به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» سامانه ۱۴۸۰، خط مشاوره تلفنی رایگان است که سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۷۱ در راستای ارائه خدمات مشاورهای به شهروندان نسبت به ایجاد آن اقدام کرد. این سامانه به منظور حمایت از خانوادهها و افراد در زمینههای مختلف اجتماعی، روانشناختی و خانوادگی راهاندازی شده است.
ارائه مشاورههای تخصصی به افراد با مشکلات روانی، اضطراب، افسردگی و سایر مسائل روانشناختی و حمایت از خانوادهها با کمک به حل مشکلات خانوادگی و ارتقاء کیفیت زندگی آنها از اقدامات مؤثر این سامانه تلفنی است.
سامانه تلفنی ۱۴۸۰ در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با ارائه مشاوره و راهکارهایی برای پیشگیری از مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد، کودکآزاری، خودکشی و موارد دیگر تا حد زیادی مؤثر بوده اما در این میان نحوه عملکرد این سامانه با چالشهایی نیز مواجه است.
رایگان بودن خدمات مشاوره و در دسترس بودن آن خصوصا در ۱۶ ساعت از شبانه روز از ویژگیهای این سامانه تلفنی محسوب میشود اما به گفته برخی از شهروندان که با این سامانه تماس گرفتند، ظاهراً مدت زمان پاسخگویی مشاوران بسیار طولانی است.
برای بررسی این موضوع با این سامانه تماس گرفته و بیش از ۳۰ دقیقه پشت خط تلفن ماندیم اما انتظار به پایان نرسید و موفق به برقراری ارتباط با مشاور نشدیم، این اقدام در چند مرحله در ساعات مختلف شبانه روز انجام شد اما جوابی حاصل نشد.
نتوانستم با مشاور بهزیستی ارتباط بگیرم
یکی از افرادی که چندین بار با سامانه ۱۴۸۰ تماس گرفته بود اما موفق به دریافت مشاوره نشده بود در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» گفت: در سه روز متوالی چندین بار تماس گرفتم تا مشاوره خانوادگی بگیرم اما موفق نشدم.
وی با اشاره به اینکه مشاوره تلفنی خیلی خوب است، افزود: امکان مشاوره حضوری را ندارم و اگر میشد به صورت تلفنی مشاوره دریافت کنم خیلی خوب بود اما پاسخی دریافت نکردم و امیدوارم در آینده این مشکل حل شود.
سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در همدان فعال است
علیرضا سمائی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه در دوران معاصر و پیچیدگی شرایط اجتماعی نگرانیها و مشکلات روانی مردم افزایش یافته است، گفت: مواجهه مردم با بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی موجب شد تا سامانه مشاوره تلفنی توسط سازمان بهزیستی کشور طراحی شود.
وی با اشاره به اینکه سامانه مشاوره تلفنی بهزیستی رویکرد پیشگیرانه از شرایط حادتر و رسیدن به شرایط آسایش روانی، اجتماعی، بهداشت و سلامت روان دارد، افزود: این سامانه مشاوره تلفنی با شماره ۱۴۸۰ در استان همدان نیز فعال است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: سامانه مشاوره تلفنی بهزیستی در واقع ابزاری کارآمد، در دسترس و به تعبیری قوت قلب و بستری مطمئن و امین برای آحاد مردم است تا در شرایط مواجهه با مشکلات روانی، اجتماعی و خانوادگی با برقراری تماس بتوانند مشاوره رایگان دریافت کنند.
سمائی با بیان اینکه سامانه تلفنی ۱۴۸۰ در کلیه نقاط استان در دسترس است، تصریح کرد: از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ خدمات رایگان مشاوره تلفنی در حوزههای تربیتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی و ازدواج پر این سامانه ارائه میشود.
وی با اشاره به اینکه افراد میتوانند در حوزههای روانشناسی بالینی نظیر مواجهه با اختلالهایی مثل افسردگی، اضطراب، وسواس، افکار و اختلالهای اضطرابی و نظایر آن با سامانه مشاوره تلفنی بهزیستی تماس بگیرند، گفت: تماسهای تلفنی با رعایت اصل مهم رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات تماس گیرندگان انجام میشود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان ادامه داد: مشاوران مجموعهای از کارشناسان حوزه روانشناسی و مشاوره با مدارک تحصیلی کارشناسیارشد و دکتری هستند که پس ارزیابیهای علمی و سنجش مهارتهای تخصصی و طی کردن دورههای کارآموزی و بازآموزی در این سامانه فعالیت میکنند.
