• امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
2

کرونا صدای مربیان ورزشی را درآورد/بیمه که نداشتیم، درآمدمان هم به صفر رسید

  • کد خبر : 62137
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
کرونا صدای مربیان ورزشی را درآورد/بیمه که نداشتیم، درآمدمان هم به صفر رسید

 کرونا دو ماهی است که نه تنها ۱۰ باشگاه‌ ورزشی فعال در اسدآباد را فلج کرده، بلکه مربیان ورزشی را خانه نشین و بی درآمد کرده است. پیامبر گرامی اسلام«ص » می‌فرمایند: اَلصِّحَّهُ وَ الفراغُ نِعمتانِ مَکفورَتانِ. یعنی سلامتی و اوقات فراغت دو نعمتی هستند که همواره محلّ ناسپاسی و کفران هستند (آن گونه که […]

 کرونا دو ماهی است که نه تنها ۱۰ باشگاه‌ ورزشی فعال در اسدآباد را فلج کرده، بلکه مربیان ورزشی را خانه نشین و بی درآمد کرده است.

پیامبر گرامی اسلام«ص » می‌فرمایند: اَلصِّحَّهُ وَ الفراغُ نِعمتانِ مَکفورَتانِ. یعنی سلامتی و اوقات فراغت دو نعمتی هستند که همواره محلّ ناسپاسی و کفران هستند (آن گونه که باید و شاید از آنها بهره‌برادری نمی‌شود). (مواعظ صدوق، ص ۵۵)

همانطور که در احادیث آمده، ائمه نیز همواره بر ارزش سلامتی تأکید داشته اند واین موضوع آشکار است که سلامتی اولین و گران‌بها ترین دارایی انسان بوده و هست که امروزه نیز علم پزشکی بر مراقبت و نگهداری از تن و روحی سالم اشاره دارند.

اما واقعاً چگونه سلامت باشیم و سلامتی خود را حفظ و نگهداری کنیم؟!

به حدیث ابتدای گزارش برمی‌گردیم که پیامبر عظیم شأن دو نعمت سلامتی و اوقات فراغت را درکنار هم عنوان کرده است؛ پس با این دید پیش می‌رویم که ورزش رکن اساسی سلامتی در کنار پرهیز ها و مراقبت هاست ولو اینکه می‌توان از ورزش بعنوان اوقات فراغت سالم هم نام برد.

خوشبختانه با بازتر شدن دید بشر و ارزش دادن به جسم و روح خود امروزه شاهد هستیم که جوانان، میانسال و حتی مسن ترها اولویت اوقات فراغت خود را بر انجام ورزش و تندرستی گذاشته اند، این مهم را افتتاح باشگاه های بدنسازی در سطح شهر، نصب وسایل ورزشی در پارک ها و مهم تر بالا رفتن فرهنگ ورزش دوستی مردم ، گواهی می‌دهد.

در این میان اما پیدا شدن ویروس کرونا دو ماهی است جهان را فلج کرده که  متأسفانه ورزشگاه و باشگاه ها از این وضعیت مستثنی نیستند.

بی شک مدیریت همه این باشگاه ها به چشم تفریح و گذراندن فراغت به دنبال تأسیس نبوده و هستند آقایان و خانم هایی که منبع درآمدشان تنها از گردش باشگاه بدست می‌آمده و بس.

لابه‌لای موضوع مهم بیکار شدن مدیران و مربیان باشگاه ها لازم است که بدانیم ورزشکاران ورزش‌های خانگی را دنبال می‌کنند و بسیاری از آنها حرفه خوب را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند که دست مریزاد دارد اما این یک واقعیت تلخ است که مربیان و مدیران باشگاه بیکار شدند و مشخص نیست این بیکاری تا کی ادامه دارد و اینکه این عزیزان چگونه این روزهای کرونایی را می‌گذرانند.

در خصوص همین موضوع نگران کننده و مهم با تعدادی از مربیان ورزشی به گفتگو نشستیم.

شاهین سمیعی که دارای مدرک کارشناس تربیت بدنی و از مربیان بین المللی و داور تنیس روی میز است، در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه در حوزه ورزش و مربیگری رشته مهیج و کم آسیب تنیس روی میز مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: با تعطیلی باشگاه‌ها در پی شیوع ویروس کرونا، حدودا از اوایل اسفند ماه ۹۸ تاکنون فعالیتم تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه شغلش تنها مربیگری بود و با تعطیل شدن باشگاه ها چند وقتی است بیکار بوده و هیچ گونه درآمدی نداشته است، تصریح کرد: انتظار می رود که مسئولان در راستای حمایت از قشر مربیان و داوران که تنها راه کسب درامد و تامین معیشت آنها از طریق مربیگری و داوری است، اقدام به رسمی کردن این حرفه کنند.

این مربی تنیس روی میز خاطرنشان کرد: مربیان و داوران رشته های مختلف ورزشی همانند سایر اصناف در راه ورزش وقت ارزشمند، هزینه و زندگی شان را گذاشته اند تا بتوانند مدارک معتبر و برتر رشته های خود را اخذ کنند تا فرزندان ایران زمین را به اوج استعداد های خود برسانند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شغل مربیگری پرداخت و گفت: مربی مانند یک معلم اطلاعات وعقاید را انتقال می‌دهد و آمادگی جسمانی ورزشکاران را ارتقاء می‌بخشد و به عنوان یک انگیزه دهنده و مشوق یک رویکرد مثبت را القا می‌کند.

