• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1
زیر تیغ قیچی؛

قصه تلخ فروش مو و زخم‌های پنهان

  • کد خبر : 223654
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۵۹
قصه تلخ فروش مو و زخم‌های پنهان
فروش مو، فراتر از یک معامله‌ ساده، زخمی عمیق بر روح و روان زنان است، زخم‌هایی که در پس آگهی‌های خرید و فروش مو پنهان مانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ «موی طبیعی شما را خریداریم» این محتوای تراکت‌هایی است که سطح شهر را پر کرده است، حتی در آگهی‌های برنامه دیوار و روزنامه‌های محلی دیده می‌شود.

در سال‌های اخیر با توجه به اینکه تمایل به موی بلند افزایش یافته به تبع آن شغل خریدار مو قارچ‌گونه در حال افزایش است.

گاهی بانوان و دختران به دلیل مشکلات اقتصادی اقدام به فروش موی خود می‌کنند و گفته می‌شود این موها در اکستنشن استفاده می‌شود.

برای خدمات اکستنشن مو از موهای طبیعی استفاده می‌شود که با نگاهی به آگهی‌ها متوجه می‌شویم قیمت‌های مختلفی برای این کار ارائه می‌شود و از ۲۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود و هیچ ارگانی به آن نظارت ندارد چرا که شغل تعریف شده‌ای نبوده است.

روایت تلخ یک معامله

بهترین راه برای اطلاع از خریداران و قیمت مو فضای مجازی است در اینستاگرام و نرم افزار دیوار به خریداران مو به عنوان فروشنده پیام ارسال کردم که از من عکس مو را خواستند تا قیمت‌گذاری کنند که این ارسال عکس از لحاظ شرعی کار درستی نمی‌باشد.

به بهانه فروش مو به آرایشگاهی مراجعه که اتفاقاً آرایشگر در حال کوتاه‌کردن موهای خانمی بود که تفریباً موهای بلند خانم را کوتاه کرد و به اصطلاح مدل موی کُپ پسرانه زد و با ترازویی وزن کرد و ۳‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حساب خانم مراجعه‌کننده واریز کرد.

از خانم مراجعه‌کننده سوال کردم خود شما خواستید به این اندازه موهای شما را کوتاه کند گفت نه خیلی کوتاه شد اما چاره‌ای نبود گفتم همسر شما به این کار رضایت دارد و از دیدن این صحنه تعجب نمی‌کند؟ گفت در نهایت یه هفته به خانه پدرم می‌روم بعد از این که آب از آسیاب افتاد به خانه خودم برمی‌گردم.

سیده معصومه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» اظهار کرد: طی سال‌های اخیر یک تبی در بین دختران و زنان ایجاد شده از حیث توجه و تمایل به داشتن موی بلند با فرم‌های مختلف و با توجه به این اینکه امکان این مسأله برای افراد وجود ندارد بازار کاری را برای یک سری از افراد به عنوان خریدار موی طبیعی ایجاد کرده است.

 

وی افزود: برخی افرادی که وارد حرفه آرایشگری و اکستنشن مو اقدام به خرید مو بانوان می‌کنند.

این روانشناس و پژوهشگر با اشاره به اینکه افرادی که به عنوان فروشنده مو هستند به چند گروه تقسیم می‌شوند افرادی که به دلایل مختلف و از باب نیاز این کار را انجام می‌دهند، ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده مادری برای تأمین هزینه دارو و درمان و دختری برای تأمین مخارج تحصیل و زندگی یکی از نزدیکان خود اقدام به فروش موی خود کرده‌است.

وی با بیان اینکه وقتی با نگاه روانشناسی به مسأله نگاه می‌کنیم می‌بینیم مادران برای تأمین مایحتاج زندگی موی فرزند خود را به فروش می‌گذارند که تبعات سختی دارد، تصریح کرد: فرزندان وقتی به دلایل مختلف خود را راضی می‌کنند این کار را انجام دهند به دلیل انس و الفتی که بعد از مدت طولانی بین فرزند و موی او ایجاد شده حالت عادی خود را از دست می‌دهند.

طباطبایی با بیان اینکه بعد از فروش مو حالت افسردگی، پشیمانی، احساس ناکافی بودن و گوشه‌گیری او را رنج می‌دهد، ابراز کرد: هر چقدر سن شخصی که خود را راضی کرده برای فروش مو کمتر باشد و توجیه این مسئله برای او سخت باشد پذیرش این مدل جدید هم سخت‌تر است و تبعات اجتماعی و روانشناسی دارد.

وی با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی ما با توجه به اینکه مو یکی از زیبایی‌های بانوان است تأکیداتی مبنی بر مرتب و تمیز نگه‌داشتن مو شده‌است، بیان کرد: در دین ما تذکراتی هم بر پوشش مو برای زنان عفیفه شده‌ است.

این روانشناس و پژوهشگر با بیان اینکه شاید از لحاظ فقهی استفاده از مویی که صاحب آن را نشناسد اشکال نداشته باشد اما از لحاظ عرفی این کار اقدام مناسبی برای یک زن عفیفه نیست، مطرح کرد: با نگاه به سابقه این کار می‌بینیم در دهه‌های گذشته هم خرید و فروش مو وجود داشته اما در گذشته فروش مو برای درمان یک معضل اجتماعی بوده به طوری‌ که افرادی خریدار مو بودند که برای افرادی که به دلیلی بیماری و مادرزادی موی طبیعی را ندارند کلاه گیس بسازند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فروش مو به شکل خاصی از نگرش دامن می‌زند که صرفا یک تمایل مدل در برهه خاصی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این اقدام فاصله طبقاتی را ایجاد می‌کند و همچنین وقتی شخصی که موی خود را می‌فروشد با این چالش مواجه می‌شود که به چه دلیل موهایش را فروخته است و به نقص عرفی و مادی می‌رسد که آن شخص را دچار رنج می‌کند و بیشتر در تالاب افسردگی غوطه‌ور می‌شود.

طباطبایی با بیان اینکه این معضل اجتماعی را باید با یک نگرش عرفی و فرهنگ‌سازی به شرایط مورد نیاز تعدیل کرد، مطرح کرد: متأسفانه در تهران و برخی کلان‌شهرها فروش مو به بازار دلالی تبدیل شده و بازار سیاهی به وجود آمده که نرخ‌های مختلفی پیشنهاد می‌دهند.

وی با بیان اینکه گاهی افراد آشنا به این حرفه اذعان می‌کنند بسیاری از موهای موجود در بازار موی طبیعی یا ایرانی نیست که ممکن از لحاظ سلامت جسمی مشکلاتی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: از نظر دین و اسلام فروش مو مورد پسند نیست و کرامت انسانی زن را مورد سوال می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با توجه به اینکه خرید و فروش مو با فرهنگ‌ کشور ما مغایر است و از طرفی تبعات اجتماعی و روانی دارد دستگاه‌های متولی فرهنگ در این امر ورود کنند و برخورد نمایند.

از طرف دیگر در حالی که در آرایشگاه‌های زنانه شغلی به عنوان خریدار موی بلند ایجاد شده و در عرف و جامعه این شغل پذیرفته شده و اتحادیه آرایشگران زنانه این کار را به شرطی که دلالی محسوب نشود قانونی می‌داند پس انتظار می‌رود انحادیه آرایشگران نسبت به نحوه خرید و قیمت‌گذاری خرید و فروش مو ورود پیدا کند.

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=223654
  • دیدگاه‌ها برای قصه تلخ فروش مو و زخم‌های پنهان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.