صالح قاسمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه از لایههای حوزه نگرش در موضوع جمعیت متغیرهای اقتصادی و فرهنگی هستند، گفت: این متغیرها بر الگوی فرزندآوری تاثیرگذار هستند و روی تعداد مطلوب فرزندان در خانواده تأثیر میگذارد.
وی با اشاره به اینکه در موازنه و سهمبندی بین اقتصاد و فرهنگ عموم جامعه بر این باور است که متغیرهای اقتصادی وزن بیشتری دارد، افزود: تمام مطالعات کیفی، پیمایشها و نظرسنجیها به اینجا ختم شده که آنچه که مشخص است اقتصاد مهم است اما فرهنگ و نگرش اجتماعی نسبت به فرزندآوری مهمتر از آن است.
پژوهشگر حوزه جمعیت ادامه داد: باید بررسی کرد که گرههای ذهنی جامعه در موضع فرزندآوری چیست، یکی از گرههای ذهنی که در این رابطه وجود داره این است که به جوانهایی که تازه ازدواج کردند توصیه میشود از زندگی خود بیشتر لذت ببرند و زود دارای فرزند نشوند و در واقع فرزنددار شدن را مغایر با زندگی خوب و همراه با لذتهای در زندگی زوجها تعریف میکنند.
قاسمی با بیان اینکه یک سوال در اینجا مطرح است که آیا کسانی که صاحب فرزند هستند حاضرند نعمت داشتن فرزند را با کدام یک از لذتهای دیگری که تا به امروز در عمر خود تجربه کردند عوض کنند، گفت: حتماً پاسخ شما این است که لذت داشتن فرزند و در آغوش کشیدنش با هیچ لذتی قابل تعویض نیست، درست میفرمایید سوال بنده اشتباه است چراکه اساساً این لذت با سایر لذتهای موجود در عالم قابل مقایسه نیست که قابل تعویض باشد.
وی با اشاره به اینکه پس اگر این لذت جزو بهترین لذتهای دنیاست که انسان فرزندی داشته باشد و با او زندگی کند، فراز و فرودهایی نیز دارد، تصریح کرد: پس نباید به زوجهای جوان توصیه غلط داشته باشیم، برای رسیدن به لذت مانع از فرزنددار شدن آنها نشویم و مشاوره غلط به آنها ندهیم.
پژوهشگر حوزه جمعیت خاطرنشان کرد: تعریف از لذت دچار تحریف و ابهام شده است و صد البته باید تعریف را مجدداً بیان و بازتعریف کنیم، باز کردن گرههای ذهنی و نگرش هایی که به تحریف رفته به طور محسوسی در الگوی فرزندآوری تأثیر خواهد داشت.
قاسمی در پایان تأکید کرد: تأثیر تحریف در تعاریف چه بسا از تأثیر متغیرهای اقتصادی هم بیشتر است و باید تلاش کرد تا این تعاریف به درستی در جامعه بیان شوند.
انتهای خبر/ سع