• امروز : پنجشنبه, ۶ دی , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 26 December - 2024
8
در پس وعده‌های امروز و فردا؛

جاده مرگ همچنان در نهاوند می‌تازد

  • کد خبر : 2929
  • 06 آذر 1397 - 11:23
جاده مرگ همچنان در نهاوند می‌تازد

۱۹۶ کشته و زخمی شمار تلفات جاده‌ای محورهای نهاوند طی ۷ ماه نخست سال جاری است که متأسفانه حاصل ایمن نبودن محورهای مواصلاتی این شهرستان بوده و عنوان جاده مرگ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش عصر همدان، شهرستان نهاوند در جنوب غربی استان همدان قرار دارد و از جنوب با استان‌ لرستان، از غرب با استان کرمانشاه، از شرق با استان مرکزی و از شمال نیز با مرکز همدان همسایه است.

این شهرستان دارای بیش از ۵۰۱ کیلومتر محور ارتباطی شریانی، اصلی، فرعی، روستایی و خاکی است که متأسفانه هرازگاهی وقوع حوادث دل‌خراش در آن خاطر هم‌وطنان را آزرده می‌کند.

شهرستان نهاوند با توجه به موقعیت جغرافیایی نقطه اتصال غرب به مرکز کشور محسوب می‌شود و به همین جهت تردد بی‌شماری در محورها را در تمامی ایام سال شاهد هستیم.

محورهای پرتردد نهاوند نسخه مرگ می‌پیچند

شهرستان نهاوند دارای ۳ محور پرتردد اصلی نهاوند-فیروزان-کرمانشاه، نهاوند- آورزمان-ملایر و نهاوند- بروجرد است که ساماندهی و ایمن‌سازی این محورها از گذشته‌ای ۴۰ ساله تاکنون مورد مطالبه مردم شهرستان نهاوند است.

محور نهاوند-آورزمان-ملایر که یکی از این محورها است با توجه به کوهستانی و کم‌عرض بودن سالانه قربانیان زیادی می‌گیرد اما همچنان وضعیت بخش قابل‌توجهی از این مسیر در شهرستان نهاوند و حوزه شهرستان ملایر بلاتکلیف مانده است.

محور نهاوند-فیروزان-کرمانشاه که درگذشته تا پل حاج علی مراد ساماندهی شده بود و ادامه آن تا شهر فیروزان از نقاط بسیار حادثه‌خیز است نیز وضعیتی مشابه دارد چراکه در این محور برای دور زدن وسایل نقلیه عبوری هیچ‌گونه زیرگذر و یا تقاطع غیرهمسطحی در نظر گرفته نشده و در آخرین تصادفی که شنبه شب همین هفته رخ داد ۶ نفر از اعضای یک خانواده به علت عدم وجود دوربرگردان استاندارد د و نبود نیوجرسی در وسط محور ۴ بانده با کامیون نفت‌کش برخورد کردند و کشته شدند.

دیگر محور حادثه‌خیز شهرستان نهاوند محورنهاوند-بروجرد تقاطع روستای شعبان و نقاطی دیگر در این محور است که متأسفانه علی‌رغم اقداماتی مقطعی که مسئولان گاها برای تبلیغات انجام می‌دهند تاکنون هیچ اقدام مثبتی در آنجا انجام‌نشده است.

البته طی سال جاری با توجه به نیاز محورهای شهرستان به احداث زیرگذر سه زیرگذر شعبان، کفراج و شهرک در شهرستان تعریف و تأمین اعتبار شدند اما متأسفانه به دلایلی همچون غیراصولی و مهندسی نبودن این طرح‌ها و عدم قابلیت اجرا روند اجرای پروژه بعد از خاک‌برادری متوقف شده است.

