به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» وقتی سخن از مد و لباس میشود عدهای عقیده خود را اینگونه بیان میکنند که علت افزایش ناهنجاریها در حجاب و پوشش بانوان خصوصا نسل جدید، نبود پوشاک مناسب در بازار است.
بدون شک این موضوع در ترویج بدحجابی و بیحجابی تأثیر مستقیمی دارد و با این وجود کافیست در بازار و فروشگاهها چرخی بزنید تا ببینید حتی نظارتی بر تولید و فروش پوشاک خصوصا پوشاک زنانه وجود ندارد!
همه اینها درحالی است که در فرهنگ کشور ما، پوشاک ایرانی اسلامی از جایگاه ویژهای برخوردار است و حتی یکی از اصیلترین سبک پوشش در دنیا محسوب میشود اما این مسئله از چندین سال گذشته توسط دشمنان فرهنگ اصیل جامعه ایران اسلامی مورد هجوم قرار گرفت تا به فراموشی سپرده شود.
در سال ۱۳۸۵ قانون ساماندهی مد و لباس با ۱۱ ماده و سه تبصره به تصویب رسید و طبق ماده اول آن هدف از این قانون حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، ارجنهادن، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و
پوشاک براساس طرحها و الگوهای داخلی و نیز در جهت ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی است اما باید دید تاکنون چقدر موفق با اجرای این قانون در کشور بودیم و مسئولین تا کجا برای اجرای این قوانین تلاش کردند؟
آگاهی از قانون ساماندهی مد و لباس به مطالبهگری در این حوزه کمک میکند
حجت الاسلام مهدی جوادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی«عصر همدان» با بیان اینکه تاریخچه قانون اصلاح مد و لباس در جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۵ در مجلس شورای اسلامی به تأیید شورای نگهبان رسید و تصویب شد، گفت: در این قانون تعدادی از ادارات و نهادها موظف هستند تا در خصوص مد و لباس اقداماتی مؤثر داشته باشند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در خصوص عرضه و تقاضای مد و لباس وظایف دستگاههای دولتی در این قانون مطرح شده است، افزود: مثلاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین ماده این قانون مکلف شده تا کمیته تشکیل دهد و اعضاء این کمیته نیز مشخص هستند.
وی خاطرنشان کرد: قانون برای این موضوع وضع شده و طبق قانون افراد و نمایندگان دستگاههای معین باید در کمیته ساماندهی قانون مد و لباس حاضر باشند تا ساختار مدیریت مد و تولید لباسهای ایرانی و اسلامی را ساماندهی کنند.
جوادی با بیان اینکه باید دید مردم چقدر با این قوانین آشنا هستند و از آن اطلاع دارند، گفت: آگاهی از این قوانین به تقاضا و مطالبهگری کمک میکند؛ طبق قانون مصوبات این کارگروه پس از ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجرا خواهد بود و حالا سوال اینجاست که آیا واقعا این مصوبات اجرا شده یا در حد حرف باقی مانده است؟
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه همواره یکی مشکلات تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی مواد اولیه و خام بوده است، عنوان کرد: از سوی دیگر پوشاک غیر ایرانی با فرهنگهای خارجی و بیگانه تولید و عرضه شده است که قیمت خیلی پایینتری دارند؛ حالا ریشه این موضوع به کجا باز میگردد؟
وی ادامه داد: تعداد و کمیت این اجناس و لباسها موضوعی جدای از بحث ما است اما اصل قضیه این است که وقتی میدانیم در جنگ فرهنگی هستیم و دشمن به صورت همه جانبه دارد درحال حمله است تا به ما ضربه بزند چرا حمایتی که باید از تولیدکننده داخلی بشود را نداریم؟
جوادی با بیان اینکه دشمنان فرهنگ اصیل ایرانی در کشور ما هزینه میکنند تا لباسهایی مناسب با فرهنگ غربی تولید و در بازار عرضه شود، تصریح کرد: این درحالی است که مسئولین ما نسبت به حمایت از تولیدکنندگان بیتفاوت هستند.
