردی اصلاً دیده نمی شود گویی واحد بودن در کلیت زندگی رخت از تن برداشته و شتابان به ظهور امام زمان می‌رود.

مگر نه اینکه در سیره پیامبران و امام به صراحت شنیده و دیده‌ایم که بار ها تاکید و تشویق به وحدت و اتحاد داشته اند اما متاسفانه این روزها این موضوع مهم کمرنگ و کمرنگ تر می‌شود.

اهالی روستای وندرآباد بر وحدت و همدلی معتقدند
گذر زمان خیلی چیزا را از میان برداشته اما همچنان انگشت شمار وحدت بین عده ای حرف اول را میزند؛ وندرآباد روستای هزار و ۸۸۰ نفری در ۱۴ کیلومتری شهرستان اسدآباد واقع شده است که درست اصل مطلب گزارش ما را می‌رساند همان اتحاد و همبستگی.

در این روستا که اهالی آن به شدت بر وحدت و یکپارچگی تاکید دارند این مهم را ذات و اصلیت عموم روستاییان میدانند که در همین راستا هرساله از ابتدای محرم با جمع آوری نذورات نقدی و غیر نقدی اهالی روستا نهایتاً در روز دهم محرم که مصادف با شام غریبان است به پخت شام نذری و توذیع آن می‌پردازند.

خبر این حرکت زیبا و خداپسندانه را که شنیدیم راهی روستا شدیم، کودکان و جوانان و حتی پیران روستایی قابلمه به دست به سمت مسجد روستا در حرکت بودند.

نذری که ثمره اتحاد و همدلی است
از ابتدای درب مسجد اهالی روستا به طور منظم و صف کشیده برای گرفتن نذری ایستاده و یا نشسته و نیز بالای حیاط مسجد خادمان مسجدی ،شورای روستا ،امام جماعت و …برای توزیع مرتب به اهالی دیگ های نذری را آماده کرده بودند.

نداشتن همهمه برای مراسم، نظم خادمین برای برپایی نذری و همچنین نظم اهالی برای گرفتن آن تحسین برانگیز بود.

نوای مداحی به زبان محلی روستا از بلندگوی مسجد به گوش می‌رسید، چادر مشکی زنان روستایی و مردان پیرهن مشکی یک‌رنگی خاصی را به نمایش می‌گذاشت.

از نگاه کردن و لذت بردن از آن همه نظم و صمیمیت که گذشتیم به سراغ امام جماعت روستا که او هم در مراسم همکاری می کرد رفتیم.

حجت الاسلام همایون سبزیان با تسلیت ایام سوگواری حسینی با اشاره به دستگیری ائمه از نیازمندان گفت: امام حسین و دیگر امامان بسیار به نیازمندان یاری داشتند و سینی غذا بر دوش به در خانه یتیمان و نیازمندان حمل می‌کردند.

اهالی وندرآباد گام نهادن در کار خداپسندانه نذری دادن را از ائمه اطهار الگو گرفتند
وی این عمل خداپسندانه اهالی روستا را نمونه ای الگو گرفته از خیرخواهی ائمه دانست و گفت: قطعا عامل پخت و پخش نذری که همگی به همت و همکاری روستاییان صورت گرفته امام حسین علیه السلام است که این چنین همه مردم را یکدل و واحد کنار یکدیگر جمع کرده است.

امام جماعت روستای وندرآباد افزود: نذورات باقیمانده را به صورت بسته های غذایی به نیازمندان روستایی هدیه می‌کنیم.

وی یکی از عللی که باعث شد قیام امام حسین با شکست مواجه بشود را عدم اتحاد بین شیعیان دانست و گفت: همه کوفیانی که علیه امام حسین علیه السلام برخواستند یار امام بودند اما عدم اتحاد باعث شد که آنها به جبهه مقابل بروند.

حجت الاسلام سبزیان همچنین در پایان صحبت های خود به اتحاد حضرت ابوالفضل ع و امام حسین علیه السلام اشاره کرد و افزود: حضرت ابوالفضل جدا از اینکه برادرش را کمک میکرد از امام زمان خودش رو همراهی میکرد و همه باید از این موضوع درس بگیریم و از امام زمان خودمان که امام خامنه ای هستند یعنی همان ولایت پیروی کنیم.

باید ولایت پذیر باشیم
در میان آرامش این پزیرایی بزرگ شورای روستا که امام جماعت روستا بدلیل همکاری و حسن نیت،ایشان را پدر روستا میخواند هم خالصانه در حال فعالیت بودند که در این میان صحبت‌هایی داشتیم.

حسن سالکی معاون شورای روستای وندر آباد صحبت خود را با اشاره به تشکیل هیئت عزاداران امیرالمومنین که در سال ۵۹ در روستا آغاز به کار کرده گفت:در سالهای ۵۹ و ۶۰ هیئت نوپای ما در روستا به منازل می‌رفتیم و عزاداری می‌کردیم و به صورت رسمی محلی نداشتیم که در سال ۶۸ به همراهی روحانیون روستا و اهالی مسجد افتتاح شد.

