• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
2
در گفتگو با روانشناس تربیتی مطرح شد؛

راه‌هایی برای ارتباط بهتر با نوجوانان

  • کد خبر : 226690
  • 09 آبان 1403 - 10:12
راه‌هایی برای ارتباط بهتر با نوجوانان
روانشناس تربیتی با بیان اینکه باید قبول کنیم نوجوان با ما تفاوت دارد و علاقه و ایده‌های او جدید هستند، گفت: نوجوان فرصت دوباره ما برای چیزهایی که ما به آن نرسیدیم نیست و اگر این نگاه جذاب را داشته باشیم قطعا ارتباط خوبی بین ما و نوجوانان شکل می‌گیرد.

علیرضا روحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، با بیان اینکه دوره نوجوانی دوره‌ای بسیار حساس است که آشنایی والدین با این دوره کمک می‌کند تا رابطه خود با فرزندانش را در بهترین شکل نگه دارند، گفت: در سن نوجوانی فرزندان سوالی که برای والدین پیش می‌آید این است که چرا اینقدر نوجوان درون‌گرا است و در روابط خانوادگی مثل دوران کودکی حضور ندارد و یا حتی در میهمانی‌های خانوادگی حضور پیدا نمی‌کند؟

وی با اشاره به اینکه این‌جا نخستین جایی است ک تصور می‌کنیم نوجوان گوشه گیر شده اما در واقع درون‌گرا شدن نوجوانان در این سنین بسیار طبیعی است، افزود: نوجوان در این سن رشد می‌کند و تغییرات جسمی و ظاهری او باعث می‌شود نسبت به خودش تصورات متفاوتی داشته باشد.

روانشناس تربیتی ادامه داد: نوجوان در حالت عادی تصور می‌کند نقطه مرکزی دنیا است و حالا با تغییرات واقعاً بیشتر مورد تماشای دیگران است در نتیجه از حضور در جمع‌های خانوادگی امتناع می‌کند.

روحی با بیان اینکه گاهی اوقات دلایل جدیدی نیز برای عدم حضور در جمع‌های خانوادگی مطرح می‌کنند: گفت: نوجوانی دوره ایده‌آل‌گرایی است و نوجوان به دنبال این است هرچیزی را با ایده‌آل خود مقایسه کند، از دارایی‌های پدر و مادرش گرفته تا روابط اجتماعی و طبیعتاً در همین حوزه بحثی در میهمانی مطرح شود و نوحوان به واسطه اطلاعاتی که دارد وارد بحث می‌شود اما بخاطر ایده‌آل‌گرا بودنش که فاکتور اصلی او است پاسخی هیجانی دادن که همراه با واکنش تند بزرگ‌ترها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همین مسئله باعث ایجاد دلخوری می‌شود و بعد سرزنش بزرگترها را به دنبال دارد، تصریح کرد: این موضوع به نوعی دافعه است تا نوجوان در جمع حضور پیدا نکند.

روانشناس تربیتی خاطرنشان کرد: مورد دیگر نیز گاهی ایده‌آل‌گرایی خود را در سبک رفت آمد نشان می‌دهند، مثلا یا تعداد رفت و آمد زیاد است و نوجوان برای اعتراض در جمع حضور پیدا نمی‌کند و یا با فرد مخاطب بخاطر ایده‌آل‌گر بودن دوست ندارد معاشرت کند و یا اینکه نوجوان تفکرات فرد را قبول ندارد و می‌گوید چرا با این فرد رفت و آمد کنم؟

روحی با بیان اینکه ایده‌آل‌گرایی فقط در نوجوانی نیست، عنوان کرد: اگر در دوران کودکی کنترل نشود به دوران بزرگسالی نیز منتقل می‌شود.

وی دلیل دیگر عدم حضور نوجوانان در جمع‌های خانوادگی را مقایسه با همسالان دانست و گفت: اگر نوجوان را با هم سن و سال‌های خودش مقایسه کنیم همین فاکتور سرزنشی جدی است و باعث می‌شود فرزند احساس باخت کند در نتیجه در جمع حاضر نمی‌شود.

روانشناس تربیتی ادامه داد: خانواده‌ها می‌گویند فرزند ما در کودکی برون‌گرا بود ولی از وقتی نوجوان شده درون‌گرا شده است با این حال در جمع دوستان خود می‌رود اما در جمع فامیلی نمی‌آید.

روحی با بیان اینکه نوجوان در جمع دوستان سرزنش نمی‌شود، گفت: نکته مهم این است که قبول کنیم نوجوان با ما تفاوت دارد و علاقه و ایده‌های او جدید هستند، نوجوان فرصت دوباره ما برای چیزهایی که ما به آن نرسیدیم نیست و اگر این نگاه جذاب را داشته باشیم قطعا ارتباط خوبی بین ما شکل می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به نوجوانان اجازه داد زیر نظر ما آزمون خطا کند و اعتماد به نفس داشته باشد، گفتگو با نوجوان به ارتباط مؤثر با نوجوان کمک می‌کند.

 

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=226690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

20 − 11 =