پوشاک قاچاق و ایجاد چالش برای تولیدکنندگان داخلی
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی طبق ماده پنج این قانون مکلف است برای دسترسی عمومی و حمایت از تولید و فروش پارچهها و پوشاک منطبق با الگوهای ایرانی اسلامی، نمایشگاههای فصلی مد و لباس برگزار کند، افزود: در ادامه نیز طبق ماده ۶ مکلف است برای حمایت از تولیدات داخلی با رعایت قانون
مقررات صادرات و واردات شرایط تجاری برای پوشاک و پارچههای خارجی وضع کند به نحوی که امکان رقابت برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شود.
وی ادامه داد: ماده ۶ قانون ساماندهی مد و لباس درحالی است که شاهد واردات قاچاق البسهای هستیم که بازار را پُر میکند و این یکی از چالشهای بزرگ است که توسط دشمن برای ما ایجاد شده است.
جوادی با بیان اینکه موضوع بعدی در بحث پرداخت و تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان پوشاک ایرانی و اسلامی است، گفت: طبق ماده هفتم قانون مد و لباس وزارتخانههای تعاون، کار و امور اجتماعی و صنایع و معادن مکلفند در تأسیس تعاونی، اعطاءمجوز فعالیت و استفاده از تسهیلات دولتی، طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس مبتنی بر الگوهای ایرانی اسلامی را در اولویت قرار
دهند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه باید از مسئولین امر مطالبهگری کرد که تولیدکنندگان پوشاک از چند درصد تسهیلات بانکی برخوردارند و آیا این تسهیلات به موقع پرداخت میشود، تصریح کرد: این موضوع باید تحقیق میدانی شود که واقعا متقاضیان این عرصه به چه میزان از ماده این قانون بهرهمند شدند؟
وی در ادامه به مسئله گران بودن اجناس و مسئله اقتصادی در جامعه اشاره کرد و گفت: قیمت اجناس ایرانی و اسلامی بالا است و خرید کردن این اجناس برای همه امکانپذیر نیست، این درد جامعه است اما چه کسی باید این درد را درمان کند؟ گروه اندکی این دغدغه را دارند که مشکل مردم در این عرصه برطرف شود.
جوادی در پایان با بیان اینکه در این خصوص مردم نیز مکلفند تا مطالبهگری کنند، افزود: مردم و جامعه در کنار اعضای کمیته قانون مد و لباس وظایفی برعهده دارند که نباید این مسائل مورد غفلت قرار گیرد.
در اجرای قانون مد و لباس چقدر موفق بودهایم؟
قانون ساماندهی مد و لباس به تصویب رسید تا بتواند از هویت اصیل پوشش ایرانی اسلامی حفاظت کند، حالا با بررسی وضعیتی که در بازار پوشاک شاهد آن هستیم میتوان به این نتیجه رسید که مسئولین مربوطه تا کجا در اجرای این قانون موفق بودند.
پوشاک نامناسب در بازار یکی از عوامل ناهنجاریهای پوششی در جامعه بوده و به بیان دیگر بدحجابی و بیحجابی، نتیجه نبود نظارت بر بازار و اجرای قانون ساماندهی مد و لباس است.
در اینجا سوالاتی به ذهن میآید که آیا فراموشی پوشاک ایرانی اسلامی، بیشتر نتیجه توطئههای دشمنان است یا غفلت خود و متولیان فرهنگی؟
عدم نظارت صحیح بر بازار پوشاک حلقه مفقوده در ترویج حجاب است و بدون شک در کنار دعوت به رعایت حجاب باید بتوان افراد و جامعه را به سمت استفاده از حجابی سوق داد که در دسترس و موجود باشد.
شاید اگر قانون ساماندهی مد و لباس به خوبی هدایت و اجرا میشد حالا با چالش در حوزه حجاب و عفاف مواجه نبودیم و وضعیت کنونی تا این حد سخت نمیشد.
حالا تا دیر نشده است باید فکری به حال وضعیت کنونی کرد و با اجرای صحیح قوانین و به روز رسانی آن در جهتی حرکت کرد تا تولیدکنندگان پوشاک در کنار متولیان فرهنگی با ایدههای جدید ذائقه مخاطبان و نسل جدید را به سمت حجاب ایرانی اسلامی اصیل سوق دهند.
انتهای خبر/ سع