سمیعی با بیان اینکه امروزه باید یک مربی بتواند جایگاه شغلی داشته و خود را بیمه کند، افزود: چرا یک مربی نباید اضافه کاری داشته باشد و دستمزد خود را با احترام از سوی ارگان خود به شکل ثابت داشته باشد؟

وی با تأکید بر اینکه باید به کار و شغل مربیگری رسمیت داده شود، افزود: چرا این همه شرکت که پیمانکاری خیلی مراکز را بعهده میگیرند شرکتی برای مربیان وجود ندارد؟؟

این مربی ورزشی در خصوص میزان درآمدش نیز گفت: مربیان درآمدشان از شهریه یا همان مبالغ ماهانه ای است که شاگردان آنها می‌پردازند و بنده حدودا” ۲۰ ورزشکار داشتم که به شکل متغیر در کلاس ها حاضر می‌شدند و بطور میانگین می‌توان گفت تنها ۱۵ نفر ثابت بودند و هر ورزشکار ۳۰ هزار تومان می پردازد و در مجموع ۵۰۰ هزار تومان می شود و حال بنده از شما سؤال میکنم میتوان با این مبلغ زندگی کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر مربیان باید مقدار زیادی از این اندک درآمدی که دارند بعنوان اجاره سالن بپردازد.

سمیعی با بیان اینکه کرونا باعث شد همین حداقل درآمدی ر که داشتیم که از ما بگیرد و هم اکنون با مشکلات عدیده ای روبرو شدیم، افزود: متاسفانه هیچ مسئولی در شهر ما ازاین بابت احساس مسئولیت نکرد که حتی بخواهد از ما حرفی بزند و فکر می‌کنم تنها قشری که فعالیت خود را باید فعلا آغاز نکند، ما مربیان و داوران باشیم.

وی از مسئولان خواست که مربیان ورزشی را نیز مانند قشر کارگر تحت حمایت بیمه قرار دهند تا در آینده حق و حقوقی برای بازنشستگی داشته باشند.

رضا بداغی مربی ورزشی در رشته فوتبال است که در این باره به خبرنگار ما، گفت: در شرایط کرونا خانه نشین بودیم و تمرین خانگی و کتاب می‌خواندم. من

وی با ابراز ناراحتی از نبود درآمدی بعداز شرایط شیوع کرونا، گفت: مسئولان کمک کنند که باشگاه‌ها دوباره جان بگیرند، مخصوصا ” ما مربیان که به جز مربیگری شغلی نداریم و سه ماهه درآمدی نداشتیم.

این مربی فوتبال با درخواست اهدا وام و تسهیلات به مربیان ورزشی، گفت: بنده زمین چمن را از هیات اجاره کردم که اوج درآمدش اسفند و فروردین بود که متاسفانه بسته شد.

وی تصریح کرد: کرونا کلا” ورزش را تعطیل کرد ما هم چون آکادمی هستیم و مدرسه فوتبال در رده های مختلف داریم آموزش را قطع کرد.

بداغی با بیان اینکه نزدیک سه ماه است که نوجوانان و جوانان رشته فوتبال خانه نشین شدند، یادآور شد: روزهایی زیادی را تبلیغات کردیم که به این درجه برسیم که با شیوع کرونا، همه زحماتمان هدر رفت.

هاجر قاسمی هم از دیگر مربان ورزشی در حوزه فوتسال است که در گفتگو با خبرنگار ما، با ابراز گلایه از عدم بی توجهی مسئولان به مربیان، گفت: با شروع کرونا باشگاه تعطیل بوده و کار ما هم تعطیل شده است.

وی با تأکید بر حمایت مسئولان از ورزشکاران و تثبیت جایگاه آنها، افزود: کسب و کار ورزشکاران با باشگاه رقم می خورد و وقتی باشگاه ها به تعطیلی کشانده شدند، دیگر درآمدی برای مربی هم نبوده!

در این زمینه سرپرست اداره ورزش و امور جوانان اسدآباد هم در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا یکی از مکان‌ها و اقشار جامعه که متضرر شد، باشگاه‌ها و مربیان ورزشی بودند.

حمیدرضا رجبی افزود: در سطح شهرستان اسدآباد ۱۰ باشگاه خصوصی فعال است که برخی از آنها مالک باشگاه هستند و شاید کمتر از افرادی که به صورت اجاره ای باشگاهی را در اختیار گرفتند، در ایام کرونا دچار ضررهای زیاد شدند.

وی بابیان اینکه براساس ابلاغیه استان تا ۱۵ اردیبهشت ماه این امکان تعطیل است، افزود: پیگیری و نامه ای را برای حمایت مالی از مربیان ورزشی به فرمانداری و اداره کل ورزش داده ایم که تابه امروز نتیجه حاصل نشده است.

سرپرست اداره ورزش و امور جوانان اسدآباد ادامه داد: به دنبال آن هستیم که تسهیلاتی را با سود کم در اختیار مربیان ورزشی قرار دهند تا کمی از مشکلات آن ها را کم کند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ نفر مربی ورزشی در بخش دولتی داریم، افزود: درآمد این مربیان از شهریه ای بود که از افراد اخذ می شد که با تعطیلی این اماکن نیز آنان دچار مشکلات عدیده اقتصادی هستند.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=62137
  • دیدگاه‌ها برای کرونا صدای مربیان ورزشی را درآورد/بیمه که نداشتیم، درآمدمان هم به صفر رسید بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.