• امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
2

بهره برادری از تنها زنجیره نهالستان منحصر به فرد گردوی خاورمیانه در تویسرکان

  • کد خبر : 8234
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
بهره برادری از تنها زنجیره نهالستان منحصر به فرد گردوی خاورمیانه در تویسرکان

افتتاح زنجیره نهالستان منحصر به فرد گردوی خاورمیانه رهاورد سفر وزیر جهاد کشاورزی به تویسرکان شد.   به گزارش عصر همدان،  امروز وزیر جهاد کشاورزی به دعوت مفتح نماینده مردم تویسرکان به این شهرستان سفر کرده است. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در روستای مرادآباد، باغ نهالستان گردوی این شهرستان را افتتاح کرد. […]

افتتاح زنجیره نهالستان منحصر به فرد گردوی خاورمیانه رهاورد سفر وزیر جهاد کشاورزی به تویسرکان شد.

 

به گزارش عصر همدان،  امروز وزیر جهاد کشاورزی به دعوت مفتح نماینده مردم تویسرکان به این شهرستان سفر کرده است.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در روستای مرادآباد، باغ نهالستان گردوی این شهرستان را افتتاح کرد.

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار این رسانه؛ با اعلام اینکه برای ساخت بزرگترین باغ مادری گردو در کشور ۱۲میلیارد تومان هزینه شده است، گفت:  پروژه باغ نهالستان گردوی این شهرستان در سه فاز خزانه، باغ مادری و گلخانه اجرا شده است.

وی افزود: این پروژه در سطح کشور و خاورمیانه بی نظیر بوده و برای باغداران گردو مزیت های فراوانی از جمله بهره گیری از نهال های گردو گواهی شده با قابلیت مقاومت در برابر سرما و کم آبی و برداشت آسان و محصولی با کیفیت را به دنبال دارد.

«مسعود اکبری» مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان هم در گفتگو با خبرنگار ما؛ گفت: تنها زنجیره تولید نهال گردو گواهی شده کشور در تویسرکان تمامی پیوندک های مورد نیاز کشور را هم می تواند تأمین کند.

اکبری اظهار کرد: متخصصان تویسرکانی در امر پیوندزنی و سرشاخه کاری هم برای آموزش و زدن پیوندک ها به شهرهای دیگر اعزام شده و می شوند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: تسریع در روند جهانی شدن گردوی این شهرستان هم می تواند رهاورد دیگر سفر وزیر جهاد کشاورزی به تویسرکان باشد.

«کریم حاج علی بابایی» معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تویسرکان هم در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: گردوی تویسرکان از نظر طعم و کیفیت بی نظیر است و برای آنکه کمیت و کیفیت این محصول نسبت به سرمای بهاره و پاییزه بالا رود و مقاوم شود به دنبال ایجاد نهالستان گردو رفتیم.

وی عنوان کرد: دیرگلی و  مقام بودن به سرما, بالا بودن درصد نسبت مغز به پوست, بالا بودن کیفیت مغز, یک دست بودن مغز و تولید محصول بیشتر در واحد سطح از ویژگی هایی نهال های تولید شده در این باغ است.

به گزارش عصر همدان ؛تویسرکان با برخورداری از بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های گردو و تولید سالانه حدود ۱۶ هزار تن از این محصول آن هم از نوع مرغوب، پایتخت طلای سبز ایران نامیده می شود و با تلاش های انجام شده به سمت تبدیل شدن به مرکزی برای توزیع نهال گردو در کشور و شاید منطقه غرب آسیا در حرکت است.

اقتصاد بسیاری از مردم این دیار به صورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به گردوی آن است و با توجه به سرمای پاییزه و یا بهاره در چند سال اخیر، خسارات جبران ناپذیری به باغداران وارد شده است، به همین دلیل دکتر مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس، در این سال ها به فکر چاره ای بلند مدت برای حفظ درختان در برابر سرما و حتی دیگر آفات افتاد، تا جایی که به اذعان مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان و مسئولان مرتبط استانی و کشوری، تلاش های مفتح بالاخره در سال گذشته برای عملیاتی شدن ایجاد یک نهالستان گردوی پیوندی به ثمر نشست و ساخت آن در سال ۹۷ آغاز شد و امروز بهره برادری از این نهالستان به سرانجام برسد.

زنگنه

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=8234
  • دیدگاه‌ها برای بهره برادری از تنها زنجیره نهالستان منحصر به فرد گردوی خاورمیانه در تویسرکان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.