سمائی با بیان اینکه در این مجموعه همکاران در چارچوب علمی و با تبعیت از نظامنامه اخلاقی و حرفهای با رویکرد علمی فعالیت دارند، افزود: مشاوران و روانشناسان متناسب با شرایط تماس گیرندگان، آنها را به مراکز و مراجع درون سازمانی بهزیستی نظیر اورژانس اجتماعی، حوزههای خدمات توانبخشی و یا مراجع برونسازمانی راهنمایی میکنند.
شلوغی خط و محدودیت تعداد کارشناسان علت معطلی تماس گیرندگان
وی در پاسخ به این سوال که چرا هنگام تماس با این سامانه مشاوره تلفنی زمانی بیش از نیم ساعت طول میکشد که مشاور پاسخگوی فرد باشد، گفت: به دلیل شلوغی خط و محدودیت تعداد کارشناسان و در ساعاتی که پیک و اوج تماسهای تلفنی است ممکن است افرادی از تماس گیرندگان پشت خط باقی بمانند که بهتر است تماسها به زمانهای نسبتا کمتراکم موکول شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: هر تماس به طور میانگین در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان میبرد.
سمائی در ادامه با اشاره به مسئله خودکشی، عنوان کرد: خودکشی به لحاظ فردی عمدتاً در شرایط خلأ رونی و در پی مجموعهای از ناکامیها و شکستها برآمده از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رخ می دهد.
وی با بیان اینکه مسائلی که منجر به بروز نوعی از خشم میگردد و زمینه آسیبزدن به خود را در فرد فراهم می کند، رنجهای عمیق، تنهایی، برخی اختلافات و اختلالات فرد را به تدریج به سمت خودکشی میکشاند، گفت: بخشی از تماس گیرندگان با خط ۱۴۸۰ از افرادی هستند که در معرض افکارخودکشی هستند و یا اطرافیان، دوستان و اعضای خانواده آنها در معرض خودکشی و افکار خودکشی هستند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان ادامه داد: در شرایط حاد و بحرانی و در فوریتها تماس با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی میتواند انجام شود و در همین زمان خود فرد یا اطرافیان میتوانند با برقراری تماس با سامانه ۱۴۸۰ از مشاوره رایگان بهرهمند شوند.
سمائی با بیان اینکه البته هم در زمینه خودکشی و هم در بسیاری از موضوعات دیگر این مداخله آغاز یک فرایند است و موضوع مستلزم مشاوره فردی گستردهتر است، افزود: بعضاً مشاوره ادامهدار و حضوری، همراهی خانواده و حمایتهای اجتماعی بعدی نیازمند است اما در شرایطی که فرد احساس تنهایی، فقدان و همدلی دارد ظرفیت ۱۴۸۰ کمک کننده است.
وی در پایان عنوان کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۴۳ هزار و ۶۰۵ مورد تماس تلفنی با خط ۱۴۸۰ به انجام رسیده است.
صدای مشاور بهزیستی، امکانی ویژه برای جامعه
سامانه ۱۴۸۰ با هدف ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در جامعه ایجاد شد که قابل تحسین است اما اجرای صحیح و موفق آن نیازمند بررسی و پیگیری دقیق از سوی نهادهای نظارتی مربوطه است چراکه اجرای این طرح باید به درستی انجام شود تا در نهایت باعث کاهش مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی شود.
آگاهسازی مردم نسبت به وجود چنین سامانه مشاورهای از اقدامات اولیه و اساسی است که یاری رسانهها خصوصاً مطبوعات، صداوسیما و تبلیغات شهری را میطلبد.
پاسخگویی مشاوران و کارشناسان از دیگر موضوعات مهم است که بررسیهای خبرنگار ما نشان داد آنطور که باید مطلوب نیست و به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان کمبود تعداد کارشناسان در ساعات اوج تماسها باعث میشود تماس گیرندگان مدت طولانی منتظر پاسخ بمانند؛ لازم است مسئولان مربوطه برای رفع این مشکل در اسرع وقت اقدام کنند و تعداد کارشناسان را افزایش دهند تا شاهد بهبود زمان پاسخگویی و کیفیت مشاوره باشیم.
امروزه خودکشی به عنوان معضل مهم اجتماعی در همدان شناخته میشود و شاید حتی یک نفر از افرادی که افکار خودکشی در ذهن دارد، اگر با این سامانه آشنا شود و بتواند به راحتی با مشاور تماس برقرار کند از مرگ احتمالی نجات یابد پس باید قدر چنین امکان ویژهای را دانست و برای رفع نواقص آن قدم برداشت.
انتهای خبر/ سع