اواخر بهمن ماه گذشته بود که به دنبال ترافیک های سنگین در برخی میادین و معابر اصلی شهر همدان و مطالبات صورت گرفته، شورای ترافیک شهرستان همدان تشکیل جلسه داده و از طرح خود برای کنترل و کاهش این ترافیک خبر دادند.
طرح زوج و فرد!
این طرح پیش از این در شرایط اضطرار به ویژه در مواقع آلودگی شدید هوا در پایتخت اجرا شده و به هیچ عنوان نمیتوان آنرا به عنوان یک طرح دائمی برای حل مشکل ترافیک در نظر گرفت.
در مقطع خاص و محدود قبل از عید نوروز، کاهش چشمگیر ترافیک در ابتدای طرح مشهود بود ولی در ادامه عملا بیاثر گردید.
ریشه ترافیک در همدان، ضعفهای جدی در حوزه زیرساخت حمل و نقل عمومی، فقدان پارکینگ های مورد نیاز در مقصد، تراکم و تمرکز مراکز خرید، پزشکی، داروخانه ها، گردشگری و… ، ارزان بودن سوخت، فقدان طرح پارکبان و… است.
با توجه به نیاز روزمره همشهریان و البته سایر مراجعه کنندگان از شهرستانها و… به مراکز مورد اشاره و ضعف های جدی سیستم حمل و نقل عمومی باعث میشود که تلاش برای استفاده از خودروی شخصی و دور زدن قانون آغاز شود.
احتمالاً استفاده از کوچه های فرعی، دستکاری پلاک خودرو، رایزنی و بحث با مامورین راهور و… شدت خواهند یافت.
موضوع پارک در کوچه های فرعی علیرغم نصب پرتعداد تابلوهای توقف ممنوع هم به این موضوع اضافه شده است.
ضعفهای جدی در کنترل خودروها به مسیرهای محدود شده ترافیکی را هم به مشکلات اضافه کنید.
اخیرا پلیس راهور هم اعلام کرده که تاکسی های اینترنتی نمیتوانند وارد محدوده شوند و فقط آژانس ها مجوز خواهند داشت. با توجه به حجم بالای جابجایی مسافر توسط اینترنتی ها، این محدودیت روی درآمد آنها هم اثرمنفی خواهد داشت و به حجم نارضایتی ها خواهد افزود.
اقشار و مشاغل خاصی که نیاز به تردد در محدوده ترافیک را دارند را هم به این ناراضیان اضافه نمایید.
بدون تردید از الان می شود با توجه به حجم نارضایتی و اعتراضاتی که شکل می گیرد، شکست این طرح را پیش بینی کرد.
لذا به فرماندار همدان و اعضای شورای ترافیک پیشنهاد می کنیم، به دنبال طرح های جایگزین باشند.
برای شروع از سازماندهی پارک لجامگسیخته خودروها شروع کنند و به سرانجام رساندن پارکینگ های طبقاتی را هم دنبال کنند.
انتهای پیام/