طاهره بابالحوائجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، با بیان اینکه الگوی زن تراز انقلاب اسلامی یکی از چالشها و دغدغههای مقام معظم رهبری و مباحث جدی روز است، اظهار کرد: زمانی که بحث از الگو میشود به معنای اقتدا کردن است، وقتی که صحبت از الگو میآید به دنبال شاخصههایی هستیم که براساس آن شاخصههای مطلوب و ممیزههای مطلوب بتوانیم برای زن یک مدل در جامعه ترسیم کنیم.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما امروز نسبت به مسئله زن دچار بحران و یک عقبماندگی هستیم، افزود: مقام معظم رهبری عقبماندگی را توصیف میکنند به اینکه ما شاخصها و ممیزات جدی برای معرفی زن شاخص و زن تراز انقلاب اسلامی به جهان داریم اما تاکنون این الگو به دنیا معرفی نشده است.
نماینده مجمع فعالان مردمی جمعیت همدان با بیان اینکه در سراسر تاریخ ما شاهد زنان موفقی هستیم که با اندکی تحلیل در شخصیت آنان میتوانیم الگوی شاخص و تراز را مطرح کنیم، گفت: استاد شهید مطهری به جهت اهمیت و حساسیت مسئله زن در یک تقسیمبندی زن را در سه ساحت بررسی میکند.
وی با بیان اینکه زن در ساحت اول شی گرانبهایی است که فقط در خانه نقشآفرینی میکند و در اجتماع نقشی برای او تعریف نشده فقط در خدمت همسر و فرزندان است، ادامه داد: زن در ساحت دوم به دلیل ارتباط خارج از چهار چوب با مردان در اجتماع قدر و منزلت خود را از دست داده و تبدیل به شی بیبهایی شده است و فقط در اجتماع نقشآفرینی میکند.
بابالحوائجی افزود: زن در ساحت سوم شخص گرانبهایی است که در خانه و اجتماع نقشآفرینی میکند و حضور سازنده دارد، این زن با مراعات حریم با مردان دارای قیمت شده است.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در پیامی در کنگره «هفت هزار شهید کشور» نقش زن مسلمان ایرانی در معرفی الگویی جدید از «زن» را تاریخساز خواندند و با اشاره به ظهور هزاران زن با روحیه کربلایی در صحنه انقلاب و دفاع مقدس خاطر نشان کردند اقتدار و جذبه تازهای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید ظهور کرده است که دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان اثرگذار خواهد شد، عنوان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در الگوی سوم دو شاخصه مهم خانوادهگرایی و حضور اجتماعی قابل توجه است.
نماینده مجمع فعالان مردمی جمعیت با بیان اینکه قبل از بررسی این دو شاخصه باید الگو را معنا کرد، گاهی منظور ما از الگو نمونهی بارز، مشخص و ایدهآل است که ما تلاش میکنیم به این الگو نزدیک شویم؛ گاهی منظورها از الگو، الگوی مطلوب است به این معنا که مدل مطلوب از «زن تراز انقلاب اسلامی»، زن در اندیشه و فرهنگ اسلامی باشد، ابراز کرد: در الگوی سوم طبیعتاً منظور ما الگوی مطلوب الگویی نماد اندیشه اسلامی باشد.
وی با تأکید بر اینکه شاخصه اول خانوادهگرایی کنشگر فعال خانهدار است، تصریح کرد: در این شاخصه محور و اولویت خانواده است و در مقابلش دو الگوی دیگر شکل میگیرد.
باب الحوائجی با بیان اینکه الگوی اول خانوادهگریزی و خانهگریزی و الگوی دوم خانهنشینی است، مطرح کرد: در الگوی خانوادهگریزی و خانهگریزی زن به جهات متعدد تمایل به غالب خانواده ندارد یا زیست مجردی پیدا میکند.
وی با اشاره به اینکه الگوی سوم مرجوهیت خانواده است که در این الگو اولویت دیگر خانواده نیست بلکه اجتماعی بودن است؛ البته خانواده تشکیل میشود ولی دیگر در اولویت نیست، عنوان کرد: مهمترین آسیبی که الگوی «مجرد و مرجوهیت» دارد شکلگیری دو سبک زندگی شیوارگی یا به عبارتی تنفروشی به گونههای متعدد و روابط دوستانه خارج از چهارچوب خانواده است که هر دو سبک نقطه مقابل خانوادهگرایی هستند.
نماینده مجمع فعالان مردمی جمعیت با بیان اینکه در الگوی دوم خانهنشینی که زن صرفاً در خانه خدمت همسر و فرزندان است و حتی درون خانه هم نقش اجتماعی ندارد، تأکید کرد: شاخصه و ممیزه دوم الگوی سوم حضور اجتماعی مؤثر یا کنشگر فعال است که در مقابل الگوی شرقی خانهنشینی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ و در سیره ائمه زنان را تشویق به حضور مؤثر و در جامعه میکند به عنوان مثال نقش تاریخی و حضور تاریخساز حضرت زهرا(س) در دفاع از مقام والا است شاهد بر این مدعا است، ابراز کرد: در الگوی سوم قصد مردواره کردن زن وجود ندارد و تمام افتراقات بین زن و مرد در بروز و ظهور اجتماعی باید لحاظ شود.
بابالحوائجی تأکید کرد: زن با این سه شاخصه وارد عرصه اجتماع شود، اینکه عفیف، محجبه و شریف باشد در این صورت حضوری گرانبها و مؤثر خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری میدان دار اصلی صدور زن با شاخصههایی که در الگوی سوم وجود دارد را زنان میدانند که عرضه این الگو باید بهصورت تهاجمی باشد نه تدافعی و جامعه باید از این انفعال خارج شود، خاطرنشان کرد: اگر الگوی سوم تبیین نگردد اصلاً نظامی به عنوان خانواده تشکیل نخواهد شد.
انتهای خبر/حا