۱۹۶ کشته و زخمی طی هفت ماه نخست سال جاری در نهاوند

رئیس پلیس‌راه شهرستان نهاوند با اعلام آمار تعداد تصادفات جرحی و فوتی و تعداد مجروحین و فوت‌شدگان طی ۷ ماه اخیر، گفت: در هفت‌ماهه نخست سال جاری در شهرستان نهاوند ۱۴ فقره تصادف منجر به فوت با ۱۶ نفر جان‌باخته رخ‌داده است.

سروان روح‌الله گمار با اشاره به وقوع ۱۱۴ فقره تصادف جرحی طی ۷ ماهه ابتدایی سال گذشته و سال جاری، گفت: در بحث مجروحین نیز سال گذشته ۱۸۷ مجروح و در مدت مشابه سال جاری ۱۸۰ مجروح داشته‌ایم که با ۷ نفر کمتر شاهد کاهش ۴ درصدی در تعداد مجروحین هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار در خصوص زیرگذرهایی که مقرر بود در محورهای نهاوند بروجرد تقاطع روستای شعبان، نهاوند کرمانشاه تقاطع کفراج و سه‌راهی شهرک ایجاد شود، گفت: در حال حاضر ساخت زیرگذرها در سه‌راهی شهرک و تقاطع کفراج به قوت خود باقی است اما سه‌راهی شعبان در محور نهاوند بروجرد مراحل ساخت به دلایلی تعطیل و تجهیزات به سه‌راهی شهرک انتقال یافت.

گمار با اشاره به نقاط حادثه‌خیز شهرستان نهاوند، گفت: تصادفات در شهرستان نهاوند پراکنده است و نمی‌توان گفت فلان نقطه با توجه به تصادفی که ۶ نفر در آن کشته شدند حادثه‌خیز است یا نیست اما حدود ۳ نقطه یا محور حادثه‌خیز در شهرستان نهاوند وجود دارد که متأسفانه در آن‌ها شاهد تلفات هستیم.

لزوم ایجاد جداکننده در محور نهاوند فیروزان/محور ایمن نیست

وی با اشاره به دو محور نهاوند- فیروزان و نهاوند- آورزمان، گفت: این دو محور یکی از حادثه‌خیزترین محورهای شهرستان نهاوند محسوب می‌شود لذا در این خصوصاً با توجه به‌تصادف اخیر یک دستگاه پژو ۴۰۵ با کامیون نفت‌کش نامه‌ای تنظیم و به استاندارد ، فرماندار، اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص مشکلات موجود در این محورها ارسال‌شده است.

رئیس پلیس‌راه شهرستان نهاوند عمده‌ترین مشکل محور نهاوند فیروزان را عدم جداسازی به‌وسیله نیوجرسی، عدم روشنایی مناسب در شب و عدم خط‌کشی مناسب وسط جاده و کناری طولی عنوان کرد و گفت: متأسفانه این محور یک جاده دوطرفه است که به‌صورت غیراصولی و بدون در نظر گرفتن زیرگذر یا روگذر پهن‌شده است و متأسفانه هیچ‌گونه علامتی در خصوص حداقل و حداکثر سرعت برای آن تعریف‌نشده است.

وی با اشاره به کاهش دید در شب و عدم خط‌کشی مناسب، گفت: تصادف شاخ‌به‌شاخ از بدترین نوع تصادفات رانندگی است که متأسفانه در این محور با توجه به عدم جداسازی اصولی و رعایت نکات ایمنی از سوی دستگاه‌های متولی گاهاَ اتفاق می‌افتد.

گمار با اشاره به تردد بیش از حد ظرفیت تریلر و کامیون‌های سنگین در محور نهاوند فیروزان، گفت: متأسفانه عموماً با توجه به عدم آشنایی رانندگان هرلحظه امکان رخ دادن تصادفاتی دل‌خراش‌تر از پیش باشیم لذا امیدواریم مسئولین راهداری شهرستان و استان نسبت به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی بابیان اینکه تا چه زمانی باید مردم به دلایل مختلف مشهود در محورهای شهرستان نهاوند جان خود را از دست بدهند، گفت: امیدواریم مسئولین نسبت به این مهم اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

توسعه راه‌های نهاوند مطالبه اصلی مردم است

فرماندار نهاوند نیز در ادامه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تاکنون در حوزه راه‌ها و محورهای شهرستان نهاوند با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در راستای جذب اعتبار ملی اقدامات خوبی انجام‌شده است.