وی رمز موفقیت و پیشرفت مراسمات و هیئات را مشارکت تمامی اهالی روستا دانست و ادامه داد: پیام عاشورا می‌تواند همین مشارکت ها و همبستگی ها باشد و باید این مسیر را به حمد الهی ادامه داد چون همین اتحاد متولی اصلی پیشرفت این برنامه و نذری در این روستا شده چرا که سالهای اول این نذری به این شدت شور مردمی و نذری ها زیاد نبود اما رفته رفته بین عموم جا افتاد و پیشرفت کرد و الان به یاری خدا همه اهالی استفاده می‌کنند.

مشارکت تمامی اهالی روستا رمز موفقیت و پیشرفت مراسمات و هیئات
سالکی خاطرنشان کرد؛ بالغ بر ۱۰ سال است که این مراسم در روستا پاگرفته که هر ساله نذورات رو به افزایش است که امسال نیز به حمد الهی جمعاً ۳۰ کیسه برنج ، ۱۴ گوسفند، ۲۰۰ کیلو قند ، رب و … که حاصل اینها برپایی نذری برای بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ نفر که این جمعیت را روستاییان و روستاییان مقیم در اسدآباد تشکیل داده اند .

وی در پایان افزود: لازم به ذکر است که خورش این نذری را خانم های روستایی و پلو را آشپز آقا پخته است که این افراد همگی کاملاًً دلی و حسینی وار همکاری کرده اند.

بعد از صحبت با حاجی حسن سالکی متوجه شدیم یکی از پسران آقای سالکی طلبه هستند و در حال فعالیت هستند که نظر ایشان را در این باره جویا شدیم.

علی سالکی از طلبه های روستای وندرآباد است که خود را بچه هیئتی و طلبگی و مذهبی بودن خود را حاصل حضور در هیئت های عزاداری اباعبدالله الحسین دانست و افزود: هیئت عزاداران امیرالمومنین با همت کل روستا برپا شد و دلیل موفقیت و اتحاد آن پیرغلامان و ریش سفیدان و تشویق آنان به عزاداری و دوسداری اهل بیت است چرا که روستاییان به احترام به بزرگتر و حرف های آنها بسیار ارزش قائل هستند چرا که در روستای وندر آباد اعتماد میان مردم بسیار زیاد است.

وی همچنین گفت: همانطور که ملاحظه میکنید مردم روستا هیچ دلیلی جز عرق به امام حسین علیه السلام برای برپایی مراسمات این چنینی ندارند و هرسال ما شاهد افزایش و اشتیاق اهالی برای این مراسم ها هستیم.

چیزی به اتمام نذری نمانده بود که مسبب آشنایی ما با این اهالی خون گرم و حسین دوست قابلمه نذری به دست به سمتمان آمد ما هم فرصت غنیمت شمرده و به گفتگو با ایشان راجع به نذری پر ارزش روستا پرداختیم.

یوسف ولی زاده از زاده های روستا و معلمی دلسوز و ورزشکار است که در روستای وندر آباد به شغل شریف معلمی مشغول است.

نظم در پخش نذری روستای وندرآباد حاصل سالها فرهنگ سازی است
ولی زاده در پاسخ به سوال ما که به عنوان فرهنگی و بزرگ شده روستا راجع به قدمت اینگونه مراسمات و همچنین رسم و رسومات این روستا برایمان توضیح دهیدگفت: قدمت مراسم عزاداری روستای وندرآباد به قبل از انقلاب برمیگردد،از قدیم تا کنون اهالی روستای وندراباد هرساله همانند سایر عاشقان اباعبدالله در اقصی نقاط دنیا در ماه محرم به عزاداری و سینه زنی می‌پردازند که الحمدالله این شور و نشاط حسینی توانسته نسل به نسل با شکوه و عظمت بهتر نسبت به گذاشته برگزار شود.

وی همچنین به تعزیه خوانی در روستا اشاره کرد و گفت؛در چند دهه ی اخیر گروه تعزیه خوانی در روستای وندرآباد برای اهالی روستا صحنه عاشورا را تداعی میکردند ولی متاسفانه چند سالی است که بنابه دلایلی مراسم تعزیه خوانی برگزار نمی شود که بنده از همین طریق از اعضای گروه تعزیه خوانی روستا دعوت میکنم که از هم اکنون به فکر سال آینده باشند تا ان شالله در روز عاشورای سال دیگر شاهد اجرای مراسم تعزیه خوانی در روز عاشورا در روستای وندرآباد باشیم .

لیلا نظری فرهودی
انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=19693
  • دیدگاه‌ها برای وقتی با همدلی و اتحاد شام اهالی روستایی یک نوع غذا می شود بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.