مراد ناصری با اشاره به جلسه بررسی مشکلات محورهای شهرستان که با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان و معاونین وی برگزار شد، گفت: در این جلسه با اداره کل راه و شهرسازی استان صحبت شد و درخواست داشتیم که مسئله مهم راه‌های شهرستان نهاوند را در دستور کار قرار دهند چراکه از دغدغه‌های مهم مردم شهرستان نهاوند و یک مطالبه به‌حق است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه راه و شهرسازی و وزارت راه به‌صورت مداوم مورد پیگیری است ایمن‌سازی و اسفالت محورهای حادثه‌خیز شهرستان است.

ساماندهی محورهای حادثه‌خیز نهاوند در گرو انتخاب پیمانکار

حسن بهرام نیا بابیان اینکه مجوز پروژه‌های مهمی در این خصوص اخذ و تأمین اعتبارشده است، گفت: در بحث توسعه راه‌ها، چهاربانده کردن محور نهاوند، آورزمان، ملایر با قرار گرفتن در ردیف اعتبارات ملی به‌سرعت در حال پیشرفت است و به‌زودی ۸کیلومتر دیگر از ابتدای مسیر آسفالت خواهد شد و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی گفت: برای ادامه ۲۰کیلومتر از عشوند به سمت آورزمان «قسمت کوهستانی و سخت مسیر» پیمانکار کشوری و دارای درجه بالا انتخاب‌شده که انشا الله عملیات اجرایی این قسمت هم آغاز خواهد شد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چهاربانده کردن مسیر نهاوند،   سه‌راهی شهرک تا سه‌راهی کنگاور هم اعتبارات ملی ویژه‌ای دریافت و کار در این مسیر نیز ادامه دارد، گفت: درراستای توسعه راه‌های روستایی در دو مرحله برای ۷۵ کیلومتر احداث، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی اعتبار گرفته‌ایم که برخی انجام‌شده و برخی هم در حال انجام هستند.

وی افزود: متأسفانه این پروژه‌ها چندین با در مناقصه گذاشته‌ شد اما به دلیل نوسانات قیمت ارز و مصالح موردنیاز هیچ پیمانکاری حاضر به انتخاب‌نشده اما درصدد آن هستیم با ترک تشریفات پیمانکاری شایسته و توانمند برای این پروژه‌ها انتخاب کنیم.

مسئولین ارشد کشور چاره‌ای بیندیشند/زمان وعده دادن به پایان رسیده است

اما آنچه از این حکایت برمی‌آید لزوم توجه ویژه‌تر مسئولین به این مهم است، چراکه بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر شکوهمند انقلاب اسلامی نباید در یک شهر با حدود ۲۰۰ کیلومتر محور اصلی همچنان بحث ایمن نبودن محورها مطرح باشد و این مسئله باعث شود سالانه جمعی از هم‌وطنان ما از دنیا بروند و جمعی دیگر با رنج و درد حاصل از سوانح رانندگی دست‌وپنجه نرم کنند.

شهرستان نهاوند با ۷ هزار سال قدمت که دروازه ورود اسلام به ایران اسلامی بوده و سالانه پذیرای زائران عتبات عالیات در ایام اربعین و همچنین زائران عراقی امام هشتم(ع) است باید محورهایی ایمن داشته باشد.

عامیانه‌تر که بگوییم مردم نهاوند تشنه عمل هستند و منتظر محقق شدن وعده های مسئولان می مانند و امیدواریم مسئولین و استاندارد جدید همدان در این خصوص چاره‌ای بی اندیشد.

منبع:مهر

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=2929

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

2 × 2 =